הפוך, ארבלי, הפוך!

א.

אני אחד כזה שנוהג לשלם את המסים שלו ומכבד את אנשי השירות הציבורי, אבל השבוע קצת התעצבנתי על אחד מהם. אולי גם קצת התעצבתי. דורון ארבלי שמו של הברנש והוא נושא בתואר המכובד "מנהל רשות המסים". השבוע התראיין ארבלי בעיתוני הכלכלה כאילו היה מינימום באטמן, וסיפר על האסטרטגיה החדשה של הרשות במלחמה בהון השחור.

ארבלי העריך את היקף הפעילות הכלכלית השחורה במשק ב-40 מיליארד שקל בשנה (הערכות אחרות, כמו של הבנק העולמי, מדברות על 190 מיליארד ש"ח בשנה, אבל מי סופר את הכסף שאין), ואמר כי שמונים אחוזים מההון השחור נמצאים בתכנוני מס אגרסיביים ועשרים האחוזים הנותרים נמצאים בעסקים הקטנים. אז איפה הוא הקפיץ אותי, ארבלי? בדיוק כאן, כשאמר את המשפט הבא: "הבעיה של העלמות המס של העסקים הקטנים – נהגי המוניות, החשמלאים, תשלום עם קבלה או בלי קבלה – היא שהם יוצרים את האווירה הרעה, את הנורמה שהעלמת מס היא לגיטימית".

וכמו שאני ככה עם העיתון, עם הסנדביץ' חביתת ירק והמיץ מנגו, בא לי לצרוח לו: "הפוך, ארבלי, הפוך!". האם הם – האנשים העובדים, טכנאי המזגנים, מתקן המחשבים, המורה הפרטי לגיטרה, הצבעי, המעצבת הפרילאנסרית, צלם החתונות, האינסטלטור ורבים ואחרים – שחיים מהיד לפה כעצמאים קטנים בשוק אכזרי, מכלים את ימיהם בניסיונות גבייה של כסף שמגיע להם בעוד המדינה עושה כל שביכולתה להקשות עליהם עם הכסף שהם חייבים לה – האם הם יוצרים את האווירה הרעה? האם הם – המנקה, השמרטפית, המדביר, בעל הדוכן, הזבן – האם הם יוצרים את הנורמה הפסולה?

האם הם, או אולי חבורה צינית של רואי חשבון ועורכי דין שמלהטטים במיליארדי שקלים, מעלים לספרים, מורידים מהמאזנים, מדווחים הפסד כרווח ורווח כהפסד, רושמים חברות באיי הכך וכך וממלאים כספות בשם בעלי חברות ענק? האם הם, או ארגוני פשיעה מתוחכמים שמכבסים ומלבינים כספים? הם, או פוליטיקאים שעושים טובות? פקידים בכירים שפותחים דלתות?

מי נשמע לך, ארבלי, כמו אחד שיוצר יותר אווירה ומשרש נורמה – הטייח או עורך הדין? מעביר הדירה או המנכ"ל? השיפוצניק או הפוליטיקאי?

 

ב.

הדבר המרגיז באמת בכל הסיפור זה שאנחנו הרי יודעים בדיוק מה יקרה מכל האסטרטגיה החדשה הזו: למרות שהעסקים הקטנים ושלל המקצועות הם רק חמישית מההון השחור, הרי שנגדם יופנו ארבע חמישיות מהכוח. ארבלי עצמו רומז לכך: "יצאנו במסע הסברה שאומר, 'אם כולם ישלמו מס כחוק, כולם ישלמו פחות'", אמר, וזה הרי ידוע שעבריינים כבדים, כמו גם רו"חים תאגידיים, עושים בדיוק מה שאומרים להם תשדירי השירות, מילה במילה.

באשר לגבייה, בין השורות אפשר לקרוא שארבלי ימשיך לחפש את המטבע מתחת לפנס. למזלו, יש המון מטבעות והמון פנסים, ובכלל שעת צהריים והשמש זורחת, מאירה לו. "אחד האמצעים בו אנחנו משתמשים", אמר ארבלי, "הוא החרמת רכב. כל מבצע של רשות המסים מתחיל בהחרמת כלי רכב", והוסיף (אפשר ממש לשמוע את החיוך): "מצאנו שהישראלי קשור מאוד למכונית שלו".

כן, כי אין הרבה דברים קלים יותר מלשים מחסום על כביש וללכוד חייבים, זה כמו ללכת לדוג בבריכת דגים, אבל נגד החתולים השמנים אין לו הרבה מה לעשות, "כדי להתמודד עם תכנוני המס האגרסיביים אנחנו זקוקים לכוח אדם מקצועי מעולה – רואי חשבון, עורכי דין, כלכלנים", אמר, ספק מתנצל ספק מסביר. המתכננים האגרסיביים לא ממש אוהבים לוותר על הכסף שלהם, אבל הישראלי שקשור לאוטו שלו יעשה "כל מאמץ לשלם את חובו כדי לקבל את כלי הרכב שלו בחזרה", איתו אין שום בעיה להסתדר, קח לו מה את שיש לו ושלח לו חשבון, הוא ישלם.

בכלל, עושה רושם שהתוכנית החדשה של רשות המסים הולכת חזק על החזקים (האמנתם? תנו לעצמכם נקודה על נאיביות מקסימה של תשרי). היא כוללת חדירה לחשבונות בנק ועיקול כלי רכב של חייבים במקומות ציבוריים, כמו גם קיזוז חובות בזיכויים מהביטוח הלאומי – שזה ממש מעוות: חישבו על אדם נכה שלא יכול לעבוד, וממילא לא לשלם מס הכנסה, סביר להניח שהוא יצבור חוב די מהר, אז עכשיו – בזכות התוכנית החדשה של רשות המסים! – יוכלו לקחת לו גם את הזיכוי מביטוח לאומי. מקסים.

עכשיו אני בטוח שכל הטייקונים, עושי דבריהם, האנשים בחברות הבינלאומיות כמו גם העבריינים הגדולים ומתכנני המס האגרסיביים, רועדים עכשיו מפחדו של ארבלי ומוראה של רשות המסים הישראלית כולה: ייקחו לנו את הזיכוי בביטוח הלאומי. בררר….

 

ג.

ובכלל, אתם יכולים לתאר לעצמכם איזו חגיגה תהיה ברשות המסים אם באמת ייתנו להם לקזז חובות בזיכויים משלל גופים? אף אחד לעולם לא יראה את כספו עוד. תמיד תהיה איזו מקדמה ממקום אחד שיורדת על חשבון של מקום אחר ומתקזזת עם קנס והצמדה על משהו שלעולם לא שמעת עליו ממקור שלישי. זה הולך הרי להיות סיוט קפקאי מהגיהינום.

איך הם בכלל חושבים שהם הולכים לעשות את זה, אין להבין. הרי היום בתוך ביטוח לאומי, לדוגמה, מחלקת הגביה ומחלקת הזיכוי, או איך שלא קוראים לזה, לא שמעו מעולם האחת על השנייה והן מתנהלות בשני יקומים מקבילים ומקסימים שמהם הם שולחים לך מכתבים מוזרים וסותרים בסגנון: אנחנו חייבים לך 234 שקל. אתה חייב לנו 817 שקל. אז עכשיו לזרוק לסלט גם את מע"מ ואת המכס? לא, לא יכול להיות. זה תעלול שטני מדי אפילו בשביל מדינה כמו ישראל, אם אתם שואלים אותי.

 

ד.

אני לא בעד מעלימי מס והעלמת מס ומעצבן אותי עמוק בפנים שהטכנאי לא נותן לי קבלה, למרות שזה יוצא לי יותר זול ככה. הייתי רוצה שזה יהיה אחרת, אבל מה יש לי או לארבלי או לכל אחד אחר לומר לטכנאי או לרצף או לכל אחד אחר: שלם את המסים שלך, זה כדאי! זה לטובת כולנו! הרי הדבר הראשון שהוא יגיד לי, ובצדק, שחוסר הצדק המיסויי בישראל פשוט מרתיח ולא יכול להיות שככל שאלה עובדים פחות ומרוויחים יותר הם משלמים פחות מס בעוד שהוא מהבוקר עד הערב רץ כמו משוגע רק בשביל להישאר במקום.

ובנקודה הזו אני תמיד אני שואל את עצמי על מה חושבים כל אותם עברייני על וסופר עורכי דין, בעלי חברות ענק ורואי חשבון ממולחים חושבים כשהם מעלימים מס? האם הם אומרים לעצמם – תראה את הספרית הזאת, לא נותנת קבלה על חמישים שקל, אם לה מותר, מותר גם לי! נראה אותם! שקודם ייקחו את המאתיים שקל שהמנקה הזו לא דיווחה עכשיו, אחר כך שיבואו אלי עם השלושה מיליארד שלי!

זו בעצם אותה השאלה על המחלקות המקבילות בביטוח הלאומי רק בצורה אחרת: האם יש תמונת מראה לכל דבר?

 

ה.

אז מה חדש בעצם, שום דבר, זה הרי אותו הסיפור שחוזר על עצמו שוב ושוב בכל מקום, היום בגרסת דורון ארבלי (לא איש רע בשום פנים). אותו חוסר צדק בסיסי באדרת אחרת. אבל מעצבן כל פעם מחדש. שלא לדבר על החגיגיות המוזרה הזו והראיונות הנחרצים. מה אתה בא לבשר לנו בפאתוס כזה, אדוני, שהכול ימשיך להיות אותו הדבר גם במשמרת שלך? שהחלוקה בין המשלמים והחוגגים בעינה עומדת? בשביל זה הערת אותנו? או בשביל להעליב אותנו בכיף לפני יום הכיפורים?

היה זה ודאי יאיר לפיד שאמר כי יש רק שני דברים בטוחים בחיים, מוות ומסים. בואו וננצל את יום הכיפורים הזה כדי להרהר במילות החוכמה הנצחיות הנ"ל, איש איש לעצמו. בואו ונקרא גם לאחינו בן האדם דורון ארבלי, מנהל רשות המסים, לנהל את חשבון הנפש שלו ולצאת מעברו השני של החג בהכרזה מפוצצת: את שנת תשע"ג אתחיל בלכסח את הגדולים ולנער אותם מכל העלמות המס שלהם! קודם אותם, אחר כך את הקטנים!

בוא נראה אותך.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יניב  On 22/09/2012 at 15:27

    יש לי חבר רו"ח שהוא אחד מאותם "המתכננים האגרסיביים", שאלתי אותו על זה: אין לך בעיה עם זה שחברות שמרוויחות המון כסף מתחמקות מתשלום מס?
    הוא אמר לי שקודם כל צריך להפנות את האצבע מאשימה לרשות המיסים. רשות המיסים עושה מסחרה מלוכלכת ומסריחה שגורמת לכך שגם אם הוא רוצה לדאוג שהחברה תשלם מס כמו שצריך, הוא לא יכול. הוא מספר על כך שרשות המיסים מפעילה סחטנות על החברות, ויוצרת אווירה שאומרת שמי שלא יבצע תכנונים אגרסיביים, ישלם מס עודף.

  • קוטלר בן  On 22/09/2012 at 15:33

    יש בך וברגישות שלך וביכולת שלך לראות משהו מאוד מרגש. אני שמח להיות מקוראיך הנאמנים וממאזיניך הנלהבים. מי יתן ולעולם לא יגמר לך הכח להגיב ולבטא בכנות ובחשיפה. שתהיה שנה מדהימה.

    • נתי  On 22/09/2012 at 16:11

      מסכים עם כל מילה.

  • דרור  On 22/09/2012 at 16:21

    יאיר לפיד לא הטביע את האימרה "יש רק שני דברים בטוחים בחיים, מוות ומסים".
    זו אימרה ידועה, השאולה בכלל מהשפה האנגלית:
    http://www.phrases.org.uk/meanings/death-and-taxes.html

    • אילן בכר אבנטור  On 22/09/2012 at 16:40

      אני חושב שמה שפויר מנסה להגיד זה שיאיר לפיד הטביע (או טבע) את כל האימרות. ואם דניאל דפו או בנג'מין פרנקלין אמרו את זה גם בזמנם, אז כדאי שיתחילו לחשוב איך הם מתכוונים לפצות את יאיר לפיד על הגניבה הספרותית.

    • דודי  On 22/09/2012 at 17:00

      הוא היה ציני כשייחס את האמרה ליאיר לפיד. תנוח רוחך…

    • שמעון  On 27/09/2012 at 9:46

      איך אתה יכול להגיד את זה? זה כמו להגיד שהוא לא טבע את הסיסמה "יהי אור"!

      • דרור  On 27/09/2012 at 10:01

        עם כל הדאחקות, יש דבר בסיסי אחד – שלי יחימוביץ תשמור על הסטטוס קוו ותהפוך אותנו למשטר קומוניסטי פושט רגל, שבו רק לחברי הועדים הגדולים יש זכות קיום.

        ביבי ימישך גם וימכור אותנו לחרדים

        האלטרנטיבה היחידה היא יאיר לפיד. הוא לא חף ממניירות, אבל הוא ישתפר עם הנסיון

  • אילן בכר אבנטור  On 22/09/2012 at 16:38

    האמת היא שמכיוון שמבחינה טכנית "מתכנני המס" לא מעלימים מס, אלא פשוט מנצלים את הסעיפים המתאימים בחוק, מה שהם מרגישים זה פשוט שהם לא מעלימים מס.
    הם לא אומרים לעצמם שאם הספרית מעלימה מס גם להם מותר. מה שהם אומרים – או בעצם מה שהם שומעים שרואי החשבון שלהם אומרים להם – 'על זה לא צריך לשלם מס, זה הכנסה מנוקה' או 'אל תרשום את זה בתור חוב, זה חוב מותנה. אם זה יהיה חוב, סתם תצטרך לשלם מס'. כך שכשהספרית לא נותנת להם קבלה זה מעצבן אותם בדיוק כמו שזה מעצבן אותך.

    עכשיו, אני לא אומר. ייעוץ מס זה חשוב – במיוחד במדינה שבה אתה משלם מס על רווח כשאתה זכאי לו, בלי קשר למועד שבו תקבל את הכסף. אם נתת למישהו שירות והוצאת לו חשבון ואמרת תשלם 25% היום ו75% כשיהיה לך (וסוגים שונים של הסכמים כאלה נפוצים כשנותנים שירותים לעסקים קטנים, למשל), או בעוד שנה – המדינה ממסה אותך היום, כי הוצאת חשבונית.
    להגיד "מתכנן מס אגרסיבי" זה גועל נפש, כי מחליטים מי "אגרסיבי" רק בדיעבד, אחרי שבית המשפט פסק שהתכנון מס שלו היה מוטעה.

    מה הפתרון? אולי שחוקי המס יהיו פחות מורכבים. אם יהיו פחות סעיפים ופחות אותיות קטנות ופחות סייגים ויוצאים מן הכלל – חוקי המס יהיו ברורים לכולנו וכולנו נוכל לשלם אותם באותה מידה.
    ואם הם יהיו טיפה יותר אדיבים – למשל, אם יגבו מאיתנו מס רק על כספים אמיתיים, בלי "אירועי מס" על כסף פוטנציאלי – אז לא רק שהמיסים יהיו פחות נוראיים (הבוס שלי תמיד אומר שמע"מ זה מס שכיף לשלם, זה אומר שמכרת. זה נכון רק כשהמיסים הם הוגנים וממסים כסף אמיתי), יהיה גם פחות צורך מצמית בתכנון מס ובראיית חשבון יצירתית. לא רק שהן יהיו פחות אפשריות – כשהחוק פשוט יש פחות מקום ליצירתיות – הן גם יהיו פחות הכרחיות. כי אפשר יהיה פשוט לשלם מיסים. בלי ההרגשה הנוראית שיסחטו אותך עד שתהייה יבש.

    • יניב  On 22/09/2012 at 17:35

      על כך בדיוק נשאלה השאלה (והתשובה) "למה כלב מלקק לעצמו – כי הוא יכול". זה נכון. חוקי המס מאפשרים את 'התכנון האגרסיבי' הזה, ולראיה שזו לא ממש עבירה, פשוט תסתכלו על הסמנטיקה "תכנון אגרסיבי", זה יכול להיות משהו ששולחים עליו לכלא?! מדינת ישראל האי סוג של גן עדן מיסויי למי שיודע לנצל את זה. ממש כמו שהיא גן עדן לחייבים הגדולים. זה עצוב, אבל ברשויות עובדים אנשים שקל להשפיע עליהם והם לא רואים את התמונה הגדולה, רק את מה שקל לעשות ומדיד. ללכת על הפתרונות הפשוטים, שכוללים בעיקר אוכלוסיות שלא יכולות להגן על עצמן היה מאז ומתמיד המוטו של רשות המיסים. האמת היא לעיתים קרובות מכוערת.

    • אביר  On 25/09/2012 at 14:50

      אילן, מסכים איתך.
      לדעתי הפתרון הוא בפישוט חוקי המס, כך שאתה לא צריך להתמקצע (או לשכור איש מקצוע) בשביל להבין על מה צריך לשלם. אפילו אם פישוט כזה יקטין על הנייר או גודל המס שחייבים, הרי באופן מעשי יגדיל אותו כי יהיה הרבה יותר פשוט לראות מי לא משלם

      • דרור  On 25/09/2012 at 15:08

        אנחנו יכולים לדבר עד מחר. אני לא מחסידי ביבי, אולם לא ניתן להטיל על תאגידי מיסוי דומה לזה של שכירים. נקודה. הסיבה היא – תאגיד עולמי יכול לבחור בקלות מדינה אחרת לעסקיו, לפי שיעור המס הכדאי ביותר. אם נטיל מס גבוה מדי, נבריח תאגידים קיימים ותאגידים שחשבו להכנס לישראל, ימחקו אותה מהשיקולים. וכל תאגיד שכזה מיצר הרבה משרות. מאות ואף אלפי משרות. ואף מושך משקיעים נוספים.
        אולם – יש אפשרות אחרת והיא לבטל כל מני מקלטי מס שארגנו לעצמם אנשי הועדה שלא מכבר עדכנה את חוקי המיסוי. מקלטי מס אלה משרתים רק את אותם נצלנים ועשקנים שמרשים לעצמם לשכור את אותם תנים שהשתתפו בוועדה. אלה הם שחולבים את המשק הישראלי ואז מבריחים את הרווח למקלטי מס מלאכותיים

  • אמנון  On 22/09/2012 at 17:34

    מסכים מאוד עם הטור, רק שלצערי מקריאת הטור אפשר להבין כי כל עורכי הדין נמצאים באותה סלסלה מצורעת יחד עם הטייקונים. ההיפך הוא הנכון. עורכי דין רבים לא שונים מאותו אינסטלטור או נהג מונית, ובקושי מצליחים לסיים את החודש.
    תחשוב על זה: עורך דין שמחזיק במשרד עם מזכירה (ואולי עוד איזה עו"ד או שניים), צריך מהבוקר עד הלילה לשלם: שכירות של המשרד, משכורת לאותה מזכירה, חשבונות שונים, ציוד משרדי רב אותו הוא צורך ועוד ועוד. ולא דיברנו על המסלול הרב אותו עושה הכסף שמגיע עד שהוא נכנס לכיס של העו"ד: קודם כל העו"ד שלנו צריך לשלם עליו מע"מ, לאחר מכן מס חברות, ולבסוף כשהוא מושך את הכסף לעצמו כמובן שהוא צריך לשלם מס נוסף (שאגב עלה ב5% לפני כשנה).
    כשאתה הולך להתייעץ אצל עו"ד ומשלם לו 100 שקל על השעה הזאת שישבת אצלו אתה מתעצבן, אבל תכלס את רוב הכסף הזה גם הוא לא רואה. בסופו של דבר להיות עצמאי בישראל, ולא רק עו"ד, זו מלחמת הישרדות יומיומית. אתה צריך להדגיש בטורים שלך שכלכלה בעלת הרבה עסקים קטנים בינוניים, שכל אחד מהם מעסיק מספר עובדים ולמעשה מפרנס מספר משפחות, היא היא הכלכלה הנכונה והבריאה, בניגוד לכלכלה של טייקונים + משרדי ממשלה רבים, בהם לאף אחד לא באמת אכפת מהכסף שנשפך כמו מים לנהר.

  • Reuven Bardach  On 22/09/2012 at 18:25

    מילים כדורבנות בסלע

  • מכסחי  On 22/09/2012 at 18:28

    בואו נראה אותם , גם לרשות המסים יש תחליף, אני רוצה לראות את המוסד הדפוק הזה נוגע לי ככה בלי חשבון בחשבון שלי ( אין לי כמעט חשבון בנק אבל ניחה) , בעצם שיעשה מה שהוא מבין והציבור יעשה גם מה שהוא מבין שזה בעצם יצירת מטבע חילופי וירטואלי , שעוקף את כל הסיסטם הזה פעם אחד ולתמיד. אני מקווה כי הם באמת ילכו על זה , ויראו איך אנחנו עושים להם תרגילי גו'דו ומביאים את רשות המיסים לקריסה. בוא פקידים חמודים בואו ותראו איך אנחנו עושים לכם זובור ומעבירים את הדוחות גביה שלכם למינוסים שיפתרו את כולכם עובדי שטן נחמדים. ונקנח במה שאמר קלינט איסטווד.. בואו תעשו לי את היום , מזדנבי מס שכמוכתם.

  • אמנון  On 22/09/2012 at 18:37

    המע"מ יוצר את ההון השחור! (עם קבלה או בלי?)

  • tsoof  On 22/09/2012 at 22:29

    "היה זה ודאי יאיר לפיד שאמר כי יש רק שני דברים בטוחים בחיים, מוות ומסים."

    לעזאזל, פויר, זה הדבר הכי מצחיק ששמעתי.

    שיהיה לך גמר חתימה פצצה. ותמשיך לעשות את מה שאתה עושה. כל הכבוד. אין כמוך.

  • אורי ביתן  On 23/09/2012 at 2:08

    עזוב תכנוני מס, תחשוב על דוב פרוהמן אבו אינטל, תעשיין ציוני עם חזון, כותב על חזון, מרצה עם חזון ויש כאלה שמעריצים אותו, חזון שווה כסף, רוצים מפעל בקריית גת? תוותרו על כך וכך מאות מליוני מסים. רוצים שארחיב אותו? תוותרו לי על עוד מליארד. ועכשיו אני לוקח את הכסף לאירלנד ועושה לכם נא באוזן, מה? שאני אחזיר את הטבות המס? נא באוזן, שטייניץ עושה אתי פשרה, לא, לא חצי חצי, אני משלם שלושה אחוזים, כי שטייניץ הוא ד"ר לפילוסופיה שכתב ספר שקוראים לו "טיל לוגי-מדעי לקפיטליזם וחזרה" שבו הוא מסביר שלהרויח כסף על חשבון המדינה זה חזון ציוני, סליחה.ציונות זה שקפיטליסטים ירויוחו כסף על חשבן המדינה. לא הבנו? שטייניץ יסביר לנו, הוא מרצה מעולה לפילוסופיה.
    אה, כן, שכחתי, לא ענינה של רשות המסים, ישנו הסיפור של מפעלי ים המלח שמשלמים למדינה גרושים כי הם מוכרים את החומרים שמפיקים מים המלח לחברת בת שלהם (כלומר, לחברה שהיא בעצם שלהם) במחיר נמוך במיוחד, ולכן משלמים על זה תמלוגים נמוכים במיוחד. עוד כמה מליארדים שהם "כסף שאין"

  • Shoshie  On 23/09/2012 at 7:31

    בניסוח חוקי המס המורכבים ולא נטולי הפרצות משתתפים מומחים מהשוק הפרטי. אליהם יבואו להתייעץ מי שיכולים לשלם.
    זוכרים את מכירת ישקר של משפחת ורטהיימר לוורן באפט בכמה מיליארדים? התפרסם פעם ניתוח שכל המס ישוב לישקר תוך כמה שנים בהחזרים.

  • קובה  On 24/09/2012 at 20:13

    חותם על כל מלה!

  • goldy10  On 10/02/2013 at 12:17

    כל הקטנים עליהם אתה כותב מצביעים ביבי,
    כי הגדולים אמרו להם להצביע ביבי.

    האם באמת לך לרחם על הקטנים על כך שהם נואשים שיגידו להם "לעשות"?

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: