בני עקיבא בני עקיבא – עבודה זרה

 

א.

אני בוגר בני עקיבא. שבט ידידיה, סניף מלאבס. למרות שאני לא בדיוק נער הפוסטר של התנועה וכבר מזמן לא הייתי בסניף, בכל זאת כואב לי הלב כשאני רואה מה קורה לתנועת הנוער האהובה שלי: לפני שבוע איימה התנועה להחרים את טקס הזיכרון בצעדת הל"ה אם יופיעו בה זמרות ובהופעה עצמה יצאו החניכים בהפגנתיות, שלא יאלצו חלילה לשמוע קול אישה. זה כואב כי זה קורה בערך באותו הזמן שהחרדים בירושלים יוצאים לעוד מלחמת קודש: אוטובוסים נפרדים לגברים ונשים. הגברים מקדימה, כמובן.

מה ההבדל בין שני המקרים? שנתיים. גג שלוש.

נפרד או מעורב הוא וויכוח פנימי גועש ותמידי המלווה את התנועה מיומה הראשון. אבל האתוס והאידיאל הגדול של בני עקיבא, חברה צנועה-מעורבת, הולך ומפנה את מקומו. בשנים האחרונות אין ספק שהמגמה נוטה חזק לכיוון הפרדה בין המינים.

בעיני זה עצוב והייתי רוצה לנצל את הבמה שניתנה לי ולפנות לחניכות וחניכי בני עקיבא ולומר להם מה דעתי על כל העניין הזה.

בתקופתי בני עקיבא הייתה עדיין תנועה מעורבת. אסור היה לנגוע, כמובן, וחובה הייתה להתלבש בצניעות, אבל הפעילויות והטיולים היו משותפים והיה די כיף בסך הכול. אהבתי להיות בבני עקיבא. אמנם יצאתי ממנה בדפיציט חמור בכל הנוגע ליחסים שבינו לבינה, אבל לפחות יצא לי להכיר קצת את ארץ ישראל.

כשמדברים על הפרדת בנים ובנות אני תמיד נזכר בערב קיץ אחד רחוק ולח. נסענו כמה בנות ובנים מבני עקיבא להחליק על רולר בליידס בתל אביב. היינו רוכבים, בן ובת, ומחזיקים כל אחד מצידה השני של מטפחת בד קטנה. לפעמים, בתכנון מוקפד שהסתווה תחת להט הרגע, יכול היית לשמוט את המטפחת, ובניסיון לתפוס אותה מחדש לאחוז, בטעות כמובן, ביד הנערה. לפעמים היא לא הייתה אומרת כלום. לפעמים היית יכול לעשות סיבוב שלם יד ביד עם בחורה עד שמישהו היה עושה פרצוף.

הו, פריצות מתוקה!

 

ב.

ברשותכן בנות, אפנה את עיקר דברי אל הבנים. זאת משום שקשה לי מאוד להבין איך נשים דתיות יכולות לשתף פעולה עם מנגנון כה מפלה ודכאני כמו הדת היהודית, ודאי עם הזרם האורתודוקסי שלה שהוא אמנם מיעוט, אבל אלים ושתלטן. אני מתקשה להבין איך הן מצליחות לא לראות את הפיל שעומד באמצע החדר: זה שרואה בהן נחותות, מכריז עליהן שהן טמאות ואם להגיע לנושא שלנו: רואה בהן לא הרבה יותר מפיתוי מסוכן ומכריח אותן להתכסות ולהתחבא ולשתוק על מנת שלא לעורר את יצרם הרע של הגברים. נפלא מבינתי למה תרצה אישה לשתף פעולה עם דבר כזה.

נכון שהדת נותנת פה ושם כבוד לאישה ונכון שאכן יש כוח בצניעות, ונכון שיש המון נשים דתיות חזקות וחכמות והכול. אני מכיר אישית כמה מהן, אבל זה לא משנה את לב העניין, נכון? ולב העניין הוא שבדת שלנו האישה פחותה מהגבר והממסד הדתי חוגג על זה בגדול, סובבו את זה איך שתסובבו.

בגלל זה אין כל כך טעם לתקוף את סוגיית ההפרדה בבני עקיבא מהצד של שחרור האישה וכבודה, כי תנועה שמפרידה בין בנות לבנים ממילא לא מכירה בכבוד האישה.

 

ג.

אפנה אל הבנים, אם כך. חברים יקרים, עליכם להתנגד בתוקף לכל ניסיון של הפרדה בין בנים לבנות. ולא, לא רק כי זה כיף להיות עם הבנות.

נסו לראות, חברים יקרים, את כל נושא הצניעות והיצר הרע מכיוון אחר. למה המנהיגים הרוחניים שלכם, הרבנים, המדריכים והר"מים, מפרידים ביניכם לבין הבנות? למה הם מציבים כל כך הרבה גדרות וסייגים? למה הם מרחיקים מכם את האישה, ומה אתם יכולים ללמוד מזה על מה שהם באמת חושבים עליכם.

כי מאיפה שאני יושב, הפעולות שהמנהיגים שלכם נוקטים מעידות כאלף עדים שמה שהם באמת חושבים עליכם זה שאתם חבורה של קופים מיוחמים, חסרי בינה, מטורפים למין, מזילי ריר, חסרים כל יכולת איפוק ולו המינימלית ביותר. אתם אפילו לא יכולים לראות נערה מהשבט שלכם או לשמוע את קולה מבלי לשלוף את המה-שמו ולעשות את האיך-קוראים-לזה. לפי המנהיגות הרוחנית שלכם אתם כל כך חרמנים ושטופי זימה שהכי טוב היה פשוט לקשור לכם את הידיים ולכסות לכם את העיניים, אבל מאחר וזה בלתי אפשרי הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא להרחיק מכם לחלוטין את האישה. הרבנים שלכם, חניכים יקרים, חושבים שאתם חיות רעות. יחסית לרבנים, אפילו הפרסומאים מחזיקים בדעה טובה הרבה יותר על האדם. נכון ששניהם רואים בנו מטומטמים, אבל הפרסומאים לפחות מניחים שיש לנו מינימום של שיקול דעת. הרבנים רואים רק את יצר הרע.

 

ד.

יצוין שאני מכיר מלא גברים דתיים, אבל מלא, והם לא יותר או פחות חרמנים מכלל האוכלוסייה. אבל למרות זאת אף פעם לא פגשתי אף בחור או גבר דתי שאיבד את שיקול דעתו למראה מרפק של אישה, הרוב המוחלט של הדתיים והחרדים שאני פוגש ומכיר לא מפשיל באופן אוטומטי את מכנסיו כשנשמע קול אישה. כולם חושבים על מין כל הזמן, זה ברור וטבעי וטוב ויפה, אבל רובם המכריע שומר לא רע בכלל על עצמו. רובם פוגשים נשים על בסיס קבוע ומצליחים שלא יראו את הריר נוזל להם דרך העיניים. הם מחזיקים מעמד.

אבל לרבנים שלהם זה לא מספיק. הם כנראה רואים בציבור שלהם עדר של תאוותנים מטומטמים. כנראה שהם באמת חושבים שכולכם חושבים רק על סקס כל היום. יכול להיות שזה אומר משהו עליהם. בכל מקרה, אני מתקשה להבין איך ציבור גדול של אנשים אינטליגנטים מוכן לקבל יחס כזה מהמנהיגים שלו.

אז כשגבר או בחור דתי מסכים לשתף פעולה עם מנגנון ההפרדה הזה הוא לא רק תורם את שלו לדיכוי האישה הדתית, הוא גם מקבל עליו את הדרך בה רואים אותו מנהיגיו. בגלל זה אסור לכם להסכים להפרדה. לא כי אין לכם יצר הרע – כמה אני שונא את הביטוי הזה – אלא כי יש לכם עוד דברים ולא מגיע לכם כזה יחס. אתם פשוט יכולים להגיד למדריכים או לרבנים שלכם את זה. אתם יכולים לסמוך על עצמכם. אתם יכולים להיות דתיים גם כשיש בנות בסביבה.

 

ה.

אין פה עניין של צניעות. צניעות היא דבר לא רע בכלל כשלעצמו, וחביבות עלי מאוד כל המתנחלות והדתיות עם החצאיות הארוכות והשרוולים מתחת למרפק, בטח שאני מעדיף את זה על חוטיני וחצי תחת שמציצים מג'ינס עם גזרה נמוכה (למרות שיהיה קשה לכם להוציא ממני מילה רעה על מחשופים). להפך, צניעות היא ערך נאה וראוי. אבל לפוריטניות המסוכנת אליה מוליכים אתכם הרבנים שלכם אין דבר וחצי דבר עם צניעות. אדרבא, היא התגלמות מושלמת של היפוכה הגמור של הצניעות. זה אקט שכולו כוחנות, הפרדה, הקצנה. המרחק הגדול של הצעדים האלה מהרוח של בני עקיבא מפריע לי גם שנים אחרי הערב הפרוע ההוא ברולר בליידס.

צריך לומר את האמת: חברה שמפרידה בין בנים לבנות היא חברה חולה. היא חולה כי היא לא סומכת על הפרטים שבה, מזלזלת בהם, מדכאת אותם. בדיוק מה שתנועת נוער אמורה לא לעשות. בני ובנות התנועה, אני מפציר בכם, קומו והתנערו. עזבו את אבינר ומלמד, אתם יכולים למצוא לכם פוסקים מכובדים מספיק שגם יכבדו אתכם, ורשימת הרבנים המסנגרת – גם אם בדיעבד ובחריקת שיניים מסוימת – על חברה צנועה-מעורבת היא לא רשימה רעה בכלל. זו ההזדמנות שלכם לעצור את ההידרדרות.

בב"ח לתו"ע – ה' עמכם!

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק.

תגובות

  • שלומית  On 07/02/2010 at 10:02

    כבוגרת בני עקיבא,
    משבט אחר מסניף אחר שלא מבינה היכן ההנהגה הנשית, והיכן האמהות שמוכנות ששיח כזה יתקיים בחברה הדתית.
    והיכן הבנות שמוחות ואומרות שיש להן נוכחות חשובה ומה לתרום ונוכחות נשית אינה פתיינית ואסורה, וחוסר הצניעות הוא בכך שרואים את האישה כאובייקט מיני,
    וזה מה שהנהגת בני עקיבא, ביחד עם מיטב הרבנים החרד"לים עושים.

    בריאות למגזר

    ותודה לך

  • נועה אסטרייכר  On 07/02/2010 at 10:22

    כל הכבוד

  • יונתן  On 07/02/2010 at 11:17

    שקורה בציבור החילוני.
    עם כל הבלאגן של ההפרדה שעכשיו יש נגדו קולות והתחילו להלחם בו דווקא הנשים הדתיות הופכות ליותר ויותר משפיעות אם זה בסניף של בני עקיבא,בלימוד תורה שרק גדל או בהבנה שהיום הן אלו שקובעות איך תראה המשפחה(מה תהיה חלוקת התפיקידים,איך הן יוצאות לעבודה וכו').

    בציבור החילוני הפריצות המתוקה כבר עברה כל שלב היגיון,זה כבר לא החזקת ידים ונשיקה ראשונה בגיל 15-16 אלא אורגיה ראשונה בגיל 14 עם צילומים שמועלים ליו טיוב,אם אתה חלק מהציבור החילוני אולי כדאי שתתן ביקורת על הציבור שאתה שייך אליו עכשיו ולא לזה שעזבת.

    אני חילוני מבית ,בוגר הנוער העובד והלומד,בסוף שנות ה20 לחיי ואני מזועדע ממה שאני נתקל בו.

  • דרור פויר  On 07/02/2010 at 11:27

    הבנתי מה שאתה אומר, יונתן. בגלל שהחילונים עושים אורגיות בגיל 14 ומעלים אותן ליויטיוב – אגב, למה לא תפנק באיזה לינק – אז הדתיים צריכים להסכין עם זה שהרבנים שלהם חושבים שהם חיות.
    לא כל דבר צריך להשוות לכל דבר ידידי. לא טענתי שהציבור החילוני על הכיפק ואם אתה קורא פה לפעמים אתה ודאי יודע שאני לא חוסך ביקורת מאף אחד

  • מיכל, ת  On 07/02/2010 at 11:34

    כל מילה בסלע!

  • עמיחי  On 07/02/2010 at 11:37

    אני קורא אותך לעיתים רחוקות, אבל הפעם הכותרת שלך תפסה לי את העין, אין מה להגיד – כתבת לענין. (סניף רמת גן, שלושה שבטים מתחתיך)

  • שרון רז  On 07/02/2010 at 12:21

    הוא תמיד כותב לעניין, וכותב מצויין
    באמת כל הכבוד, ומצטרף לכל מילה שלך

  • שוקי בקבוקי  On 07/02/2010 at 13:00

    בתור דתל"ש מהשורה (שבט נריה כפ"ס) אני חושב שהתפקיד המרכזי של בני עקיבא היה בשבילי מקום המפגש עם הבנות בסופי שבוע. צריך להבין שהבנות נמצאות באולפנה והבנים בישיבה כל השבוע והדרך היחידה לראות ולהכיר בחורות זה דרך בני עקיבא בסופ"ש. בני עקיבא היתה המסגרת שסדרה את זה אמנם, אבל גם אם לא היתה פעולה היינו נפגשים "על הברזלים מול הסניף". ברגע שזה יגמר (פעולות נפרדות, מחנות נפרדים, וכו') אף אחד לא יבוא יותר. התנועה, בסופו של דבר, היא רק תרוץ.

  • יונתן  On 07/02/2010 at 13:14

    סקס של ילדות בנות 14 .

    צריך לקחת דברים בפרופורציות ולדעתי הרבה יותר נורא המצב ברחוב החילוני מאשר ההקשחה בבני עקיבא.

    אומר עוד משהו,מספר החילונים שעוסקים במה שקורה במגזר הדתי לדעתי עולה על מספר החילונים
    שעוסק במגזר החילוני.

    אני לא אומר מה הדתיים צריכים לעשות,תתפלא הדתיים לא ממש מעניינים אותי,אני אומר מה אני חושב שחילונים צריכים לעשות.

  • תימורה  On 07/02/2010 at 13:34

    תודה שכתבת את הדברים האלה

  • אוטו פוקוס  On 07/02/2010 at 13:51

    כנראה שגדלתי בבית החילוני הלא נכון, ובבית הספר התיכון החילוני הלא נכון, ובתנועת הנוער החילונית הלא נכונה ובאוניברסיטה החילונית הלא נכונה – כי אותי לא הזמינו להשתתף באורגיה מעודי. לא בגיל 14, ולא בגיל 30 (ואני חי במרכז תל אביב ועובד בתעשיית התקשורת… חומר קלאסי לאורגיות, לכאורה). לאור היכרותי הקרובה עם כמה קרובי משפחה צעירים יותר, אני משוכנע שהמצב לא שונה בהרבה גם בשנות ה-2000.

    לקחת סיפור פלילי אחד משמתפרסם בתקשורת ולהשליך ממנו על חברה שלמה זו צורת מחשבה פירמיטיבית ופסולה, בין אם היא מופנית כלפי חילונים או כלפי דתיים. לחשוב שקארין ערד מייצגת את החילוניות זה כמו להניח שכל הדתיים מתנהגים וחושבים כמו כצ'לה. השחור והלבן הם רק הקצוות, המציאות עצמה מלאה גווני ביניים מעודנים הרבה יותר.

    בקיצור, הבנות החילוניות לא מוכרות את גופן תמורת הירואין בגיל 14, כמו שרובם המוחלט של הרבנים לא אונסים את תלמידיהם. כדאי להוציא את הראש מהצהובון, ולהתייחס למציאות ללא הפילטר הסנסציוני.

  • טל  On 07/02/2010 at 14:10

    כל מילה בסלע רק שיש איזה כשל לוגי קטו. אתה מנסה לדבר בהגיון בנושא שההגיון ממנו והלאה.
    לדעתי כל האיסורים האלו הם בסה"כ דרך לכל מיני עסקנונצ'יקים (גם רבנים יכולים להיות כאלה) שמנסים להראות שהם יותר קדושים מהאפיפיור (או שזה בדת אחרת) כדי להשיג כח פוליטי.
    לגבי עדר הבבונים שטופי הזימה והבנות הפתיניות, זו בסה"כ השלתלבות במרחב, מעניין מה יהיה השלב הבא, בורקות כבר יש, אני מקווה שזה לא יהיה מילת נשים.

  • מיכל  On 07/02/2010 at 14:57

    אני מצטערת מאוד, אבל נוצר איזשהו דימוי כל כך מטורף לילדים חילוניים שממש בא לצרוח. איזה אורגיות בגיל 14? איזה שטויות? ומצד שני איך ילדים/נוער דוסי עושה בדיוק הכל אבל לא מדברים על זה…
    הא?
    ועוד דבר חשוב מאוד בעניין הנוער הדוסי, ועכשיו ברצינות.
    מכייון שצריך לשמור על צניעותן של הבנות אז לא מדברים בכלל על ענייני מין והכל נורא מושתק ולכן גם המון מקרים של תקיפה והטרדה מינית מושתקים ומשאירים את הבנות, הנערות בבידוד נוראי.

  • תומר  On 07/02/2010 at 16:46

    ישר כוח, והעלתי פוסט שבונה על שלך:
    http://www.notes.co.il/tomer/64891.asp

  • קיקה  On 07/02/2010 at 17:10

    מיכל, הטרדות מיניות מושתקות אצל כולם.

    זה כזה קשקוש אייטיזי להגיד שבעולם הדתי התופעה הזו מושתקת, כשאנחנו בעולם החילוני אלופים בהשתקות לפחות באותה מידה.

    נראה לי גם מגוחך הטיעון שהשמירה על צניעות בהופעה החיצונית נובע מרצון להיתפס קדושים בעיני העולם.
    זה כמו לומר על האנארכיסט שמלחמותיו בממסד הן למראית עין.

    כמה בורות כאן.
    כמה שנאת חינם.
    (ובעיקר כמה עוורון לדמיון העצום בין העולם הדתי ובראשו הרבנים לבין העולם החילוני ובראשו הפרסומאים. היה אפשר לשנות טייטלים ולהשאיר את הטקסט כמו שהוא, אחד לאחד)

  • מיכל  On 07/02/2010 at 17:43

    להגיד בורות ושנאת חינם זה באמת לא הוגן.
    דרור כותב מהכרת העולם הדתי והכרת בני עקיבא והוא כותב בכאב,
    אני כותבת את תגובתי מתוך הכרת עולמות התוכן של נפגעות תקיפה מינית וכותבת בכאב.
    זה שיש השתקה לגבי תקיפה והטרדה מינית בכל המגזרים באשר הם זה נכון מאוד. אז זה אומר שאני לא צריכה לציין את ההשתקה בקרב הדתיים ולנסות ולהבין איך היא קורית?
    כשאת מבינה את זה את גם מבינה את ההקשר למה שדרור כתב.

  • חנן כהן  On 07/02/2010 at 18:35

    אין שום קשר לצניעות – זה רק פוליטיקה.

    להראות לחרדים שהציונות הדתית לא פחות טובה מהם.

  • קיקה  On 07/02/2010 at 18:45

    הבורות היא בעיקר בתגובות, בעיניי.

    צריך לציין כל מה שצריך לציין.
    אבל כשמציינים את התופעה רק בצד אחד, כאילו היא משויכת ומאפיינת רק צד אחד, זה כבר לא תיאור של מציאות. זה פוליטיקה.

  • יונתן  On 07/02/2010 at 18:48

    ונכון מה שהיה כשאני גדלתי שונה ממה שעכשיו.
    אתם לא יודעים מה קורה עם נוער היום,הלוואי שזה היה שטויות.

    להדחיק מעולם לא פתר שום דבר

  • קיקה  On 07/02/2010 at 18:59

    אם יש דמיון בין שני העולמות – כי יש פתיחות ופריצות עבור החילונים, שמקבילות בהתאמה לצניעות ופוריטניות מסוכנת עבור הדתיים, אז את מי אנחנו מבקרים. אנחנו, שאוכלים בלי מלח את המסרים של הרבנים-פרסומאים שלנו. מי אנחנו שנבקר את הצד השני שהוא יותר מהכל כתב מראה שלנו. אם כבר לבקר, אז דווקא כאן לא יעזרו המילים, כתובות היטב ככל שיהיו. נראה אותנו, הגיבורים החופשיים קמים על עולם הפרסום-הרבני שלנו. אולי אז האחים שלנו יעזו לקום על שלהם.

  • ימימה  On 07/02/2010 at 21:12

    (שבט החלוץ, סניף קיבוץ סעד. פחחחח.)

    אגב, אתה יודע שבת דודה שלי היתה מדריכה שלך בבני עקיבא. עוד כשכתבת בזמן תל אביב לפני איזה חמש עשרה שנה היא סיפרה לי, אבל רק עכשיו ההקשר מתאים לספר. מיכל פרומר. ליתר דיוק, אמא שלה היא בת דודה שלי, לא היא.

    (זהו, עברנו את שלב ההיכרויות ההכרחי של בוגרי התנועה.)

  • ג'וליאנה  On 08/02/2010 at 10:37

    כדתל"שית שהייתה ממש קצת בבני עקיבא (לא הגעתי לשלב השבטים) אני זוכרת שההורים שלי עודדו אותי ללכת לשם כדי להכיר בנים. כמה מגוחך זה נשמע היום.

  • של ברמן  On 08/02/2010 at 16:44

    כרגיל, יש כאן בעיה עמוקה יותר.
    כאנשים מאמינים, כבולים ילדי בני עקיבא לדעות של רועיהם, בעלי הסמכות על הידע האלוהי.

    זה לא משנה מה טוב או רע מה חכם או לא, אם זהו רצון האלוהים.
    אתה באמת חושב שאפשר לרסן את ההקצנה הדתית על ידי פנייה לשכל?
    אני מקווה שכמו שמשתקף ממגיבי הפוסט הזה, בני עקיבא יישאר בעיקר כבית חרושת לייצור דתלש"ים

  • משה  On 11/02/2010 at 12:49

    אני מתרשם לפי דבריך שאין לך מושג ולו חצי מושג מה קורה בעולם החילוני.

    בדיוק כמו שהציבור הדתי מגוון ובו אנשים שמקפידים יותר ופחות על קיום המצוות,
    וכך גם בחברה החרדית,
    כך גם בחברה המוגדרת חילונית -
    ישנם כאלו הצנועים יותר ופחות.

    מה שאתה כותב על אורגיות של ילדות בנות 14, זאת דמגוגיה זולה מהסוג הנחות ביותר.
    זה יכול לקרות גם בחברה דתית, וגם בחברה שאינה דתית. (שמעת על ה"רב" אליאור חן למשל???)

    ואני פונה גם כאן לציבור החרדי אם מישהו מתוכו קורה את התגובה הזאת ב2 משפטים -
    הציבור החילוני בפירוש אינו מופקר/חיות אדם/מגונה כמו רבים בציבור החדרי מתארים אותו. תיאורים אלו הם הבל הבלים, ואם קניתם אותו – אתם שוטים, משל לכבשים ההולכים בעיניים עצומות אחר הרועה שתועה ומטעה בדרכו.

  • אור  On 20/02/2010 at 9:25

    אני גרה ליד כולל ובני ה14-היחידים שמסתובבים מעשנים מדברים כל היום בסלולריים הם חרדים משועממים.שאר הילדים החילוניים עסוקים בלימודים חוגים ובילויים של נוער.מסכנים הדתיים שזקוקים כל הזמן להשואות על מנת לגבש זהות.הדת מבוססת על הפרדה קטגורציה ושנאה.
    חבל

  • כRובי  On 24/02/2010 at 19:26

    אין כמו הצבת מראה הגונה בפני המתחסדים. טקסט חזר ואגריסיבי במידה הראויה

  • מיכאל  On 02/04/2010 at 2:05

    סניף מלבס שומרים נגיעה??? כאחד שהיה בשבט אלישיב מסניף אחר אבל הכיר טוב מאד את הסניף שלכם מה שאתה מספר… איך לומר בעדינות – כנראה שלא היית בעניינים.
    וחוץ מזה מסכים איתך.

כתיבת תגובה

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

הצטרפו אל 287 שכבר עוקבים אחריו

