פרשת השבוע – ויצא

א.
פרשת השבוע שלנו – פרשת ויצא – נפתחת בחלום יעקב, אחד הדימויים היותר מוכרים של ספר בראשית: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ, וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו. וַיֹּאמַר: אֲנִי יְהוָה…" (בראשית כ"ח, י"ב).

חלום יעקב זכה להמון פרשנויות, אבל רובן החמיצו את העיקר. אני, שלא החמצתי את העיקר, רואה בחלום יעקב שני דברים נוספים שלא דובר בהם הרבה.

א.1.
הדבר הראשון שאני רואה בחלום יעקב זה את ההדהוד וההשפעה של סיפור מגדל בבל על נפשו של אלוהים.
סיפור מגדל בבל התרחש רק לפני 17 פרקים, בפרשת נוח. רק לפני 17 פרקים ניסו בני האדם – עדיין תחת טראומת המבול הגדול – לבנות לעצמם סוג של סולם מהארץ לשמיים. הסיפור ההוא הסתיים רע: אלוהים לא נתן להם לבנות סולם כזה. הוא בלל את שפתם והפיצם על פני הארץ.
כאן, בחלום של יעקב מנסה אלוהים – בדרכו המגושמת, הילדותית – לבקש סליחה, להגיד "טעיתי". אלוהים מבקש סליחה על מגדל בבל, ומציע כפיצוי את כמעט אותו הדבר שבני האדם רצו לבנות בעצמם: סולם לשמיים.
קיראו את הטקסטים: בסיפור מגדל בבל רוצים בני האדם לבנות "מִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם", ואילו בחלום יעקב רואה יעקב סולם ש"רֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה".
יעקב הוא לא הגיבור של חלום יעקב. הגיבור בחלום הוא אלוהים, שמבקש סליחה ומציע סולם.
על מה הוא מבקש סליחה? ובכן, קודם כל: על המבול עצמו. ושנית, הוא מבקש סליחה על זה שבלל את שפתנו. הוא מבין שזו היתה טעות.

א.2.
כשמציבים את חלום יעקב אל מול מגדל בבל רואים עוד הבדל אחד עיקרי, כמעט הייתי אומר תהומי.
בשני הסיפורים מופיע סולם/מגדל המגיע מהארץ לשמיים.
בסיפור מגדל בבל, אלוהים יורד לארץ, שנאמר "וַיֵּרֶד יְהוָה לִרְאֹת". ואילו בחלום יעקב, אלוהים נשאר למעלה, בשמיים. שנאמר "וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו", כלומר: מלאכים עולים ויורדים ואילו אלוהים נשאר למעלה.

מה קרה לאלוהים ב-17 הפרקים שחלפו? למה הוא לא יורד? הוא כבר לא אוהב אותנו?

(קטע פרוזה קצר: עמדתי מתחת לחלון שלו וצעקתי "אלוהים, ענני!". יצאה אימא שלו, אמרה שהוא לא יכול לרדת, שהוא בעונש: הוא שוב בלל את שפתם של בני האדם.)

א.3.
אני מבקש מכם לקרוא שוב את תחילת החלום ולדמיין את אלוהים כמו שאף פעם לא דמיינתם אותו: פוחד.
דמיינו את אלוהים כמו ילד שטיפס גבוה ועכשיו הוא פוחד לרדת. דמיינו אותו עומד שם, בראש הסולם, ולא מצליח לעשות את הצעד הראשון. הוא רוצה לרדת, נמאס לו להיות למעלה, אבל הוא פשוט לא מצליח. הוא "ניצב", כמו שאומר הכתוב, כלומר: דומם, מאובן.

א.4.
אני יודע, אני מבקש מכם יותר מדי: לדמיין את אלוהים מצטער (ראו א.1), ואז לדמיין אותו פוחד (ראו א.3). אבל תחשבו על זה עוד פעם: האם אלוהים הפוחד, המצטער, הוא לא הרבה יותר טוב מהאלוהים השופט, הנוקם?

א.5.
אני מציע אלוהים אחר: אני מציע את האלוהים הלא שלם.
אני מציע אלוהים שעושה שטויות.
אני מציע אלוהים שיהיה כמו בנאדם שיש לו כתם של טחינה על המכנסיים והוא לא שם לב שכולם צוחקים על זה מאחורי גבו.

ב.
מיד אחרי שמסתיים החלום, מגיעים פסוקים ט"ז-י"ז ובשני משפטים מסכמים את כל הפסיכולוגיה של הדת:
"וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ, וַיֹּאמֶר:
אָכֵן יֵשׁ יְהוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי.
וַיִּירָא. וַיֹּאמַר: מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה.
אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים, וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם".

ב.1.
הכל פה: האדם חווה חוויה. הוא לא יודע איך להסביר אותה, אז הוא אומר: אלוהים! יש אלוהים! הוא מתחיל להאמין באלוהים, ובאותו הרגע הוא מתחיל גם לפחד ממנו, כי האמונה באלוהים והיראה ממנו הולכות ביחד. הן כל כך הולכות ביחד, האמונה והיראה, עד שלפעמים נראה לי שזה אותו הרגש. 
ואז, בשביל לשלוט בפחד ולהעצים את האמונה, הוא יוצר לעצמו "בֵּית אֱלֹהִים", ועכשיו הרבה יותר קל לנהל את כל הפוליטיקה של הפחד והפוליטיקה של האמונה.
האדם יוצר "בֵּית אֱלֹהִים", כי הוא לא באמת יכול לשאת את המחשבה שיש אלוהים בכל מקום. זה מפחיד אותו. אם תשאלו אותי, זה מפחיד גם את האלוהים. גם האלוהים, אחרי שהוא פוגש את הבנאדם, לא רוצה להיות בכל מקום.

ב.2.
אני מציע אלוהים אחר: אני מציע את האלוהים שלא נמצא בשום מקום.
אני מציע אלוהים לא זמין.
אני מציע אלוהים שלא נמצא בשום טווח קליטה.
אני מציע אלוהים שיהיה כמו בנאדם שלא נמצא ואף אחד לא יודע אם הוא בטיול או שאולי הוא מת.

ג.
יש עוד נושאים חשובים בפרשה, כמו סיפור אהבתם של יעקב ורחל, אבל בואו נשאיר משהו לשנים הבאות.

ד.
שבת שלום.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יאן  On 19/11/2004 at 15:14

    הקשר בין המגדלים – זה באמת מקורי שלך? אם כן אז פעמיים סחתיין.

  • דרור בורשטיין  On 19/11/2004 at 16:31

    כרגיל – נופת צופים, במיוחד הרישא. אגב, מעניין שרפאל, בציור די מגוחך שלו, דמיין את סולם יעקב כעשוי מאבן, כלומר כגרם מדרגות ענק, שנראה כמו פירמידה של דרום אמריקה, כלומר כמו מגדל.

  • בסנוורים  On 19/11/2004 at 18:22

    אולי סולם, ואולי וקטור שמבטא פוטנציאל יחסי של כוחות, פוטנציאל חלומי של כוחות, שעשוי להתממש בתנאי שאלוהים יתעורר ויתאפק מאד מלצבוט את עצמו – ויגלה ששוב חלם את יעקב חולם אותו, כאילו שאפשר לצאת מפה בכלל.

    אם הארצי והשמיימי לא נפגשים אף פעם, אלא רק נושקים זה לזה כמו שמן ומים – הסולם מציע אופציה מורכבת יותר, הוא מאפשר את המעבר הבטוח בין פאזה לפאזה, הסולם הוא חור התולעת, הוא הגבול, הוא המקום שמאפשר מראית עין של בחירה, ולו זמנית

    נהניתי לקרוא

  • רמירז  On 20/11/2004 at 16:59

    לאחרונה אתה משאיר הרבה "לשנים הבאות", קצת מרגיז.

  • אבנר  On 20/11/2004 at 17:58

    דרור, לא יכולתי להתאפק מלהעתיק לכאן את ההמשך (בדילוג של שני פסוקים):
    וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר: אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי
    בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ
    וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה יְהוָה לִי לֵאלֹהִים
    וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים

    מה הבנתי? אומר יעקב לעצמו – זה מקום נורא, אלהים מציע לי לעלות למעלה וממש לא בא לי. יש כאן מלאכים ועניינים. אז קודם כל נראה: אם ואם ואם, אז לא אכפת לי – יהוה יהיה לי לאלהים וכאן באמת יהיה בית אלהים. ואם לא? אם לא אז לא. סתם נכנסתי לפניקה וסתמתי את שער השמיים באבן כבדה (יעקב היה חזק באבנים כבדות). הוא לא ירד ואני לא אעלה.
    ומה שהכי יפה שאלוהים ממש לא עוזר ליעקב, הוא לא שומר אותו בדרך, ולא נותן לו אוכל ולא כלום. יעקב עובד קשה בשביל הכל. אבל בסוף המסלול הוא כבר כל כך זקן שלא אכפת לו.

  • דרור פויר  On 20/11/2004 at 22:34

    יאן – הרעיון על הקשר בין המגדלים הוא "מקורי שלי" רק מהבחינה שחשבתי עליו לבד. לא יודע אם הייתי הראשון, אבל אני יוצא מתוך נקודת הנחה שלא.

    בורשטיין – תודה. אכן, הציור מגוחך למדי. ובאמת מעניין – וכאן תשובה גם ליאן – שגם רפאל ראה את הסולם כמגדל, וגם אצלו, אם תסתכל, אלוהים נראה מעט מבוהל.

    בסנוורים, יפה כתבת. חבל שלא חשבתי על עניין חור התולעת בעצמי… ואותו הדבר גם על דברי אבנר: יפה לחשוב על יעקב סותם באבן את השער לשמיים…

  • יאן  On 21/11/2004 at 1:45

    דרור – סחתיין, כמובטח.

  • אדאמ  On 21/11/2004 at 8:55

    המבנה הפנמנולוגי של החלימה מושתת על נינוחות החולם ומעשיו בטרם, כך שהוחמץ פסוק האבן שמפתח הוא לתוגת הגוף הנצמד לסלע. וכפי שנאמר :
    וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.
    יב וַיַּחֲלֹם,… חלום יעקוב הוא פגיעת המקום במי שפגע בו, הוא נינוחות האבן המתחממת מהפרשות פיו של יעקוב, הוא תעוקת הגוף והמחנק של מי שישן בשמש לאחר שהתמוטט ופגע בארץ, משך אבן מתחת לראש ונרדם. על כן הארץ שניתנת ליעקוב היא הארץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ. ועל כן חלומו הוא נחמת בורים המקדשת אבן בשמן ונותנת לה שם של אל.
    המבנה הפנמנולוגי של החלימה מושתת על נינוחות החולם ומעשיו בטרם, כך שהוחמץ פסוק האבן שמפתח הוא לתוגת הגוף הנצמד לסלע. וכפי שנאמר :
    וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.
    יב וַיַּחֲלֹם,….חלום יעקוב הוא פגיעת המקום במי שפגע בו, הוא נינוחות האבן המתחממת מהפרשות פיו של יעקוב, הוא
    תעוקת הגוף והמחנק של מי שישן בשמש לאחר שהתמוטט ופגע מקום

  • דרור פויר  On 21/11/2004 at 9:08

    יפה דרשת אדאמ המכובד
    ועדיין, שאלה לי: ואיך מאפשרת אותה האבן את אותו הסולם?

  • ספלינטור  On 21/11/2004 at 11:55

    סיוע לדבריך על הקשר בין מגדל בבל לחלום יעקוב היא ש-"בב-אל" הוא "שער (כמו בב-אל-וואד) האל" או שער השמים.

    יהודה אליצור מזכיר את זה במאמר
    http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/ber11eli-1.htm
    או בגירסה אחרת
    http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=8801

    וגם הוא עומד על הקשר בין שני הסיפורים.
    גיגול של "חלום יעקב" ו"מגדל בבל" מביא גם את הקישור הזה:
    http://www.etzion.org.il/dk/1to899/417daf.htm
    (בערך באמצע מתחיל המאמר)

  • דרור פויר  On 21/11/2004 at 15:21

    ספלינטור היקר
    תודה על הלינקים והמאמרים המעניינים.
    זהו אכן חיזוק לדברי במידה מסוימת, למרות שזה מוכיח שהסחתיין שנתן לי יאן מעט מוגזם – הרי חשבו על זה קודם לפני, אבל המסקנות – מצד שני – די שונות.

  • דרור פויר  On 21/11/2004 at 20:43

    ועוד בנושא הזה: היום קבלתי ספר חדש שנקרא "לא כתוב בתנ"ך", כתבו אותו הפרופסור לחקר המקרא יאיר זקוביץ והפרופסור לספרות אביגדור שנאן, שניהם מהאוניברסיטה העברית.
    הספר, שנרא מעניין אש, בוחן סוגיות מקראיות שונות. פרק ו' בספר שנקרא "היכן הוא שער השמיים", עוסק בדיוק בנושא הזה.
    מסתבר שאני לא הראשון שראה את ההקבלה בין שני הסיפורים, כלל וכלל לא (מצטער, יאן, אבל אותי זה דווקא מנחם).
    הכותבים מתעכבים רבות על ההשוואה. לטענתם, מדובר בהתמודדות של כותבי המקרא מול המיתוס הבבלי של מקדש מורדוך. כמוני, גם הם שמו לב (או להפך: כמוהם, גם אני שמתי לב) להקבלות בין שני הסיפורים. הן הלשוניות, כמו ו"ראשו בשמיים", והן ערכיות, כמו הרצון להגיע השמימה.
    כמו אדאמ שהגיב פה, הם מדברים על האבן (גם זו שבנו אתה את מגדל בבל וגם זו שיעקב שם למראשותיו).
    המסקנות שלהם לא ברורות: הם לא הגיעו, כמוני, למסקנה שלאלוהים יש פחד גבהים, והם גם לא ראו בסולם בקשת סליחה אלוהית. מילא. כמו שהם אומרים במבוא לספר: המקרא הוא כספר פתוח בפני כולם.

  • מומו  On 27/11/2004 at 3:47

    אני הוי"ה לא שיניתי, מכיר?
    אין שינוי באור – השינוי הוא בכלים, במי שמרגיש את האור. לכן פרשנויות כמו אלוהים כזה או כזה – הם שלך בלבד כי ככה באותו רגע אתה קולט את האור.

    בהצלחה.

  • גולן  On 28/08/2007 at 14:32

    אינני מכיר אותך ואת הרקע שלך ביהדות אך ניכר ממאמרך שהאמונה שלך באל לוקה בחסר.
    אינני בא להטיף לך, אך בוא ניזכר בתשובה יפה של ישעיהו לייבוביץ' לשאלה: האם אתה מבין את דרכי האל?
    זה היה בערוץ הראשון לפני לא מעט זמן, אתה יודע מה הוא ענה?
    איזה מן אל הוא האל שלי אם אני יכול להבין אותו.
    והנה אתה בא לוקח לעצמך את הקרדיט על ההשוואה בין סולם יעקב למגדל בבל ומבקר את הקב"ה מימין ומשמאל.
    פגשתי לא מעט כמוך שמדברים ככה, אינני יודע אם זה נובע משיגעון גדלות או מפוסט מודרניזם אך בהחלט שווה מחקר פסיכולוגי.
    תעשיר את הקוראים שלך אם עובדות רציניות ולא אמונות סובייקטיביות בר חלוף

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: