ימים כלילות

גלית הסבה את תשומת לבי לעובדה שעמרי שרון, בנאומו לאומה הערב הודה לאנשי הצוות הרפואי בהדסה על "שעשו ועושים ימים כלילות". הנה, הוידאו פה (ynet)

המשפט הנכון הוא, כמובן, בדיוק להפך – "לילות כימים", ולא "ימים כלילות". ימים כלילות זה כשישנים כל היום, לילות כימים זה כשנשארים ערים כל הלילה. לא צריך להיות רוביק רוזנטל בשביל לדעת את זה, אבל כנראה שלא מספיק להיות עמרי שרון.

אז נכון שלא תופסים אדם בשעת צערו, אבל מצד שני – האיש הקריא נאום מהדף, וכמו שאני מכיר את משפחת שרון האלה, הם לא מוציאים מילה מהפה בלי שכמה יועצים עוברים עליה ומוציאים סקרים לבדוק איך תתקבל. משונה שאף אחד לא שם לב לזה, וגם לא אף אחד מהטוקבקיסטים הנמרצים בויינט. גם אני לא שמתי לב לזה, גלית שמה לב, ובגלל זה אני אוהב אותה. גם בגלל זה, ז'תומרת, לא רק. יש עוד סיבות.

מי שעוד שם לב, כנראה, הם העורכים של ויינט, שבגרסה הכתובה של הידיעה דווקא טרחו לשכתב את מר שרון, שהרי לא תופסים אדם בשעת צערו וכל זה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורית  On 11/01/2006 at 1:37

    במקרה של שרון האב, הימים האחרונים אכן היו כלילות.

  • קורא  On 11/01/2006 at 3:21

    יכול להיות?
    לא, מה פתאום.

  • חנן כהן  On 11/01/2006 at 7:04

    עד שחבר שלי אמר לי שהאות "כ" יכולה להיות "כמו" וגם "ו". זאת אומרת "ימים ולילות". נראה לי שיש משהו בדבריו.

  • אורן  On 11/01/2006 at 7:36

    אפשר לומר על משפחת שרון – דורסניים, מושחתים (חשודים, כלומר) וכו'.
    אבל דווקא אי אפשר לחשוד בהם בחוסר אינטליגנציה או בעברית קלוקלת – זו שייכת דווקא לפרס למשל. או לפרץ.

    חבל להיתפס לפליטת פה/קולמוס של אדם אפילו זה לא בשעת צערו.

  • בועז כהן  On 11/01/2006 at 8:50

    הבעיה העיקרית היא לא העברית בפיהם של שרון ובניו – אלא דווקא הניתוק המוחלט מערכים כמו יושר ציבורי, נקיון כפיים והגינות.

    חצי מדינה מבוססת בעוני, בירוקרטיה וריקבון מוסרי של כל המנגנונים השלטוניים, מהמועצה המקומית שלך ועד הביטוח הלאומי.

    אז שיהיה איכפת לי מהעברית של עמרי שרון?
    לא. לא איכפת לי שיגיד "שלוש לילות" ו"שלוש ימים". השפה היא ענין גמיש. נקיון הכפיים לא.

  • דב ט.  On 11/01/2006 at 10:14

    "משים לילות כימים".

    חנן, תגיד לחברך שאם היום שלו הוא כמו לילה, זה אומר שהוא ישן ביום.

    מי שלא בטוח בביטוי מסוים, שלא ישתמש בו. מותר גם לומר "שעושים עבודה קשה", או "שעובדים בלי הפסקה".

  • דרור פויר  On 11/01/2006 at 13:33

    קורא – על מה אתה מדבר כשאתה אומר "התנשאות"? אתה מתכוון למשהו מסוים, או שזו סתם המילה היחידה שאתה יודע לכתוב בלי שגיאות? הנה, ידידי, זו הייתה דוגמה לאיך מתנשאים. אבל בקטע על עמרי שרון אין שום התנשאות.

    אורן – בעמרי שרון בהחלט אפשר לחשוד (גם) בעברית קלוקלת, עובדה.

    בועז – אני מסכים אתך שהעברית היא לא הבעיה העיקרית עם משפחת שרון, ועדיין – זה שיש הרבה עניים לא אומר שצריך להפסיק להיות אכפת לך מהשפה. לא רק של שרון, בכלל.

  • אחד העם 18  On 11/01/2006 at 23:07

    יש אימרה יהודית "אחרי מות קדושים אמור". נכון ששרון לא מת, ואבל מכיוון שכולנו כבר קוברים אותו נפרש את האימרה הנ"ל:
    אפשרות א' היא שאחרי שאדם מת מתארים אותו כקדוש, ואפשרות ב' היא שיש לדבר רק על המתים הקדושים. אז נכון ששרון ממש לא קדוש (לדעתי הוא היהודי שאחראי למוות של הכי הרבה יהודים בעת החדשה, וזה רק קצת יותר חשוב מהשחיתות שלו ושל משפחתו) וגם עדיין לא ממש מת, אבל בואו נעזוב אותו קצת.

  • ישראלית  On 11/01/2006 at 23:32

    קצת קטנונית ההערה שלך, במיוחד בהתחשב בעובדה שגם אתה לא שמת לב לזה בשמיעה ראשונה, מה שמראה שהשימוש בביטוי היה מובן ולא צורם.
    ימים כלילות ולילות כימים זה בדיוק אותו הדבר בעברית מודרנית, ופירוש הביטוי הוא לעשות אותו דבר גם ביום וגם בלילה. ולראיה, ביטוי כזה בדרך כלל לא יופיע לבד, אלא יחד עם הציון מהו הדבר אותו אנו עושים לילות כימים. זו לא טעות, אלא התפתחות טבעית של שפה.
    ואני מסכימה עם הקורא, דקדוק יתר בכל הנוגע לשפה הוא סימן להתנשאות

  • הקורא המתמיד  On 12/01/2006 at 0:10

    מעתה אמור פלצנות. ותשקוט הארץ 40 שנה. או שלא.

  • אליק בליק  On 13/01/2006 at 9:41

    לא הבנתי את הפואנטה של הטור. לא הבנתי את חשיבות הנושא.
    נתייחס לכך כאל מעידה חד פעמית.

  • דרור פויר  On 13/01/2006 at 16:11

    אליק – האמת שאתה צודק. יומיים אחרי הפרסום, וגם אני לא מבין מה בדיוק רציתי להגיד. אני לא מסכים שזה מתנשא, אבל אולי זה באמת טיפה קטנוני

  • אני  On 21/01/2006 at 23:56

    שלחתי כבר תגובה אבל היא לא התפרסמה. ואם שתיהן מופיעות אתה רשאי למחור את זו.
    ותגובתי היתה:
    שכל מה שרצית להגיד בטור זה שאתה אוהב את אשתך, והפעם באמת הארץ תשקוט 40 שנה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: