שעון חורף זה דיכאון

 

א.

כמעט הכל במדינה הנהדרת שלנו נראה לי הגיוני, אפילו מתבקש, שלא לומר מצוין, חוץ מהעניין של שעון חורף. בחיי, כל שנה זה משגע אותי מחדש, וזה רק הופך להיות יותר ויותר גרוע. לדפוק את הראש בקיר או להתווכח עם פקח תנועה נראות ליד זה כמו פעולות הגיוניות ומועילות.

לא הייתי אומר שאני האדם הכי מטומטם במדינה, ובכל זאת אני פשוט לא מצליח להבין את השטות הזאת. תהרגו אותי אם אני מבין, תהרגו אותי אם אני מבין למה לקחת דבר טוב ולהרוס אותו סתם.

וכשאני אומר סתם אני מתכוון לממש סתם. בואו ונמדוט ביחד על מה שהיה לח"כ-רב מיכאל מלכיאור לומר בנושא: "הסיבה המרכזית למעבר המוקדם לשעון החורף היא העניין של היום הקדוש – יום הכיפורים", אמר כבוד הרב-ח"כ, "יש עניין, בעיקר פסיכולוגי, אבל אולי גם גופני, לא להכביד יותר מידי על אנשים. בשביל רוב האנשים יש הבדל גדול אם אתה גומר את הצום בשעה 18:00 או 19:00".

ז'תומרת, אם אני מבין נכון, ואלוהים עדי שהבנתי את זה נכון גם בשנה שעברה וגם בזו שלפניה, וגם בכל השנים שיבואו עלינו לטובה בארצנו זבת החלב, הרי שהסיבה היחידה שבגינה מאמללים אותי, את כל מי שאני מכיר, את כל מי שמכיר את מי שאני מכיר ואת כל מי שהם מכירים – זה העניין הפסיכולוגי של הדתיים, או כמו שאמר כבוד הרב-ח"כ, "בעיקר פסיכולוגי".

אתם הבנתם את זה?

אני יודע שהבנתם, ובכל זאת.

 

ב.

עכשיו, אין לי שום דבר נגד דתיים, באמת שאין לי. נכון שאני אתאיסט ונכון שחלק מהפולחנים שלהם נראים לי לא מי יודע מה הגיוניים והכל, וחלקם אף לא מוסריים בעיניי, אבל זה לא עניינינו היום. בגדול, אני משתדל לכבד אותם ואת אמונתם. למעשה, רבים מבני משפחתי הם דתיים לאללה, וכך גם חלק קטן מחבריי. ובכל מקרה, העניין שלפנינו אין לו דבר וחצי דבר עם מצוות הדת ואין לו שום קשר לאמונה באלוהים. פה יש לנו עניין פשוט של פסיכולוגיה.

 

ג.

בעצם לא. נכון שיש לנו פה עניין עם פסיכולוגיה, אבל רק עם הפסיכולוגיה של המיעוט הדתי במדינתנו המצוינת שכלכלתה איתנה ונהרותיה שוצפים, שהרריה ברזל ונשיאה אכּבר גבר, את הפסיכולוגיה של החילוניים, שהם רוב מוחלט בעם (עם, אלק), זונחת מדינת ישראל לאנחות עד סוף מרץ.

הפסיכולוגיה הדבילית של החילוניים, האומרת שחושך בחמש בערב זה מדכא ושבאופן כללי האדם הופך להיות עצוב, נרגן, עייף וחסר אנרגיה כשאין אור מסביב, מהפסיכולוגיה הזו נתעלם לחלוטין למשך שישה חודשים מחורבנים רק כדי שלדתיים לא יהיה קשה, חס וחלילה, לצום עוד שעה ביום כיפור הבא עלינו לטובה.

ואגב, זה המקום לאחל לכל מי שצם צום קל, לכל מי שצופה צפייה נעימה ולכל מי שרוכב רכיבה מהנה. ואם כבר יום כיפור, אז אני סולח לכל מי שפגע בי ואם פגעתי במישהו הוא יכול לסלוח לי, למרות שלא ממש אכפת לי. בכל מקרה, לכל עם ישראל: מי ייתן וחטאיכם כשלג ילבינו. מי ייתן ומיום כיפורים זה עד יום כיפורים הבא לא תעשו שום דבר שיחייב אתכם לבקש סליחה. ואני מדבר גם עליך, הנבלה שניסה לרמות אותי במוסך, הזבל שלא אסף אחרי הכלב שלו, הכלב שניסה לדרוס אותי בצומת והפקיד שניצל את כוחו לרעה. 

 

ד.

איפה היינו? אה, פסיכולוגיה. ובכן, כל התחושות, העצבונות והמחשבות של החילוניים נדחות לטובת הפסיכולוגיה העלומה של אנשים שבשבילם, אם לחזור לדבריו האלמותיים של הרב-ח"כ, "יש הבדל גדול אם אתה גומר את הצום בשעה 18:00 או 19:00".

אז בואו נשים לרגע את הפסיכו בצד ונתרכז בחלק של הלוגיקה, גם אם ברמה של כיתה א'. כנראה שהחברים הדתיים לא הבינו שהם לא רק מסיימים את הצום שעה מאוחר יותר, אלא הם גם מתחילים את הצום שעה מאוחר יותר. מה, זה לא נחשב? לזה אין אפקט פסיכולוגי? אפשר לאכול עוד שעה שלמה! לבלוס, לזלול, לתקוע, לבלוע – שעה שלמה! איפה זה בחישוב הפסיכו-לוגי?

חוץ מזה, בואו לא נשכח שבכלל לא מדובר בלצום "עוד" שעה, הרי הם צמים את אותו מספר שעות בדיוק, בלי קשר לאיזה שעון. מה, הם לא קלטו את זה?

אני לא מבין את זה, אני פשוט לא מצליח להבין את זה. כבר שנים שאני כותב על שעון החורף הזה ושום דבר לא קורה ואני ממשיך לא להצליח ולהבין את זה, וזה עוד בלי לומר מילה על החיסכון הכספי הגדול.

 

ה.

אתם יודעים מה, אם אני ממש משתדל אני מצליח להבין את זה. בכל זאת, 18 שנים במערכת החינוך הדתית הצליחו להנחיל גם לי קצת היגיון עקמומי: אז הבנאדם קשה לו לצום עד שבע בערב ולא עד שש. בסדר. הולך. אז אם ככה: בואו נעשה קומבינה, שעון-שבת סטייל, ונחזיר את שעון הקיץ מיד אחרי יום כיפור וככה כולם ייהנו.

אבל לא. מה פתאום שכולם ייהנו אם רק חלק קטן יכול ליהנות בעוד הרוב סובל מרה מחשיכה עגומה ומדכדכת באמצע יום עבודה? מה פתאום שיהיה אור כשיכול לשרור אפלה? למה שתהיה שמש כשיכול לרדת ליל? למה להתחשב אם אפשר להתעמר?

אנחנו הרי יודעים מה התירוץ שבגינו ניאלץ להמשיך ולסבול עד 27 במרץ (הו, זה עוד כל כך הרבה זמן!): כי אז לדתיים יהיה קשה לקום בחושך לתפילת שחרית.

 

ו.

זה אולי הדבר שהכי קשה לי עם העניין הזה של טיעוני הדתיים בעד שעון החורף (וכאן זה בהחלט המקום לומר שאני מכיר המון דתיים ששונאים את שעון החורף לא פחות ממני. גם הם נאנקים תחת עולו של ממסד דתי אטום וטיפשי. שיש ויכוח גם בין הדתיים סביב הנושא).

כי עם כל הכבוד, מה ז'תומרת "קשה לקום בבוקר לתפילה בחושך"? סליחה, אבל זה לא בדיוק חלק חשוב מכל העניין הזה של להיות דתי, לסבול קצת? מה זה צריך להיות? מה קרה לדתיים של היום, נהייתם ריקניים, מפונקים, חובבי שינה והתכרבלות תחת הפוך בפיז'מת פלנל? נהייתם כמונו, כמו החילוניים, עגלה ריקה על סדיני סאטן? קשה לקום בבוקר, לפקוח ת'עיניים? נהייתם שרון ליפשיץ?

מה קרה למסירות הנפש? מה קרה ל"הוי עז כנמר וקל כנשר, רץ כצבי וגיבור כארי", אם לצטט את מלותיו האלמותיות והמדרבנות של יהודה בן תימא הפותחות את 'קיצור שולחן ערוך' ומורות לכל יהודי איך ראוי לנהוג בכל בוקר מחדש? איפה מסירות הנפש? איפה כוח הרוח? איפה כל הגיבורים הגדולים?

יותר מהכל, מדובר בתירוץ מאכזב. פשוט כך.

 

ז.

את הקרב על השנה הנוכחית כבר הפסדנו. אבל יש לנו עוד הרבה שנים לפנינו. הבה נקום – דתיים וחילוניים וכל מי שאור השמש יקר ללבו ואת חשכת הליל הוא מעוניין לדחות כמה שיותר – ונתמרד נגד שעון החורף הבזוי, המעצבן, המעציב והמיותר. בואו נהפוך את השנה הזו לשנה האחרונה של הטמטום הזה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נחום  On 11/10/2008 at 7:48

    1. רשימה מעניינת ואני מסכים עם רוב גדול של הנקודות בה.

    2. אני לא מסכים עם הקישור של שעון החורף לדתיים. מצטער. גרמת לי לחפש קצת מידע על שעון החורף. ומצאתי, שהסיבה העיקרית להזזת המחוגים היא סיבה חילונית. המדינה, שרואה באזרחים שלה חמורי עבודה, מעדיפה שנקום לעבוד עם הזריחה ונסיים את העבודה קרוב לשקיעה. וכמובן, שלא נבזבז לה יותר מדי חשמל. העניין עם הצום נראה לי יותר כמו איזה סוכריה על מקל לילד הדתי שישתוק ויקבל את גזר דין המדינה. מה שמצחיק זה שדתיים כמו חבר הכנסת מלכיאור מקבלים את זה. הרי טיעונים של עבודה לא כל-כך תופסים לגבי הדתיים, כידוע…

    3. חוץ מזה, שעון חורף זה לא עניין אחיד אפילו לגבי העולם. ביפן לא מנהיגים אותו והיפנים הם "עצלנים" גדולים. במדינות ליד קו המשווה הוא מיותר. חקלאים מתעלמים ממנו.

    אז אתה צודק – בשביל מה לנו כאב הראש המעצבן הזה?! אפילו חשמל הוא כבר לא חוסך באורח החיים המודרני שבו אנשים נשארים ערים עד לשעות הקטנות של הלילה. ואגב, יותר מכל דבר אחר, שעון החורף הוא מורשת (נוספת, כמו גם חוקי המעצר המנהלי) של השלטון הבריטי עלינו.

  • מיכל  On 11/10/2008 at 8:01

    אני, אגב, עד עכשיו לא שניתי את השעון, אבל כנראה שבשבוע הבא אכנע לנורמות הרוב.
    אתה צודק כמובן. השינוי הזה הכפוי על הציבור לטובת נוחיותו המפונקת של ציבור "דתי", מקוממת עד מוציאה מן הדעת, ואני מתארת לעצמי שמזיקה ממש לאנשים שרגישים במיוחד לשעות אור היום (ידוע שאצל חלק מהאנשים יש קשר בין מספר שעות האור ביממה ומצב הרוח). צריך לפנות לחברי כנסת (גלאון, למשל, מחתה על שעון החורף) ולהביא את התלונות בצירוף חוות דעת של רופאים ואנשי מדע בתחום הפסיכאטריה על הנזק הנפשי שיש בריבוי שעות חשיכה (דכאון), לצד הנזק הכלכלי, כמובן, של צריכה מוגברת של חשמל לתאורה.

  • תא  On 11/10/2008 at 8:03

    שעון החורף עצמו הוא לא המצאה יהודית-ישראלית. זה נוהל שקיים גם באירופה, ושם זה היה קיים עוד לפני שאומץ גם בישראל.

    מה שקשור בשעון החוף וייחודי לישראל זה שבשם הנימוק של יום כיפור שעון הקיץ מוחלף בשעון חורף אצלנו יותר מוקדם מבארצות אירופה. באירופה הם עדיין בשעון קיץ עכשיו ויעברו לשעון חורף רק בעוד כמה שבועות.

  • מיכל  On 11/10/2008 at 8:06

    שעון החורף אינו מביא לניצול יעיל יותר של שעות האור (זאת עושה שון הקיץ), אלא להפך, גורם לקימה מאוחרת יותר בבוקר, ולכן לבזבוז שעות בוקר טובות על שינה, ולעומת זאת לכניסה מוקדמת יותר בערב שעות החשיכה.

  • שירלי  On 11/10/2008 at 8:45

    כל שנה אני מופתעת מחדש ונרגזת מחדש מהאיוולת הזאת.
    כפי שכתבת, אי אפשר לזהות הגיון בשטות הזאת.
    אני משערת שזה חלק מאזן האימה הלא קדוש המתלווה ליחסי דתיים-חילוניים בארצינו.
    הדתיים רואים בכל כרסום ב"סטטוס קוו" את התחלת המדרון החלקלק והחילוניים חושבים שיש נושאים יותר עקרוניים להלחם עליהם וחבל לבזבז תחמושת על נושא שולי באופן יחסי.
    יש לך רעיון איך להמשיך את הקרב על השנה הבאה?

  • יואב  On 11/10/2008 at 8:59

    הכל מילים יפות ונכונות. הבעיה היא שהעסק הזה יעצר כאן וכולם יחזרו לקטר בנושא בדיוק בעוד שנה מהיום. אולי הגיע הזמן שהקהילה הקטנה של הבלוג הזה, בלוגים קרובים (אולי למשל החברים של גורג) וקוראיהם ירימו את הכפפה וינסו ליצור לחץ פוליטי.
    אני מדבר בשיא הרצינות. יש כאן ערמה של אנשים מוכשרים ואינטליגנטים, אבל אימפוטנטים מוחלטים כשזה נוגע ליציאה מהחממה הבלוגית שמאפשרת לקטר בסביבה בטוחה ואוהדת. למה לא לראות בזה הזדמנות לשינוי?

    ואם כבר – שעון הקיץ צריך להיות שעתיים מעכשיו ושעון חורף שעה מעכשיו. אין שום סיבה לבזבז שעות שמש טובות לפני שש וחצי בבוקר..

    אה, וזה גם מוריד את תאונות הדרכים. ככה שנגד הטיעון הדתי יש לומר – "פיקוח נפש דוחה יוה"כ, קל וחומר רעב פסיכולוגי".

    הפעולה צריכה להיות די פשוטה- שליחת אימיילים לכל הח"כים הרלוונטיים(יש בערך עשרה?) – ודיווח על תגובותיהם ופעלותיהם בנושא בבלוגוספרה באופן שוטף והשוואתי.
    הנושא הזה מספיק קטן בשביל להתחיל ממנו.
    דרור – תישא למעננו את הלפיד?

  • חנה בית הלחמי  On 11/10/2008 at 9:27

    והוא שאני בהחלט מסכימה איתך בכל מילה – אני חייבת להודות ששעון החורף גורם לי לתופעת "ייעפת" דומה לזו המאפיינת שיבה מארצות רחוקות. אני נרדמת מוקדם, קמה בארבע-חמש בבוקר, יומי משתבש-משהו.

    לנחום, שלא מסכים לקישור שעון החורף לדתיים: הסיבה היחידה לשעון החורף הוא הדתיים, והסיבה היחידה לתזמון הלא הגיוני של המעבר לשעון החורף הינה הקלת יום הכיפורים על הדתיים.

  • מיכל  On 11/10/2008 at 10:24

    אפשר כצעד ראשון לארגן עצומת החתמה. שתרוץ ברשת. כך גם ייאספו שמות ומיילים של אנשים שניתן לגייסם להפגנות ופעולות מחאה נוספות. שני סטודנטים הקימו אתר הקורא להפעלת תחבורה ציבורית בשבת http://pt.tmpsrv.com/
    אף שלא נרשמו עד כה הישגים ממשיים, נראה לי שלפעילותם יש השפעה וייתכןשהצעת החוק האחרונה של ארדן, קשורה בפעילות זו.

  • דפנה לוי  On 11/10/2008 at 10:27

    אכן דרור שעון חורף זה מדכא. אני מאד לא אוהבת את הימים האלה שמתקצרים לי בארבע בצהריים, אבל לא בטוחה שלקריאתך להתאגד ולהאבק יש סיכוי. בטח שלא בפורמט הזה. בכל מקרה מצטרפת לקריאתך להשאיר את הטמטום מאחור.

  • יובל לרמן  On 11/10/2008 at 10:31

    אין דבר כזה שעון חורף.
    יש הזזת השעון קדימה לשעון קייץ וחזרה בסתו לשעה לפי אזור הזמן
    יובל

  • מיכל  On 11/10/2008 at 10:45

    אין לי אלא לצטט את מי שאמר "אם תרצו, אין זו אגדה".

  • אחד  On 11/10/2008 at 11:02

    מכיוון שתגובה זאת נכתבת בשבת אי אפשר לחשוד בי אני מייצג עמדה דתית כלשהי.
    כשהחליטה הכנסת סוףסוף על קיבוע שעון הקיץ בחוק ובתנאי שהוא יחול עד השבת שלפני יום כיפור, המתנגדים היחידים היו תנועת שינוי.
    לעניות דעתי זה הישג מדהים שבכלל הצליחו להגיע להחלטה בנושא זה. בכל השנים שלפני זה אנחנו אנשי עולם מערכות המידע נאנקנו תחת הצרה שלא ניתן היה לדעת מתי לעזאזל מתחיל ונגמר כל שנה שעון הקיץ.
    אז אולי אנחנו מפסידים שלושה שבועות שהאירופים מרוויחים, אבל אני מוכן לוותר על שלושת השבועות הללו, לטובת איזה קונצנזוס הגיוני שניתן לעבוד איתו בשלום.
    אגב הסיבה שבגלל חשוב לאנשי מערכות מידע לדעת את מועדי שעון הקיץ, היא בגלל שאם אתה עובד בחברות רב לאומיות, המחשבים צריכים להיות מעודכנים במועד שעון הקיץ בשביל לדעת לסנכרן את היומנים במחשבים כך שאם מזמנים אותך לפגישה בלוס אנג'לס את\ה תגיע בזמן.
    ולכן זה הרע במיעוטו, תעזבו את זה ככה וזהו.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 11/10/2008 at 11:05

    גם ב(חלק מ?)מדינות אמריקה הלטינית יש שעון חורף ושעון קיץ.

  • צבי  On 11/10/2008 at 11:58

    א] למרות הקובענות האופיינית לחלק מהכותבים דלעילת הידועים בנחרצותם, גם כשהיא נטועה על חול עובדתי טובעני –
    עצם חלוקת השנה לשתי תקופות, של שעון חורף ושל שעון קיץ – אין לה דבר וחצי דבר עם הדת והדתיים. המטרה העיקרית היתה חסכון באנרגיה, בחיי אדם [ת"ד], בשעות עבודה ועוד.
    כך נוהגים – ומסיבות דומות – בכמה מדינות נוספות בעולם.
    אלא שלאחר מעשה, קמו עוררין על הגיוניות הפיצול הנ"לץ אזי הוקמו כמה וכמה ועדות ממשליות, מורכבות מאנשי מקצוע מכובדים ונשואי-שם. והנה, האחת קבעה ששינוי ייטיב עם המשק; רעותה קבעה שפחות; והשלישית שבכלל לא
    כמי שעיין בממצאיהן עבי הכרס של כל אחת מהוועדות – התשובה תלויית פרמטרים כה רבים, עובדה שיכולה להסביר את הפער במסקנות.

    ב] בשלה הזה באה הדרישה מטעם הדתיים – היא לא התייחסה לעצם הפיצול, כם אם ל מ ו ע ד ו!!!
    אכן, הדתיים טענו שהשינוי מקשה על הצום. ניתן, וראוי, להתווכח על תוקפו של טיעון זה, אך אין להטיל על שכם דרישת הדתיים את עצם פיצול השנה לשני שעונים.
    בקשתם היתה ששעון החורף יוקדם.
    לפני כ- 8 שנים הוגשה עתירה לבג"צ, ונמצאה הפשרה בדרך של הזזת השינוי, המתוכנן ממילא, בכמה ימים – מטעמי יום הכיפורים.

    ראוי איפוא, שטרם יקומו כל אמיצי המלל הוירטואלי ללחום את מלחמתם – כי ידעו נגד מה הם נלחמים.

  • יודית שחר  On 11/10/2008 at 12:09

    שעון הקיץ קיים בכל העולם, והוא לא קשור לדתיים, בישראל הוא מוקדם בשלושה שבועות בשל יום כיפורים.
    אני חושבת שהגיע הזמן לבדוק אל יעילותו, לדעתי הוא מדכא מאוד.

  • יודית שחר  On 11/10/2008 at 12:10

    את יעילותו, תיקון

  • מיכל  On 11/10/2008 at 12:20

    הטענות הן על החזרה המוקדמת מדי לשעון החורף, דבר שגורם לבזבוז שעות אור, בזבוז אנרגיה חשמל), ולשיבוש במצבי הרוח אצל מקצת האוכלוסיה (תופעה ידועה ומוכחת: באזורים שבהם שעות האור קצרות, יש שכיחות גבוהה יותר של דיכאון).

  • רונית  On 11/10/2008 at 16:02

    שאין לך דבר נגד דתיים.
    מהטור הזה עולה שדווקא יש לך. אתה מציג אותם כשאשמים יחידים למשהו שאינו מקובל עליך כשלא כך הדבר, כחבורה של אידיוטים של מבינים דברים רציונלים ופשוטים לגמרי, ומדבר בהתנשאות על "פולחנים" ועל חוסר מוסר.
    זה שנמנית עם קבוצה מסוימת פעם, לא מנקה אותך אוטומטית מחשד לשנאה שלהם, ומדבריך, דרור, עולה חוסר חיבה מופגן, שאילו נכתב במקום אחר על ידי מישהו אחר היה נקרא אנטישמיות.
    יש דתיים ויש דתיים, יש מנהגים ויש פולחנים, יש מסורת, יש היסטוריה, ויש גם כבוד לאנשים שחושבים ונוהגים אחרת.
    שאל את עצמך אם היית מעז, אפילו בציניות הידועה שלך, לכתוב את המשפט הזה עם כל קבוצה אתנית אחרת בתוכו, אפילו כבדיחה. אין לי שום דבר נגד ערבים. אין לי שום דבר נגד אתיופים.
    בקיצור – גם אני שונאת שמחשיך מוקדם ושונאת חורף בכלל, לא רק את השעון שלו, אבל אולי די עם ההכללות האלו? been there,done that.

  • רונית  On 11/10/2008 at 16:05

    מהזזת השעון אחורה שלושה שבועות מוקדם יותר משאר העולם אנחנו עדיין לא הופכים להיות פינלנד או שבדיה.
    גם עם המון אור עדיין יש לנו המון סיבות להיות בדכאון, וראה זה פלא, אנחנו בכל זאת לא בראש מצעד ההתאבדויות.

  • הילה  On 11/10/2008 at 17:52

    רונית, מספר המתאבדים בארץ לא צריך לעלות על מספר המתים בתאונות הדרכים כדי להבין שמיעוט שעות אור עושה רע לאנשים, ולפיכך רע למשק, לתפוקה, לכלכלה, ולמורל הלאומי.
    לעולם לא נהיה פינלנד – שם יש שעות אור בודדות ביום. אבל לא צריך ללכת עד קיצון כדי להבין את הנקודה.

  • כנרת  On 11/10/2008 at 18:58

    ובשלב כלשהו נוטשים אותו ועוברים לשעון חורף (שהוא כמובן השעון המקורי) וזאת שאלה טובה למה עושים את זה, אבל איכשהו נראה לי שזה לא בגלל צום יום כיפור.

    אולי זה בכלל משהו רוחני של חזרה למקורות, כמו השבוע הזה מתוך חודש שבו מפסיקים לקחת גלולות, כדי שלתקופה מסוימת ניזכר איך זה באמת.

    נורא לקום לתוך חושך. נורא, אף קפה לא יכול להעביר את הנרגנות של קימה באפלה קרה. וזה כבר התחיל.

    ורונית – דרור דווקא יכול (…"לכתוב את המשפט הזה עם כל קבוצה אתנית אחרת בתוכו, אפילו כבדיחה"). הוא עשה את זה עם העשירים בגנקי, עם הדוגמניות במסיבה ההיא ופה ושם. חלק מהכתיבה המערבונית היא מדי פעם להגדיר מחדש את הרעים.

  • רונית  On 11/10/2008 at 19:13

    אבל בכל מקרה מתישהו נקום לחושך. זה לא כזה משנה ובאמת לא אשמתם של הדתיים. וגם להם מבאס לקום לתפילה בחושך, ומותר להם להתפנק.
    ואני מסכימה איתך שאין נורא מזה.
    אצלינו לפחות אנחנו קמים לחושך בידיעה שמתישהו השמש תצא.. אצלך – מון דייה.

  • יעל  On 11/10/2008 at 21:13

    הדיון הזה סוטה מהנושא – הבעיה היא לא קיומו של שעון חורף (שהוא שעונה הנורמטיבי של ישראל), אלא ששעון הקיץ מסתיים מוקדם יותר בישראל מאשר בארצות אחרות, על אף היותה מדינה עם קיץ ארוך יותר, אך ורק בגלל דרישת הדתיים להקלה בצום יום הכיפור.

    צום לא אמור להיות קל. הוא אמור להיות מועיל. "ועיניתם נפשותיכם". לכופף את ידו של המשק להכריז על סיום מוקדם של שעון הקיץ על אף העובדה שהוא חוסך מיליונים למשק הישראלי, רק כדי לתחמן סיום מוקדם יותר של הצום, זה קטנוני ומטופש, ולא מתאים לרוחו של החג. אם זה כל כך קריטי, יואיל הציבור הדתי להזיז את שעונו לפני החג ואז להשיבו למצבו הקודם אחרי החג כדי לתת לשאר האוכלוסייה בארץ עוד כמה שבועות עם שעון הקיץ, כפי שראוי.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 12/10/2008 at 7:31

    שם קוד ל"לנו יש יותר גדול".

    וכנראה יש להם. עובדה שחברי הכנסת שאמורים לייצג את החילונים לא טורחים, לא רוצים או לא יכולים, אז בגדול הדתיים צודקים. הם עושים לנו סדרת חינוך כל שנה, ואנחנו אוכלים ומבקשים עוד.

    ולמעירים כאן בנושא כן דתיים לא דתיים: שעון חורף הוא אכן השעון ה"מקורי" וחוזרים אליו בכל המדינות, אבל באירופה זה קורה עוד חודשיים, וכך אנשים יכולים להנות מאור יום. וכמובן – לחסוך המון אנרגיה תוך כדי (על תאורה). אבל לישראל טרם הגיעו השמועות על משבר האנרגיה העולמי, ולכן קונים פה את מספכר כלי הרכב הגדול בעולם ועוברים ביום כיפור ליום עם 6 שעות אור-שמש.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 12/10/2008 at 12:00

    עבור חלק מאתנו, החילוניים, שעון חורף הוא נהדר! הדבר הקרוב ביותר לאנגליה אם אפשר לומר. אלו שמרגישים נהדר כשבחוץ קודר וחשוך ואם אפשר אז קר וגשום. אם לא נסתפק בהחשכה לקראת 16:00 ונאמר שדווקא שעון הקיץ הוא נוראי שמש זורחת עד 20:00 מה יותר מדכא מזה?.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 16/10/2008 at 15:24

    השנה שעון הקיץ הסתיים 4 שבועות לפני אירופה וארה"ב.
    בשנים הקרובות זה יהיה הרבה יותר גרוע:
    שנה הבה השעון יסתיים ב – 26 בספטמבר. וב – 2010 כבר ב – 12 בספטמבר – 8 שבועות (כן!!! חודשיים) לפני אירופה וארה"ב

  • ירון  On 10/10/2009 at 20:46

    אני חושב שהרוב יסכימו איתי
    באסה לקום מוקדם לעומת יקיצה טבעית או לעומת למרוח את הזמן בבוקר בסבבה עם הקפה,
    אבל אם אתה כבר קם מוקדם (ואני מדבר על הדתיים ביום כיפור וב-3 שבועות האלה שהם בעצם כל הויכוח לפי מה שהבנתי מהמלומדים שהגיבו) ולא קר מידי או יורד גשם – ואצלנו אין את 2 הדברים האלה בטח לא באזור יום כיפור – אז לקום בחושך זה דווקא כיף. משהו מיוחד שלא יוצא בדרך כלל לבצע. זה לא שמפחיד ברחובות בחושך בדרך לביה"כ. דווקא יש אויר טוב ומגניב.
    אז לדתיים – חבל שאתם מתעקשים על ההקדמה ב-3 שבועות.
    מצד שני לסיים את היום בחושך מוקדם מידי – זה כן באסה.

כתיבת תגובה

