אין אלוהים

 

א.

חג שבועות, חג מתן תורה, הוא הזדמנות מצוינת להזכיר לכולם שאין אלוהים, אף פעם לא היה, ושכל הסיפורים האלה הם המצאה, שלא לומר אשליה, שלא לומר שקר. ומדובר בכל סוגי האלוהים, על שלל הגרסאות והתכונות. אין אלוהים שברא את העולם, אין אלוהים אישי, אין אלוהים שמתחבא ואין אלוהים שמתגלה. אין אלוהים טוב ואין אלוהים רע. אין אלוהים בפרטים הקטנים ואין אלוהים בתמונה הגדולה. אין אלוהים אדיש ואין אלוהים משגיח. אין אלוהים שמרחם על ילדי הגן ואין אלוהים שנעלם בשואה. אין אלוהים עם זקן לבן ואין אלוהים שכולו אהבה. אין אלוהים שאוהד את בית"ר ירושלים. אין אלוהים אישה, כמו שטוענות הפמיניסטיות. אין אלוהים. אין דבר כזה. זה בולשיט.

 

ובאשר לתנ"ך, הוא אולי ספר הספרים – במיוחד אם מתעלמים מהאלימות, מהרוע, מהשנאה, מצרות האופקים, מהקנאות, משנאת הנשים, הזרים וההומואים ומכל החלקים המשעממים והמעצבנים ומתמקדים כל אחד במה שמתאים לו (וכל אחד יכול למצוא שם מה שמתאים לו, מהסוציאליסט עד לפשיסט) – אבל מה לזה ולאלוהים? אלוהים הוא מקסימום גיבורו של הספר. ולא גיבור טוב במיוחד, זה ברור. קשה למצוא גיבור ספרותי אכזר, אלים, הפכפך וקפריזי יותר מיהוה שלנו. אבל לא רק בגלל זה הוא לא קיים. הוא לא היה קיים גם אם הוא היה כולו טוב ויופי כמו גיבורה בספר של ג'יין אוסטן, או כמו האלוהים של הנוצרים. לפחות האלוהים שלנו מעניין יותר, גם אם לא קיים יותר.

 

ומה אני נזכר פתאום בזה שאין אלוהים? גם בזכות הספר הנהדר "יש אלוהים? (האשליה הגדולה של הדת)" מאת ריצ'רד דוקינס, שזה ספר שאתם חייבים לקרוא. אם אתם אנשים מאמינים יש סיכוי שהוא יוציא אתכם מזה, ואם אתם לא מאמינים הוא ייתן לכם חומר לוויכוח עם המאמין. אבל הוא ייתן לכם יותר מסתם חומר לוויכוח והוכחות לחוסר קיומה של ישות עילאית, על טבעית וכול יודעת – הוא ייתן לכם תחושת גאווה על האתיאיזם שלכם.

 

אני אתיאיסט ממתי שאני זוכר את עצמי, ואני מאוד גאה להיות כזה. נמאסה עליי הסובלנות כלפי הדת. למה, כמו שמציין דוקינס בספר וכמו שציין גם דאגלס אדאמס, אנחנו נזעקים להתווכח עם כל אחד שחושב אחרת מאיתנו על כלכלה, פוליטיקה או ספורט, אבל כשהוא מספר לנו על האמונה שלו באלוהים, שאוסרת עליו לנעול נעלי עור ביום נתון, לדוגמה, או ללבוש צמר ופשתן יחד, פתאום אנחנו מכבדים את האמונה שלו ושותקים. מהי האמונה הזו באלוהים, ולמה היא נהנית מפריבילגיות כאלה? למה אסור לשלול אותה? למה אסור לצחוק עליה? וכשאני אומר לצחוק עליה אני לא מתכוון לצחוק על הדתיים. זה הכי קל. אני מדבר על הדת עצמה ועל אלוהים עצמו. שלא קיים, כאמור.

 

ב.

האמת היא שעוד לפני שקיבלתי את הספר הזה במתנה רציתי לכתוב משהו חכם על אלוהים ודת וכל זה. זה התחיל כשניסיתי למצוא קישור בין שני נפילי העיתונות שהלכו מאיתנו, אדם ברוך ויוסף לפיד. שני עיתונאים בכירים ומעלה שהיו שונים כל-כך ביחסם לדת – האחד אדמו"ר חילוני והשני אויב הדתיים, אבל עזבתי את הכיוון הזה. קטונתי מלהספיד את הגדולים האלה, ומה לי מלגרור את שני המכובדים, מקבריהם שהעפר עליהם עדיין לא יבש, לדיון על אלוהים.

 

אבל חזרתי לכל עניין האלוהים כשקראתי את הידיעות העוקבות אחרי "פניקס", רכב החלל שנחת בשבוע שעבר על המאדים והחל לחפור שם בקרח ולחפש סימנים לאפשרות של חיים. אולי הוא ימצא (הלוואי!) ואולי לא, אבל כשאתה קורא את הידיעות האלה, תמיד יש כמה טוקבקיסטים, ולא רק בישראל, שידחפו את האלוהים הטיפשי שלהם גם למשימות הנחיתה על המאדים. אלה אומרים שאלוהים לא ברא חייזרים ולכן אין דברים כאלה, אלה אומרים שאם יש חייזרים אז בטוח שאלוהים ברא אותם, אבל לא בשבת. טיפשות היא דבר מעצבן מאוד.

 

אז אם את או אתה כל-כך מאמינים באלוהים שלנו, הקנא והנוקם והרחום והחנון, אנא הביאו בחשבון שאם הייתם נולדים כמה עשרות קילומטרים מזרחה הייתם מאמינים באללה ובמוחמד נביאו באותה מידה של דבקות, ואם הייתם נולדים כמה מאות קילומטרים מערבה הייתם מוכנים להישבע בשטות המוזרה של השילוש הקדוש; אז תעשו לי טובה. אתם חושבים שאתם מאמינים במשהו, אבל האמת היא שאתם פשוט שטופי מוח.

 

ואם את או אתה מאמינים באיזה אלוהים כללי שכולו אנרגיה או אהבה או משהו כזה, אין לי הרבה מה לומר לכם. באותה המידה יכולתם להאמין באלוהים שכולו בורקס תרד או עדשות מגע. תעשו לעצמכם ולי טובה ותרדו מזה.

 

ג.

אתם יודעים מה הכי מעצבן אותי? שאומרים שגם האתיאיסט הגדול ביותר יאמין באלוהים על ערש דווי או בשעת סכנה. ובכן, לא אני.

 

ועוד משהו. זה שאני אתיאיסט לא הופך אותי לשונא דתיים. הם שטופי מוח, תינוקות שנשבו, עגלות ריקות, אבל בני אדם סך הכל. האתיאיזם שלי גם לא מפחית מהגאווה שלי על השתייכותי לעם היהודי שהוציא מתוכו כל-כך הרבה אתיאיסטים נהדרים וכופרים בעיקר.

 

אה, ואיך אפשר בלי: הכי גרועים הם אלה שלא רק מאמינים באלוהים, אלא יודעים מה דעתו בכל עניין ומרשים לעצמם לדבר בשמו. סוג של מחלת נפש.

 

ד.

ובאמזונס התגלה שבט אינדיאני לא מוכר, שחי לו אלפי שנים ביערות האלה עד שהחליטו לבנות לו אוטוסטראדה על הראש. המסכנים ירו בחצים על המסוק שצילם אותם, ולא ידעו על הוויכוח שהציתו: מה עושים איתם עכשיו, חוקרים אותם או מבודדים אותם? האם הם עכברי מעבדה או דגים באקווריום?

 

כשראיתי אותם יורים בחצים על הציביליזציה שלנו, וקראתי על הוויכוח הנ"ל, לא יכולתי שלא לשים לב לצורת המחשבה העיקרית העומדת בבסיסו: נקודת המוצא הייתה שאם אנחנו לא ידענו עליהם, סימן שגם הם לא ידעו עלינו.

 

איזו מין מסקנה ילדותית ומעוותת זאת? הרבה יותר סביר שהם שמעו מהשבט השכן ששמע מהשבט השכן לו שראה מישהו משבט אחר שסיפר לו על האנשים במכונות הגדולות ובבגדים המשונים הכורתים את היערות וממיתים את האינדיאנים. הו, ועוד איך שהם שמעו עלינו. בגלל זה הם עשו את הדבר היחיד שנותר להם לעשות: לירות בנו חץ.

 

והאין דרך המחשבה הציבילית-צנטרליסטית הנ"ל שלנו מעין שיקוף או התגלגלות של המחשבה העומדת בבסיס האמונה באלוהים? האדם חושב או מאמין שיש מישהו או משהו שעושה ויודע דברים שהוא לא וקורא לו אלוהים, מכאן הוא מסיק מיד שאם הוא "יודע" שיש אלוהים אז ברור שאלוהים יודע שיש אותו.

 

אבל לא הכול הוא דו-סיטרי. זה שאנשים מאמינים שיש אלוהים בכלל לא אומר שדבר כזה קיים, וזה שאנשים לא ראו אינדיאני בכלל לא אומר שהאינדיאני לא ראה אותם.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דרור פויר  On 08/06/2008 at 18:16

    לינק למאמר ולטוקבקים המתבקשים, בגלובס:
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000348910&fid=2307

  • יובל  On 08/06/2008 at 18:21

    אהבתי במיוחד את אלוהי בורקס התרד

    ואם כבר, אז חג שמח

  • יובל  On 08/06/2008 at 18:46

    פויר תעשה לי ילד!
    טור נהדר ומרנין במיוחד לחג השבועות. פנינה קטנה של רציונליות במדמנה הכללית.

  • באנדר  On 08/06/2008 at 19:47

    לפעמים אני רואה את הרציונאלים מסתובבים ברחוב כמו אנשים שפויים בבית משוגעים.
    רק לא לעשות תנועות חדות, שהמשוגעים לא יבהלו.
    רק לא להגיד משהוא מעליב שהם לא יתפרעו.

    מעצבנים גם האגנוסטים.
    אלה יושבים על הגדר:
    אנחנו לא יודעים אם יש אלוהים"
    לא רוצים להגיד ככה או ככה"
    אתם לא אגנוסטים אתם חנונים שמפחדים להביע דעה.
    אתם לא יודעים גם אם יש סוס מים ענק בכיכר רבין ברגע זה, אז אתם אגנוסטים גם בקשר לזה?

  • עומר  On 08/06/2008 at 20:32

    לשבור אמונות ישנות זה אחלה דבר, אבל ישר להקים תחתם אמונות חדשות ונחרצות זה כמו שפיכה מוקדמת. להאמין שאין אל, לא קיים אל ולא יהיה אל זה אמונה מאוד חזקה. אל זה מושג שחורג מהתפיסה החושית והמנטלית שלנו, זה משהו שהוא יהיה תמיד מעבר לגבולות ההכרה שלנו, ככה שהדבר שאולי יהיה נכון, כבני אדם בעלי קיום שמוגבל בזמן ובמקום, להגיד על האל הוא – אין לי מושג אחד בדבר אם יש דבר שכזה או אין דבר שכזה.
    בכל זאת, אופיום להמונים לא פותרים בצורה כל כך קלה על ידי ביטול המושג 'אל', מה שאולי זה לקחת את הסמכות העליונה, המצוצה מהאצבע, של הדת להגיד דברים על האל, הקשר בין האלוהות והמערכת הדתית זה כמו הקשר בין אהבה לזנות.

  • פרנק נף  On 08/06/2008 at 21:03

    אותה סיבה בדיוק גורמת לבני האדם להאמין באלוהים וללחוץ הרבה פעמים על כפתור של מעלית מתעכבת.

    זו הנטיה הטבועה בנו לחפש מערכות יחסים והדדיות בכל דבר. בין אם זה במפגש עם אנשים וחיות ובין אם במפגש עם גורל ומזל.

  • אחת מהצפון  On 08/06/2008 at 21:53

    עכשיו אני מתלבטת אם לשלוח את הפוסט לשכן המתחזק שלי.
    בוא לסיבוב בגליל ותראה את כל אנשי האור בעיניים שיחד עם האור נעשה להם קצת חשוך כשהם רואים מוחמד עם או בלי אללה. וקודם הם היו מה זה נאורים. השמאל שבשמאל.המסטולים שבחילונים.

    אבל בכל זאת אני רוצה להזכיר לך שאלהים זה משהו פנימי לגמרי ומסתבר שרוב האנשים בעולם זקוקים לו. גם אם הם שבט אינדיאני עלום במסתרי הג'ונגל שלא יודע קרוא וכתוב ואין לו תנ"ך או ברית חדשה.

  • אמיר  On 08/06/2008 at 21:55

    וקוראים לו דרור פויר. שוב טכסט מעולה.

    תודה

  • אסף פדרמן  On 08/06/2008 at 22:07

    Dennett, d. Breaking the spell.

  • אהרון  On 08/06/2008 at 22:30

    ממש משב מרענן ומשיב נפש, כן ירבו כאלה!
    ואם כבר מדברים על טמטום, בורות ואוילות, לאו דווקא מי שאנחנו רגילים לכנות "דתיים" מחזיקים במונופול עליהם. גם הפגע הרע של "בריאתנות" ו"תכנון אינטליגנטי" מנסה להרים את ראשו המכוער אצלנו, ולא רק בארה"ב. הנה, אחד בשם מנחם משהו, שופך את בורותו והגיגיו האויליים בדבר "הוכחות לקיומו של אלוהים" ואי-הנכונות כביכול של תורת האבולוציה:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3537299,00.html
    כזכור, אותו גאון הופיע לאחרונה גם ב"פופוליטיקה", בלי שדברי הבורות שלו זכו למענה הולם של ממש.

  • אהרון  On 08/06/2008 at 22:36

    "אתאיסתים חדורי אמונה"??
    התבלבלת קצת. אין דבר כזה. האתאיזם הוא ההפך מאמונה. לכל היותר אפשר לומר שהאתאיסטים הם "חדורי אי-אמונה".

  • ספוטניק  On 08/06/2008 at 23:14

    להגיד שאתיאזם הוא אמונה זה כמו להגיד ש"לא לאסוף בולים" זה תחביב. אל תכפה עלי את השיגעונות שלך.

    הגיע הזמן שאנשים יתביישו במאה ה21 להאמין שאדם נולד לבתולה, שיש שיחים בוערים מדברים, או שיש איזה חבר טלפאתי בלתי נראה שמנהל את כל העניינים כאן, ושאם נגיד לו כמה הוא גדול ומגניב, נשיג עוד כמה נקודות בשעשועון קוסמי שסובב אך ורק סביבנו.

    נשבר הזין. פויר, אין לי מילים להגיד לך כמה אני מזדהה עם כל מילה שכתבת. לצורך העניין, כמעט כל מי שמכיר אותי שלח לי קישור למאמר הזה, מתוך הנחה שאני סוף סוף אזכה למעט הבנה.

    מישהי אמרה לי לא מזמן שאני "אנטי דת," שזה פחות או יותר כמו להגיד למישהו שהוא "אנטי פשיזם." למה אתה לא יכול לכבד את הפשיסטים החביבים שדוגלים בגזענות, שובינזם, ושנאת זרים?

    נשבר לי הזין שרק בגלל שאני לא מוכה בשיגעון ומדבר עם חברים דימיוניים, אנשים חושבים שמשהו לא בסדר בי.

  • ספוטניק  On 08/06/2008 at 23:18

    ועוד דבר קטן נוסף.

    לא יודע אם יצא לך להיתקל בקטע הזה של ג'ורג' קרלין, אבל אם לא, תקדיש לו עשר דקות, אני משוכנע שתהנה ממנו מאוד:

  • מיא עשת  On 08/06/2008 at 23:36

    היום להגיד שאתה (ואני) אתאיסט, זה כמו להגיד שאתה נקרופיל או ביגמיסט או כל סטייה מוזרה אחרת. לפני שלושים שנה זה לא היה ככה. אז, לרגע קט, היה נדמה שהעולם דווקא מתקדם לכיוון האתאיזם – ופתאום באו המהפכה האיראנית ועליית הימין באמריקה ועליית ש"ס בארץ, והכל נהיה נורא אמוני, שלא לומר אלילי. באסה.

  • חילוני  On 08/06/2008 at 23:40

    מה זה הקישקוש המקושקש הזה שחבורת מזילי ריר גומרים עליו בכזו התלהבות? אם אין אלוהים – אז חבל מאוד. אלוהים הוא אמונה, לא מנת חשיש. זה שההמונים הופכים אותו לאליל שחייב להם כי הם ממלאים את מצוותיו, לא משנה את מהותו. אין קשר בין אלוהים לשמות שמאמינים שוני, מעמים שונים, נותנים לו. כולם מכוונים לאותה אמונה שיש משהו שהוא נשגב ונכון יותר מהפופיק של מר פויר. והדבר הזה הוא ההבחנה בין טוב לרע. אלוהים ראוי לדיון קצת יותר מעמיק ממה שהשרלטן הזה וחבורת הטוקבקים שלו , שמערבים אלוהים על דתיות, ודתיות עם כפיה דתית, מסוגלים לו. ויפה שעה אחת קודם

  • אדאמאסטור  On 08/06/2008 at 23:41

    אלוהים יכול להתקיים אבל אינו יכול להיות אל.
    אני מבין אותך כה טוב עד שאינני רואה אותך.

  • א את אתא אתאי אתאיכס  On 09/06/2008 at 0:27

    וווש! משב הרוח הזה שהודף אותי הרחק חזרה לימי נעורי הזועמים (על לא עוול בכפם של אחרים) על ההכחשה הנמרצת של אלוהים שמעולם לא האמנתי בו (ועדיין אינני) וההתרסה הנחרצת כלפי כל מה שמדיף ניחוח קיגל. גורו לכם! הו, עבדקנים חמורי סבר וסוברי טעות וטועים מרה!
    אחשלו, תרגיע. אפאחד לא שכח. הצהרות טריוויאליות כשלך לא תופסות נתח כ"כ ניכר במרחב הציבורי פשוט כי הן אינן מעניינות. עברנו את זה. הלאה.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 09/06/2008 at 0:37

    נהניתי לקרוא, רק אל תשכח שגם האתאיזם שלך הוא במידה רבה תוצאה של שטיפת-מוח, לא פחות משטיפת המוח שבה שבויים המאמינים.
    אז באמת שלא צריך להתנשא יתר על המידה.

  • איזי  On 09/06/2008 at 3:15

    הגיע הזמן שיתחלו ללמוד טקסטים שלך בבתי הספר.
    אני אגב ניסיתי לדחוף את זה במקום בו עבדתי ולימדתי השנה (וממנו אני נזרק בסוף החודש).

  • אחת, גם אתאיסטית  On 09/06/2008 at 7:40

    טקסטים אחרים שלך, שדיברו על אמונה, כמובן בתנאים שלך ולא לפי היצמדות לתרי"ג מצוות (אחרת איך תהיה כזה מיוחדג' כמו שאתה אוהב).
    מה קרה שהאתאיזם יצא החוצה פתאום? כל הטקסט הזה נראה סתם כאילו מישהו דתי עיצבן אותך על הבוקר.

    ותן לי להגיד לך משהו, אמונה או לא, אם אחד מהיקרים לך היה חלילה בסכנה, ולא היה הרבה מה שיכולת לעשות חוץ מלהתפלל, אז באבו-אבוה היית מתפלל. או לפחות היית רוצה, ואז מתבייש מעצמך.

  • שלומית  On 09/06/2008 at 8:26

    טקסט צר אופקים ביותר שחולה בכל המחלות שהוא מציין, לא רואה ממטר יותר ממה שיש לו לפני האף או ממה שלמד וחושב שנכון. לא עורר בי השראה, לא עורר בי מחשבה, עורר בי רק תחושה של אדם שחי בתוך קופסה צרה ללא חלון וחושב שככה הוא העולם

  • אתאיסט  On 09/06/2008 at 9:16

    ואני ממש לא מאמין באלוהים!

    אבל כזה מאמר ירוד, נטול לוגיקה ותוכן ממשי, יכול לעשות למישהו חשק להתעמק בדת.

    שלא לדבר על ההפניה לטוקבקים בגלובס. מה קרה פויר? שם אף אחד לא קורא אותך אז החלטת להגדיל את הכניסות בכל מחיר?

  • דריה  On 09/06/2008 at 9:47

    דרור,
    כל מילה בסלע !!!
    השאלה שלי היא איפה יהיו האתאיסטים בבחירות הקרבות?
    טומי הלך והחרדים התחילו שוב בסחטנויות הפוליטיות שלהם והם מקבלים חיזוקים מכל מיניי מנחים בנים למיניהם, כפי שצויין באחת התגובות למעלה.
    אז לידיעה – הוקמה מפלגה חדשה, "אור" שמה, שדוגלת בהפרדת הדת מהמדינה, בשוויון זכויות לכל האזרחים, ובחינוך שווה לכל.
    אנו מעוניינים , כמובן, בהגדלת מספר החברים, ואני מזמינה את כל המעוניין בפרטים נוספים, לפנות אלי במייל –
    kl80@netvision.net.il

  • שלומית הברון  On 09/06/2008 at 10:47

    אני חושבת שאני פחות זועמת ממך, אבל אין אלוהים כי אין אלוהים וזהו. ואגב, בעיני – הוא לא היה בשואה ואין הוכחה חזקה מכך לאי קיומו.

  • נופלת מגרייס  On 09/06/2008 at 11:28

    לפני כמה שבועות צפיתי בך מהצד עם האישה והילד (מניחה שילד. זה הגיל הזה שאלוהים הלא קיים עדיין לא סימן אותנו במין. חולצה אדומה חולצה כחולה זה הגג מבחינת סימון מיני)

    ראיתי איך אתה מת ללגום כבר את הבירה הקרה שלך שלאט לאט מכורח הזוגיות וההורות התחממה לה במרחב הבטוח של המנזר.

    ראיתי איך אתה קצת בשוק מהאבהות שלך
    נטול חרטה, כמובן
    אבל מת להתנתק מהחבילה האנושית שבין הידיים שלך לטובת כוס בירה קרה ביד אחת.

    להיות אתאיסט ולעשות ילדים זה אפילו יותר אדיוטי מלהאמין באלוהים.

    אני מתה עליך
    אבל זה נשמע כמו התקף זעם על משהו אחר, מה שכתבת כאן.

    אותי זה מגעיל.
    את מישהו אחר זה משמח.
    אותך זה בטח הרגיע.

    ואני מעזה לנחש שאתה כבר לא כל כך שלם עם הטקסט הזה עכשיו כמו שהיית כשישבת לכתוב אותו עולה בלהבות של איזו טינה וכעס.

    הדברים הרבה יותר מורכבים מאיך שהצגת אותם.
    אף פעם לא חשבתי ש-אתה- מסוגל ליפול למשהו כזה.

    חבל.

    (אני, אגב, בן אדם מאמין שמעשן חצי פקט בשבתות. אני, אגב, שייכת לאלו שחושבים שגם אתאיזם הוא דת. זה לא "לא אוסף בולים". זה "מתנגד לבולנאות". זו דת. אתה חלק מקבוצה. קבוצה שמאמינה באלכוהול וקניות והדלקת סמים בוערים בשבת. אתה חלק מקבוצה שסוגדת לג'ינס קרוע וטישרטס עם לוגואים של תוכניות מהזמן שרק ערוץ אחד היה קיים. אתה שייך לקבוצה הרבה יותר פנאטית מכל קבוצה דתית שהיתה אי פעם. ואם כבר הזכרת אינדיאנים – החילונים רחוקים מהאינדי הרבה יותר מאשר האדם המאמין. לא בהכרח הדתי. אלא המאמין)

  • גל  On 09/06/2008 at 12:39

    זה לא ילד, זה ילדים.
    ולא יפה לספר לכולם איפה הם שותים בירה.
    ודרור לא בשוק מהאבהות שלו, הוא מקסימום לפעמים עייף ורוצה כוס בירה, כמו כולנו. בכלל לא קל להיות אבא בבית לזוג תאומים.

    ומה זאת אומרת, בדיוק, "להיות אתאיסט ולעשות ילדים זה אפילו יותר אידיוטי מלהאמין באלוהים"
    ???

  • נופלת מגרייס  On 09/06/2008 at 13:56

    אם יש חופש ורשות לחפש טעם באלוהים (כהמצאה, כקיים, כצורך אנושי), יש חופש לחפש טעם בעזרה להמשך האנושות, לא?

    אם אלוהים הוא המצאה, גם יצר ההישרדות הוא המצאה. גם הורות כהכרח או צורך היא המצאה.
    למעשה, אם אלוהים הוא המצאה, הכל המצאה.
    גם צורך בכוס בירה.

    הדבר הזה שדרור כתב כאן יכול לעמוד בפני עצמו אם הכותב שלו הוא ילד בן 16. בכל הקשר אחר, זסה נשמע כמו התקף זעם ילדותי.
    זו דעתי.
    מותר לי להביע את דעתי, לא?
    גם אם היא המצאה.

    ובטח שיש זכות לזרוק איזה שם של פאב.
    מי שלא גר שם לא יתקרב לשם רק כי הזכרתי.

  • איל רופא  On 09/06/2008 at 14:21

    האלוהים שלי מאוד לא ברור בעמדתו כלפי. מדי פעם הוא מסמן לי, בפעמים אחרות הוא שולח לי, בדרך כלל הוא מתעלם ממני, ואף פעם (אבל אף פעם) הוא לא נוגע בי.

    ולמרות כל זה, לעולם לא אחליף אותו באלוהים אחר.לא באלוהי היהודים, לא בזה של הנוצרים, ובטח שלא באלוהי הפילים.

  • אלוהים  On 09/06/2008 at 15:22

    ככה החלטתי, מה תעשו לי.

  • דפנה לוי  On 09/06/2008 at 17:31

    הזה מן הסתם ירווה וישביע עוד דורות רבים של מאמינים ואתאיסטים. ותוך קריאתו צפה בי שורה משיר של יהונתן גפן "מי שלא מאמין באלוהים, מאמין בודאי בדברים אחרים" …
    נהנתי מהכתוב ומהכתיבה, ואצפה לפוסט הבא שלך

  • עומר  On 09/06/2008 at 20:50

    אתיאיזם זה חוסר אמונה באל, זאת אומרת שזה להאמין שלא קיים אל, כי לדעת או לא לדעת האם קיים או לא קיים אל זה דבר שאינו אפשרי. זאת אומרת שאתיאיזם זה אמונה.
    ניהליזם לעומת זאת זה תפיסה לפיה לא צריך סט אמונות על מנת להגשים ולממש את עצמנו.
    תנסו לשאול נמלה האם היא מאמינה או לא מאמינה בקיומם של בני האנוש נראה מה היא תגיד..

  • שירן  On 09/06/2008 at 23:45

    לכל הקוראים, ולדרור במיוחד-בניגוד למה שאתם חושבים ואולי גם בטוחים בו-אני יודעת שיש אלוקים. יותר מזה, אני לא רק יודעת, מה שאני מרגישה זה הרבה יותר גבוה מידיעה, אני מרגישה את נוכחותו יום יום ובכל רגע ורגע ואני מרגישה כמה הוא עוזר לי ותומך בי בכל החיים שלי-בלעדיו ובלעדי האמונה בו הייתי נופלת הכי נמוך שאפשר. אולי הדברים שנכתבו פה נשמעים לכם כמו איזה הטפה של איזו דוסית מתחסדת, אבל דבר אחד יש לי להגיד לכם-אל תבואו להגיד שהוא לא קיים אם לא חקרתם ובדקתם קודם-הרי להטיל את כל הספקות שלנו באיזו אימרה אחת-אין אלוהים-זה הרי הכי פשוט שאפשר-הרבה יותר פשוט מללכת ובאמת לבדוק אם הוא באמת קיים. ורק שתדעו לכם-שלא רק שהוא קיים, ובעוד איך קיים, הוא כל כך הרבה יותר טוב מאיך שאתם מתארים אותו-הוא ר-ק טוב. וזה שיש "רוע" בעולם, כמו שאתם קוראים לזה, זה לא בגללו, זה רק בגלל כל הנזק שאנחנו עשינו. זה הרבה יותר קל להגיד שהוא רע, או שהוא לא קיים מאשר להטיל את האחריות עלינו, ועל הטיפשות שלנו. הקב"ה קיים, והתורה קיימת, ומה שהיא בעצם נותנת לנו זה את האפשרות לחיות חיים באמת מלאים ושלמים, חיים שיש בהם תחושות שאי אפשר להסביר אותם, רק מי שהרגיש אותם באמת יכול להבין עד כמה זה חזק, הרבה יותר מכל הסמים שקיימים ביחד. התורה נועדה לתת לנו את האפשרות לחיות חיים טובים יותר, רק שאנחנו יותר מדי עיוורים ופשוט עוצמים את העיניים מכדי לראות את היופי שבה. הרי זה כל כך הרבה יותר פשוט ללכת אחרי כל התרבות המערבית, לרדוף אחרי מין, כסף וכבוד, מאשר לקיים כמה ציוויים עתיקים שנכתבו לפני אלפי שנים. אבל רק שתדעו לכם-שאותם ציוויים ואיסורים ישנים הם רלוונטיים להיום יותר מאשר כל דבר אחר. הם התרופה היחידה שלנו, וגם הכי טובה-הרבה יותר טובה מכל הפסיכולוגים והפסיכיאטרים למינהם. ואני מרגישה את זה כל יום על בשרי-איך התורה והמצוות שה' ציווה אותנו גורמת לי לחיות חיים טובים יותר ולהיות בן אדם טוב יותר. הלוואי ובאמת פעם אחת תצליחו לפתוח את התורה ולראות כמה חוכמה ויופי יש בספר הזה (וזה הרבה יותר מספר), יותר מכל ספר אחר שקיים.

    מקווה שבאמת גרמתי לכם לחשוב, ובאמת פתוחה לתגובות,

    שירן- shiran61901@walla.co.il

  • באנדר  On 10/06/2008 at 5:12

    אני מרגיש שמה שאת מרגישה לא משפיע עלי בשום צורה ולא רלוונטי כלל.
    ולמה אני יודע שזה נכון?
    כי אני מרגיש את זה, והרגשה, כמו שכולנו יודעים, זה יותר מידיעה.

  • shlomo  On 10/06/2008 at 5:40

    God is a dead Ethiopian monarch!

    Rastafari!!!!

  • זאת אומרת  On 10/06/2008 at 8:15

    כל חיי נעתי בין האתאיזם לאגנוסטיקה, עם נטייה לאתאיזם.
    רוב הזמן לא הרגשתי געגוע או צורך באלוהים.
    עד שהחיים הפילו עלי אחת מאותן פצצות, אחד מאותם תעלולים אכזריים של הגורל, שגרם לי להצטער מכל הלב, במרירות ובכמיהה, על כך שאין אלוהים.
    שאין על מי לכעוס. שאין עם מי לערוך עסקאות (חיי תמורת שלו? אושרי תמורת אושרו? כל עסקה תהיה מקובלת עלי). שאין ממי לבקש.

    קשה להיות אתאיסט בשעת צרה. קשה מאוד.

  • עומר  On 10/06/2008 at 11:03

    משעמם לאללה.

  • דורה ק.  On 10/06/2008 at 16:02

    אתאיסטית, מאז שעמדתי על דעתי ועד היום. בשעת שמחה, בשעת צרה, מחלות, דכאון, אהבה, מחשבות אובדניות, מוות במשפחה, סקס וחתונות של אנשים אהובים.

    לפעמים אני עומדת המומה מול חוסר המשמעות של החיים ואז אני אכן מצטערת שאין לי שום אמונה שתנחם אותי. אבל הצער הזה הוא ששומר עלי אתאיסטית, כי גם אם משהו ישכנע אותי להאמין באבא גדול בשמיים, מיד אדע שאני רק בורחת מהקושי שבלחיות עם עיניים פקוחות.

    אין לי בעיה עם אמונה כשלעצמה. אני חוששת שהייתי מתקשה לנהל מערכת יחסים עם אדם מאמין, פשוט כי הוא חי בעולם אחר. אבל אם זה מקל על אנשים את החיים, סבבה להם.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 10/06/2008 at 20:28

    אינני אדם מאמין. לא מפני שיש לי משהו נגד אמונה או אנשים מאמינים. אלא מפני שאף פעם לא נתקלתי בהוכחה לקיומו של אל (לא בגרסא היהודית, הנוצרית, המוסלמית, ההינדית, השינטואיסטית, הראסטפרית או הסיינטולוגית)
    ההוכחות לקיומו של האל תמיד חוזרות לכך שאין לנו כבני אדם שום יכולת להסביר את הווצרות היקום ,את מורכבות המוח האנושי (או הנפש או הגוף האנושי), ואת כל שאר פלאי הטבע שאין ביכולתנו להסביר (ולכן הם נחשבים לפלאי טבע – כי אין אנו יודעים להסבירם…).
    במילים אחרות – אין אנו יכולים להסביר כיצד העולם נוצר – משמע אלוהים יצר את העולם.
    בעיני – הדבר היחיד שהטענה הזאת מוכיחה היא שהידע העומד ברשותינו מוגבל. לא יותר מזה…. זה שאני לא יכול להסביר משהו לא אומר שאלוהים ברא אותו.
    אם ההוכחה לקיומו של האל היא שמישהו או משהו היה חייב לברוא את היקום – אז מי ברא את האל? מתי האל נברא? המאמין יאמר ששום דבר לא ברא את אלוהים והוא היה קיים מאז ומעולם. אם נשאל כיצד דבר זה אפשרי, המאמין יאמר שאין ביכולתנו כבני אדם להבין את התכונות האין סופיות של האל – שזה מעל לכוחינו להבין .
    אך אם מותר להאמין שאף אחד לא ברא את האל והאל היה קיים מאז ומעולם – מדוע אסור להאמין שהיקום היה קיים מאז ומעולם ואף אחד (אף אל) לא ברא אותו?
    מדוע בני אדם לא מוכנים לקבל את מוגבלותם?
    אין לנו מושג מי ברא את העולם. נקודה. אולי בעתיד המאוד רחוק המוח שלנו ייתפתח די הצורך כדי לענות על השאלה הזאת (בדיוק כמו שהצלחנו לענות על כל אותן שאלות שרק עד לפני זמן לא רב לא ידענו לענות ונאלצנו לתת להן פירושים מיסטיים או על-טבעיים) ואולי לעולם לא נוכל לענות על השאלה הזאת.
    מדוע קשה לנו כל כך להודות בכך? מדוע אנחנו חייבים לקבל הסבר כלשהו – מופרך ככל שיהיה – כדי להשקיט את נפשנו? רוב בני האדם, ולא משנה לאיזה דת הם משתייכים יאמרו: "זה בסדר שאנחנו לא יודעים הכל, אנחנו רק בני אדם. אך אין צורך לפחד – אלוהים יודע הכל והוא שומר עלינו מלמעלה"
    אני אומר: "זה בסדר שאנחנו לא יודעים הכל, אנחנו רק בני אדם. אף אחד לא יודע הכל ואף אחד לא שומר עלינו מלמעלה. ואין צורך לפחד."

  • חולי  On 10/06/2008 at 20:47

    וואללה, מזמן לא קראתי כזה טקסט דתי…
    🙂

  • גיל  On 11/06/2008 at 2:51

    התנועה האתאיסטית היא התנועה עם אחוזי הגדילה הגדולים ביותר בארה"ב היום. אחד הדברים החשובים שהספר הזה (והטרנד מגיע לישראל באיחור), הוא היכולת של אנשים לצאת מהארון ולהכריז על עצמם כאתאיסטים בלי בושה ופחד. לא סתם דוקינס עורך הקבלה בין הומוסקסואליות לאתאיזם. בשני המקרים חיה קבוצה גדולה של אנשים במחשכים למשך תקופה ארוכה, ומה שקרה עם הומוסקסאולים בעשורים האחרונים קורה היום עם אתאיסטיים. הם שואבים כוח רק מעצם הידיעה שיש עוד הרבה אנשים כמותם ולא צריך להקל בזה ראש.

  • אורן  On 11/06/2008 at 7:32

    אין אלוהים כי אם הייתי נולד מאב קילומטר דרומה הייתי מוסלמי?!
    חתיכת הוכחה.

    בלי קשר לשאלה אם יש או אין – הפוסט הזה הוא שפיכה מוקדמת של עצבים. קקי, פיפי, אין אלוהים…
    מה קרה – לא בא לך ללכת לתיקון שבועות משפחתי?

  • כרמל  On 12/06/2008 at 9:55

    בכלום לרעיונות דתיים? שאין לה אסור ומותר אלא פשוט הרוח החיה שבכל מה שסביבנו ואינו נתפס במוגבלות הרציונל והלוגיקה? אני סובלנית כלפי דתות כי מדובר בתפיסה מוגבלת ומגבילה של הרעיון הזה בעיני, אבל על קיומה של ישות עליונה שהיא סך כל היש, אין לי עוררין, אני חשה אותה והיא מדברת אלי דרך הבריאה והברואים ואין לי שום צורך להאמין בה, זה סוג של ידיעה. זה לא תובע ממני או מאחרים דבר, זה אפילו לא מפריע לי לחבב את ריצ'ארד דוקינס וגם להצטער בשבילו שהוא הפך את העדר האלוהות למרכז חייו.

  • Michael  On 12/06/2008 at 12:57

    Surely, you meant spaghetti with meat balls.
    See here (Church of the Flying Spaghetti Monster):
    http://www.venganza.org/

  • June  On 12/06/2008 at 16:40

    אם הייתי מאמינה באלוהים, אז לפחות הייתי מאמינה באחד מגניב, כמו בורקס תרד, או מפלצת ספגטי (http://www.venganza.org/).

  • June  On 12/06/2008 at 16:42

    (מה שמוכיח שאצריך לרפרש את הדף לפני ששולחים תגובות)

  • שמרית  On 12/06/2008 at 17:23

    אהבתי את הכתיבה שלך אתה כותב מאוד יפה,
    תרשה לי להביע דעה שונה ממך,
    ה' נכון זה לא דמות ועל זה יש 13 עיקרים שאדם צריך לזכור וביניהם: אין לו גוף ולא דמות הגוף, כל הדתות מאמינות שיש אל וכוח עליון הויכוח או השאלה מה נכון.. איזה דת, אם תחקור תראה שהתורה שלנו ניתנה לפני 3300 שנה לנוכח כל העם לעומת למשל מוחמד שזה לפני 1500 שנה וניתנה למוחמד בהיתגלות אישית.ה' קיים ונמצא בכל מקום. יש אנשים שאומרים מה שאני לא רואה אני לא מאמין ,ואני חושבת שמי שלא מאמין לא רואה… אז נכון שקשה להאמין במשהו שלא רואים אבל גם חשמל לא רואים,אז מה אין? ואת השכל אנחנו רואים? אבל בכל זאת אנחנו יודעים שהוא קיים. זה לא פשוט להיות דתי ,גם יש הרבה אסור ומותר… וזה טבעי שבני אדם שונאים לחיות תחת חוקים, רבי חנניה בן עקשיה אומר: רצה הקדוש ברוך הוא להטיב עם ישראל לכם הרבה להם תורה ומצוות ,ותאמין לי שזה לא בשבילו הוא בורא עולם הוא לא צריך כלום יש לו הכול אנחנו צריכים אותו וכל המצוות הן אך ורק שלנו ובשבילנו,
    חג שמח

  • יוסי גורביץ  On 14/06/2008 at 11:25

    "שאין לה אסור ומותר אלא פשוט הרוח החיה שבכל מה שסביבנו ואינו נתפס במוגבלות הרציונל והלוגיקה?"

    אז דרור צדק, כהרגלו: באותה מידה אלוהים יכול להיות בורקס תרד.

  • אפי קורסיקה  On 14/06/2008 at 16:23

    אבל שלשום אכלתי בלוינסקי בורקס קצ'קבל והבנתי שהייתי כה כסומא באפלה, תינוק שנשבה, עגלה ריקה וגו'. מה שברור לי הוא שישנה תשובה לכל שאלותינו, תשובה פריכה ועזת-טעם עם שומשום מלמעלה וכמה זיתי קלמטה בצד. אמן

  • כרמל  On 14/06/2008 at 18:04

    אבל הוא לא מתמצה בבורקס תרד. 🙂

  • תמר  On 14/06/2008 at 20:28

    ספר נפלא שחוקר
    את הריק

    פרנק קלוז היה מהופנט מילדות
    מהמחשבה על האי הקיים המוחלט
    ולא מדובר בוואקום
    כי ידוע שאור עובר דרך וואקום
    ולא מדובר באפס המוחלט
    ומסתבר שביקום שלנו אין דרר כזה
    אין
    והמוח שלנו לא תופס את מושג האין
    והאין כמו האלהים, שאני מאמינה ואוהבת

    המוח האנושי מצייר אותו לפי תפיסת הזמן והמקום
    מכיוון שהאלוהות מאתגרת את התודעה האנושית את הדמיון האנושי
    ממקום האין היחסי
    העולם שלנו תמיד יהיה יחסי לנקודת ההתבוננות שלנו
    ולכן ההתבוננת שלנו לא רק שהיא לא שלמה אלא עוברת דרך פילטרים של סובייקטיביות פיוטית מובהקת

    האלהים הוא כל החי ומעבר
    יעידו המשוררים
    הנביאים
    חלק מהמדענים
    ואוהדי הכדוררגל

    ומכיוון שאין הפרדה בין אדם ואלהים
    ומתקיים בכל חי ונברא
    יכעסו בני האדם על האכזריות האנושית
    וייחסו אותה לאלהים

    אתאיסתים הם רציונאליים
    מאמינים בחוויה ולא בהויה
    שמעבר להגיון

    לפיסיקה המודרנית אין תשובות
    לגבי השאלה היסודית מהיכן הגענו
    מהיכן היקום הופיע
    יש התפתחויות נפלאות בתחום הקוסמולוגיה
    בעיקר בתחום התאורטי
    יקומים מקבילים
    כוח המשיכה הנוזל ממימדים אחרים
    ולרעיונות הללו יש ביטוי מתמטי

    אלהים יקר, כמה נפלא שבאין היחסי אתה מוגדר
    לו היית נוכח
    היינו ממצים אותך ועוברים הלאה

  • מאיר דויטש  On 15/06/2008 at 11:53

    התחלתי לקרוא את הספר של דוקינס לפני שבוע, לאט בשל עומס משימות וללא ספק שדרור-תפסת את המהות ואני מסכים איתך בכל לב – טור נהדר שאפיץ בקרב ידידי

  • צוחקת  On 21/06/2008 at 15:32

    הרי אם אלוהים ברא את החייזרים ביום השביעי שלו, אך נע במהירות שמתקרבת למהירות האור אין ספק שהוא הספיק את מלאכת הבריאה לפני שהשבת נכנסה בכדור הארץ. ומכיוון שירושלים היא על כדור הארץ אין ספק שכאן הזמן המדוד הוא מה שנחשב (שמעת על מישהו ששומר שבת בחלל?)
    ובקיצור, מזל שיצא אחד אינשטיין יהודי שמצא פתרון לבריאה בשבעה ימים (זמן אישי) שלא כוללת שום חילול שבת.

  • יהוידע  On 22/06/2008 at 17:30

    אני מאמין. בעצם אני לא. בעצם, אני לא יודע. דבר אחד אני כן יודע. תפיסת האלוהות כפי שאדוני מתאר, היא ילדותית ואם אלוהים אמור להתאים את עצמו לתפישה הזו, אז גם אני לא מאמין. אני סבור גם, שאדוני קרא יותר מדי ספרים בכיוון אחד- לא מאמין ולא קרא, ולו בשביל האינטלקט, ספרים בכיוון השני.

    אציע, אם כן, ספר אחד. קרא אותו קריאה ביקורתית. עדיין הוא עשוי לפתוח לך את הראש לכיוונים אחרים לאלוהות אחרת. תתחיל עם "אורות" של הר' קוק, נראה לאן נמשיך מכאן.

    שאר הטענות- על המצאות האלוהים יחד עם הבערות והחושך.. בפעם אחרת.

  • נדיר  On 13/07/2008 at 12:51

    יבן זונה כוס של אמא שלך מסריך מיבולבולים

    יש אלוהים

  • שיהיה דב  On 03/08/2008 at 16:04

    המדע אומר – אנחנו לא יודעים מספיק על החיים, היקום וכל השאר, אז בואו ננסה לברר איך זה עובד, אם נבין בנקודה מסוימת שאנחנו טועים, נשנה את דעתנו בהתאם.

    הדת אומרת: אנחנו לא יודעים מספיק על החיים היקום וכל השאר, אבל הי, יש פה כמה מגילות שמישהו כתב לפני 3000 שנה, בואו נקרא לו "אלוהים" ונחליט שהוא יודע הכל ושמה שכתוב שם, זוהי האמת הבלתי משתנה ואין בלתה.

    והדלאי למה אמר יפה: "אם המדע יוכיח שעקרון בודהיסטי כלשהו הוא שגוי, הבודהיזם יצטרך להשתנות בהתאם."

  • ז'וז'ו  On 04/09/2008 at 22:39

    עובדה: בית"ר מנצחת!!!

  • חילוני אתאיסט יהודי  On 17/05/2009 at 22:58

    הלכת..
    אין אלוהים, זה מובן לגמרי, מה גם שלעולם לא נוכל להוכיח את זה כי הוא הומצא כך שלא יוכל לעמוד בשום מבחן.
    אבל המסורת היהודית היא כבר הרבה מעבר ל"אלוהים אמר לנו לעשות ככה"-
    רבים אומרים שהאלוהים של היהודים הוא לא זה שבשמיים, אלא הספר הגדול והמתוחכם הזה שנקרא התנ"ך..
    והתנ"ך מלא באונס זכרי ומלחמות וראשים כרותים לא בגלל שהוא ספר כזה נורא, אלא בגלל שהוא באמת משקף את ההיסטוריה – את הטבע האנושי.
    אתה אולי טוען שאתה לא שונא דתיים, אבל זה שטות, כי זה ניכר בכתיבה שלך.. אתה מכליל את השימוש במסורות דתיות כאמונה פנאטית באלוהים, שהיא כאמור שנואה עליך, ובכך את מוכיח את שנאתך לדתיים.
    וגם מה שאמרת לגבי המוסלמים הנוצרים והיהודים לא בדיוק נכון – הם מאמינים בדיוק באותו אל! ואני אומר את זה כי הם יודעים שהם מאמינים באותו אל..
    מה שאני אומר זה, שזה בסדר גמור לכפור באלוהות ובדברים כאלה, אבל בני אדם הם בני אדם, וכל עוד האמונה שלהם לא פוגעת באחרים אין סיבה להתרעם נגדם..
    הדתיים הם שטופי מוח בערך כמו שאתה שטוף מוח – לתפיסות קפיטליסטיות, חינוכיות, לטלויזיה וכן, גם לערכים יהודיים.. אז אל תשתמש בביטוי כמו "שטופי מוח" שיכול להתאים רק לתושבי משטרים איסלאמיסטיים קיצוניים ולנאצים.
    אני חושב שלהיות אתאיסט שלא מקבל את האחר זה גרוע בדיוק כמו להיות דתי שלא מקבל את האחר.
    אבל לפחות אתה כותב – משמע אתה חושב! יש עוד סיכוי לגאולה (ארצית לא שמיימית)

  • אחת  On 19/08/2009 at 20:10

    ואני מבינה שהיש ואין אחד הם.

  • חסוי  On 28/10/2009 at 19:44

    ברור שיש אלוהים אלוהים האל היחיד כול מי שאומר אחרת טועה אל תחרבשו ואל תגידו לאנשים אחרים להפסיק להאמין בו אומנם לא אמרתם את זה אבל זה מה שניסתם להעביר דרך הטור ..

  • מיטל  On 20/03/2010 at 12:41

    אהלן! נהנתי מהכתבה שלך למרות שאם הייתי מאמינה באלוהים לא נאמר כאן שום דבר שהיה גורם לי לחשוב אחרת.
    קניתי לפני כמה ימים את הספר "יש אלוהים?" של דוקינס ואני עדיין באמצע הקריאה.
    אתמול בערב (שישי -מרץ 2010) ישבתי עם חברים ודנו בכל הנושא של יש אלוהים אין אלוהים
    וכמובן שלא הצליחו לשכנע אותי אחרת אבל מה שכן, הראו לי וידאו ביוטוב על תמונת לויין
    שמראה את משה רבנו "מסתבל" על ירושלים
    כמובן שהיו לי ספקות אז הורדתי את "גוגל ארט" כדי לבדוק בעצמי ובאמת רואים את זה
    אחר כך דרך חיפוש ביאהו נכנסתי לעוד אתר שמראה תמונת לווין ומשם זה מראה אותו דבר.

    אשמח לקבל דעות לגבי העיניין.

  • מיטל  On 20/03/2010 at 12:43

    שכחתי לצרך את הלינק לסרטון ביוטיוב

  • מיטל  On 20/03/2010 at 12:53

    עוד לינק
    משה רבנו מחזיק לוחות הברית

  • נתנאל  On 31/10/2010 at 17:40

    שתדע לך הכותב, שאתה מודע טוב מאוד לקיום. אתה אומר אמת בכללי. אני האמנתי פעם מלחץ חברתי ומשפחתי, שד"א כל החברים והמשפחה שלי כן מאמינים ואני לא, אבל אתה צודק. אין הוכחה. סתם רע גם אם הוא קיים, אבל אני משוכנע 1990% שאין חיה כזאת.

    כשהאמנתי חליתי בהקאות ורעידות וחום
    כשהפסקתי והחלטתי ללכת עם זה עד הסוף נהייתי בריא ושלם עם עצמי.

    קיצר אל תאמינו, אם אתם רוצים חיים טובים יותר
    ולכל הפילוסופים המזדיינים שיציפו אותי בקללות : מילה אחת : פאק יו.

    אתה כותב ענק והאתר שלך טוב.
    נתנאל

  • נתנאל  On 31/10/2010 at 19:52

    זה הפעם ה1000 שקיבלתי הוכחה שהוא לא קיים,
    שתדע לך.

  • דרור פויר  On 01/11/2010 at 10:07

    תודה רבה, חבר

  • נתנאל  On 05/11/2010 at 13:49

    דרור פויר אתה כותב מדהים ומרתק שמציג את הצד הנכון של החיים. אם יש אנשים שלא יבינו את הדעות שלך, תדע בשמי שהם מטומטמים. הלוואי וכולנו היינו חושבים כמוך.

    • דרור פויר  On 07/11/2010 at 13:14

      תודה, אבל היה נורא משעמם אם כולם היו חושבים אותו דבר, לא?

  • נתנאל  On 07/11/2010 at 20:46

    לא ממש, החלטתי להקים בלוג, ואפילו אני מודה לך בבלוג שלי. כנס מדי פעם: netaneljmart.blogspot.com, וכמובן שלא היה משעמם, כי לכולם היה ברור מה קורה. טוב שיש עוד בנאדם שמבין.

  • נתנאל  On 07/11/2010 at 20:56

    פויר אני באמת לא מבין משהו.
    הדתיים לא אוהבים הומואים, לא אוהבים קיום יחסי מין, לא אוהבים יהודים וערבים כאחד, ובכלל שונאים את ברק אובמבה ויש להם את הזכות לפתוח את הפה עלינו? שילכו לעזאזל כל אלה שסוקלים אתאיסטים באבנים. כמו שלהומו מותר להיות הומו ולסטרייט מותר לקיים יחסי מין ולדתי מותר להתפלל- אז גם לנו מותר להיות אתאיסטים, פויר לממשלה!

  • דרור פויר  On 08/11/2010 at 8:45

    נכנסתי לבקר, ואכנס שוב בטוח

  • שי כפיר  On 08/11/2010 at 13:09

    נסה את זה:

    ובאופן כללי את פט קונדל

    ופחות רציני, את זה
    http://www.zelopo.com/?p=62

  • נתנאל  On 23/02/2011 at 20:06

    פויר אמרו לך שאתה צודק? שתדע כמה שכל מה שתגיד נכון. ללכת ולבוא אחרי הרבה זמן משאיר אמת. פויר אתה כותב אמיתי וצודק, כל הכתבה הזאתי נכונה. לא יודע אם אתה זוכר את הבלוג שלי ששלחתי לך אבל סגרתי אותו. בלאגנים עם גוגל. אין, אין אלוהים.

  • שלי  On 31/07/2012 at 10:43

    אם אין אלוקים אז איך אתה מסביר את המוות קליני שהם עולים למעלה ורואים את אלוקים באמצם ואז שהם יורדים הם מתים מפחד ומספרים את זה לכולם וחוזרים בתשובהה!!!
    אז אתה יצאת ממש דפוק סליחה על המילה אבל זה מה שהוכחת לעם

  • ישראל  On 27/09/2012 at 12:03

    יש פער אין סופי בין דת לבין אמונה, ופויר לא מבחין בו
    האמונה בקיומו של האל אינה מחייבת הפיכת אדם לדתי, הימנעות מנסיעה בשבת או אכילת לחם ויין בימי ששי. כל מה שהיא דורשת היא משהו שרוב האנשים מנסים לקיים ממילא – העדפה של קיום חיים מוסריים, וגם בבחירת הצווים המוסריים יש ספקטרום די נרחב, שבבסיסו עומדים האיסור להרוג, האיסור לגנוב ובגדול – העדפה של רוב האנשים לא לעשות רע לשם רוע לאנשים אחרים
    לגבי קיום האל – צר לי שפויר לא חש בקיומו, יתכן מכיוון שלא דרש אותו (וספרו הנפלא של יאיר כספי "לדרוש אלוהים" יכול לסייע לו בכך לא פחות ואולי יותר מספרו של דיקינס). עם זאת אין בכך כדי לקבוע אם האל קיים או לא קיים. נקודות המוצא שלי הן שתיים:
    * נכון להיום – התזה הרווחת על קיום היקום – "המפץ הגדול" גורסת שהיתה נקודת התחלה לחומר, למרחב ולזמן – אי שם לפני כ 15 מליארד שנות אור. אין אנו יודעים מה היה קודם – ומה גרם למפץ הזה ולהיווצרות היקום. עם זאת – עצם העובדה שזה אכן קרה ומתוחם לנקודה סינגולרית מחייבת צניעות מסויימת
    * אם אין אלוהים – מה משמעות הקיום? איזה ערך יש לאהבה, לעשייה, למוסר, להשתדלות? האם הכל קיום גרידא? מה ההבדל בין הילדים שלנו לבין קליפת עץ? ללא אלוהים איננו מסוגלים להצביע על משמעות כלשהיא, ופויר שופך את המים עם התינוק
    לגבי דת – במקור היא נועדה, לתחושתי להטמעה של ערכים מוסריים בבני אדם – אבל עברה כמובן שינוי עמוק והפכה למכשיר שליטה ודיכוי שמימוש התאווה לכוח של אנשים רבים. זו חולשתה – ואחד ההיבטים לכך – אנשים, במקום לדרוש אלוהים, דורשים בכתובים…ושם אפשר למצוא הכל

  • אתאיסטית  On 13/10/2012 at 2:29

    אם באמת באמת יש אלוהים, איפה הוא היה בתקופת השואה, כשה"עם הנבחר" שלו נרצח באכזריות? מה זה פה, אווטאר? "כשהיה צריך אותו יותר מכל-הוא נעלם"? כמו שאין אווטאר, גם אין אלוהים. מאמר משעשע בהחלט

    • ישראל  On 14/10/2012 at 10:31

      אלוהים הוא לא תוכנית חיסכון שביום פקודה עומדת לרשות האדם הרוצה למשוך אותה, ואת לא יכולה למדוד אותו בכלים פיסיים.
      נוסף לכך -החירות הנתונה לאדם היא כמעט מוחלטת – ובתוך כך מתקימים מעשי זוועה בלתי נתפסים. הצבת גבולות והתערבות נגד חירות זו היא החטאה של המהות – שהיא התביעה לחיות חיים מוסריים ולהילחם ברוע – גם החיצוני וגם הפנימי
      ולסיום – איננו יודעים מה היא משמעות הקיום. אנחנו כן מבינים, שאם אין אלוהים – אנחנו לא מסוגלים להצביע על אף משמעות, וכאשר אנו מסתכלים מסביב על היקרים לנו – אנחנו פשוט לא מסוגלים לקבל את המסקנה הזו

  • ראם  On 24/12/2012 at 20:57

    איזה טור ילדותי… ציפיתי ממך ליותר פויר.

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: