פרשת השבוע – וארא

 

א.

באתי לכתוב על פרשת השבוע – פרשת וארא – שבמרכזה שבע המכות הראשונות שמנחיתים אלוהים, משה ואהרון על המצרים. לפני שהתחלתי, עשיתי סיבוב קטן בין העיתונים, וראיתי דברים שאמר חבר הכנסת לשעבר וחבר מועצת יש"ע נדב העצני, בהקשר של ההתנתקות.

כה אמר העצני: "מופז ייכנס לתפקיד פרעה ואנו ניכנס לתפקיד בני ישראל. ככל אשר יענו אותנו, כן נרבה וכן נפרוץ".

 

ב.

בדבריו, הקדים אותי העצני והתייחס בדרכו אל פרשת השבוע. זה לא ממש קשה לקרוא בין השורות של העצני; מי הטוב, מי הרע, מי החלש, מי החזק, והכי חשוב – בצד של מי אלוהים. אלוהים, אם להשלים את המשל של העצני, הוא בצד של המתנחלים (כנראה שהוא היחיד), הוא זה שמקשה את ליבם של מופז ושרון, גורם להם להכביד את ליבם על "בני ישראל".

"כאשר יענונו", אומר העצני. מי מענה אתכם, יא דפקט? מאיפה אתה שולף את העיוורון והחוצפה? אתם אדוני הארץ, עושים כרצונכם, מחזיקים את השלטון והעם בביצים, החוק בידיכם, האמת היא הנכס הבלעדי שלכם, כל היום מדברים גבוהה גבוהה על ערכים, מותניכם תמיד חגורים, תמיד חמושים. על פרצופכם שוכן תדיר חיוכם של אלה שיודעים טוב יותר. מי מענה אתכם בדיוק, מי?

 

ג.

על פי העצני, המתנחלים הם בני ישראל ומופז הוא פרעה.

מי אנחנו, אזרחי המדינה, על פי העצני? אנחנו, אלה שתומכים בעקירת – כן, עקירת – מתנחלים מהבתים שלהם (תמורת אחלה כסף, אגב. וכאן אולי רומז העצני לסיפור המקראי על בני ישראל הלוקחים זהב מהמצרים לפני היציאה ממצרים) לטובת עיקרון נעלה יותר וסיכוי לחיים טובים יותר. מי אנחנו לפי העצני? ומי הם חיילי צה"ל המסכנים שנאלצים לספוג יריקות, קללות ומכות מחבורת המתנחלים המניאקים האלה?

 

ג.1.

ממשלת ישראל הם גם כן חבורת חולירות, שמכריחים את החיילים לעבור את כל זה. מה שהממשלה צריכה לעשות זה להעמיד צלפים סביב להתנחלויות, רוביהם חמושים בכדורי הרדמה. למה לספוג יריקות? תרדימו את המתנגדים, את האלימים, את המסוכנים. אני לא אומר, חלילה, לירות בכל ילדה שיושבת על הכביש בסבבה ושרה שירי מחאה, אבל מי שמרים אבן, או רובה – חלומות נעימים. עדיף מתנחל ישן על פני חייל מוכה. הם יתעוררו בביתם החדש או בחדרי המעצר, וזהו. נגמר הסיפור של ההתנתקות. מי שרוצה לסרב, אגב, שיסרב.

 

ג.2.

כשירות למתנחלים (בכל זאת, משפחה), אני מציע את הסטיקר הבא: יהודי לא מרדים יהודי!

 

ד.

אם להמשיך יחד עם העצני ולהשלים את המשל שלו. ההתנתקות של שרון היא בעצם סוג של הכבדת לב זמנית. סיפור המתנחלים, על פי העצני, יסתיים ביציאת המתנחלים "בני ישראל" לחופשי. ולא פחות חשוב: אם נמשיך ונלך עם העצני, הרי פרעה וחילותיו – מאדרפאקינג צה"ל, אם לא אכפת לכם – טובעים בים. זה הסוף שהעצני מאחל לו.

 

ה.

פרשת השבוע, אני יודע, היא לא רק שלי. היא גם של העצני. כל אחד יכול לראות בה מה שהוא רוצה, חופשי.

אבל אני לא מעוניין לחלוק עם העצני בפרשת השבוע הזו. שייקח אותה לעצמו. בכלל, כל ההתנהלות של הדתיים – מתנחלים, חרדים – בזמן האחרון גורמת לי לביטול תורה גדול. בכלל לא בא לי להתעסק באותם חומרים שהם מתעסקים. לפעמים אני חושב: שיקחו את התורה שלהם ויעזבו אותי בשקט. לא רוצה להתעמק באותה הפרשה שהם מתעמקים, לא מעניין אותי לחפש רמזים הפוכים לרמזים שהם מוצאים, לא רוצה. לא רוצה לחלוק אתם שום נראטיב. זו ההתנתקות שלי.

 

ו.

אני יודע שהתורה היא גם שלי, כמובן, ואני לא מתכוון לוותר עליה. גם לא אפסיק לכתוב פרשת שבוע. אבל לא היום. העצני מעצבן אותי, וביטול התורה הזה הוא על ראשו.

 

ז.

ובכל זאת אפנה אתכם לדרשה שלי מהשנה שעברה על פרשת וארא. קטע טוב מאוד, כדאי.

 

ח.

שבת שלום.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • הבוכה בלילות  On 07/01/2005 at 13:07

    -מעבר ליריקות, הדחיפות, הנאצות, הקללות וניבול הפה בשם שמיים, ישנו החיוך הזה.

    -חיוך נדיב ונוטף שמלווה אתכם בכל צעד ושעל.

    -חיוך לא טבעי שהתפצל זה מזמן מהפנים, מהמקום מהזמן.

    -חיוך של מסיכה, מסיכה של חיוך, שהולכים אתכם לכל אולפן רדיו וטלוויזיה, לכל הר וגבעה חשופה.

    -חיוך מטיף, מדביק, מזיל ריר, חיוך מלא בטחון בצדקת הדרך.

    -חיוך ארצישראל, מרוח משפה לשפה, מגדה לגדה,

    -חיוך נעים של צדיקים מאוסים, שמשיב צינה קרה.

    -חיוך ואדיב ושופע מנחת, בזמן שאתם מכניסים לכולנו שטרונגול בתחת.

    • בב  On 23/08/2014 at 7:13

      תת רמה
      צריך פיזית לשים לך כדור בראש
      כלב נאצי. המתנחלים פי מיליון ממך ומשכמותך.
      תמות

  • דוד שליט  On 07/01/2005 at 13:26

    אם ממשיכים את האנלוגיה של העצני, אנחנו פרעה וכל הג'אז השחוק הזה, אז היציאה של עמישראל-המתנחלים היא בעצם יציאה מהגרון שלנו ובעצם התרחקותם מאזורנו לאיזו כנען שהיא. העצני כמובן לא מתכוון לזה, כל ההשוואות האלה הן תמיד איזה דימוי שנזרק לאוויר כמו קדימון מנצנץ למוצר שאין מאחוריו כלום. אבל זה מזכיר לי דווקא אמירה של ישעיהו ליבוביץ, ראשון המרחיקים ראות, מי שחזה מיד לאחר פרוץ הכיבוש את מדינת שב"כ שנהיה, והוא אמר גם, ואני מצטט בערך, שביום שבו יפונו השטחים, חלק גדול מאנשי גוש אמונים יתנצרו וירדו מהארץ.
    אתה חושב שזה יהיה חלק מיציאת מצרים שלהם? אני תמה
    חוץ מזה, וארא שלך משנה שעברה עדיין בתוקף. אחלה אונד סבבה

  • אהוד ברקהוּד  On 07/01/2005 at 15:29

    עוד אפשרוד היא לקרוע את הפתיל של העירוב מסביב ליישובים ולתבצע את הפינוי בשבת. ככה המפונים לא יכולים לטלטל נק"ל ואמל"ח על פי דין תורה. אפשר גם לקבור מישהו בנ"צ ואז כל הכוהנים לא יכולים להיכנס – גם כן על פי תורה – ככה תודרכנו בסמינר צבא והלכה.

  • ערן ח.  On 07/01/2005 at 17:04

    אבוד, זה לא בדיוק ככה – מעניין מי העביר לך את הסמינר הזה. בטח גויים עם כיפה, מדגם החרד"לניק וההסדרניק המצוי. די מחרידה הבורות שלהם. (לא רק)

    ולסמינר המעודכן: במשנה, מסכת שבת, גורס רבי אליעזר שלגבר דווקא מותר לטלטל נשק ואמל"ח בשבת מכיוון "שתכשיטין הם לו" (כגבר-גבר). דעת הרוב במשנה ובגמרא סבורה אחרת, אבל תסמוך על רבני יש"ע שכבר ימצאו את ההיתר.

    לא רק היתר לטלטל. לירות.

    מה שכן, ההצעה של דרור, כדורי ההרדמה היא הנאה ביותר מאטלו ששמענו עד כה. ולמרות שמדובר בדרור – אולי גם מעעשית

  • בסנוורים  On 07/01/2005 at 19:04

    עניין הסטיקרים באמת דורש תשומת לב מיוחדת. אדם קם בבוקר וניגש לבדוק אם המכונית שלו עדיין מדבררת אותו בצורה הולמת. קל לדמיין המוני מתנחלים מסתערים כאיש אחד על המכוניות שלהם ומגרדים במרץ מהפגוש האחורי את הסטיקר הכה חתרני,

    "תנו לצה"ל לנצח"

    לו אני בשמאל המסתטקר, הייתי מדפיסה עשרות אלפי סטיקרים ממש כאלה ומחלקת אותם ברמזורים, משני צידי הקו הירוק (יש רמזורים בצד השני של הקו הירוק?)

  • דרור  On 07/01/2005 at 19:52

    מותר לטלטל אמל"ח ונק"ל רק טלטלת גָבר.
    זה בפקודות מטכ"ל גזרת איו"ש.
    מה שאתה קובע זה רק במקרה שהנק"ל ו/או אמל"ח עשוי זהב או כסף.
    שנאמר "עצביהם עצבי כסף ו/או זהב".
    שהיו בנות הפלשתים מטילות בשמשון ובבית אולפנתו עגילין שלהם ומצעקות אלו אלהיך ישראל ר"ל.
    וכן אינו שייך תכשיטין בתחמושת.
    וי"א שייך בתחמושת ואינו שייך בתול"ר ובמרגמ"א.

  • ערן ח.  On 07/01/2005 at 21:27

    כבר קדמוך אחרים שנאמר: אלה ברכב ואלה בסוסים וגו'

  • אבילון  On 08/01/2005 at 4:21

    אני חושב שעלית על קלף מנצח עם ההרדמה כי זה גם יבטיח שלא יתקפו חיילים ולא יפריעו להם כי זה יהיה בחזקת גזל שינה מהמתנחלים שעוד לא חטפו חץ הרדמה

    אם בכל זאת הבני ישראל ינצחו את פרעה כמו בתורה אז אולי, ואני יודע שזה חוסר אחריות רק לדחות את הקשיים לשלב מאוחר יותר, אולי הם ילכו לטייל במדבר ארבעים שנה. אחר כך כבר נראה.

  • אבנר  On 08/01/2005 at 17:08

    נדב הוא רק השליח, אין צורך לירות בו.

  • דרור פויר  On 08/01/2005 at 17:25

    אני רואה שיש רוב בעם לכדורי ההרדמה. מי בעד חלומות פז למתנחלים, ירים את ידו!

  • כרמל  On 08/01/2005 at 19:57

    הי דרור פתחתי בלוג מיוחד בישרא לעיסוק אישי בפרשת השבוע, זה חלק מתוכנית ההסמכה שלי כרגע והחלטתי לעשות את זה באופן פומבי, אני אשמח אם תבקר שם:
    http://israblog.nana.co.il/85574

  • יוסי  On 08/01/2005 at 21:03

    כל הזמן דנים על הפינוי.מדוע?ממשלת ישראל צריכה להכריז על פינוי החיילים בתאריך מסוים. כיוון שהם מאמים בצידקתם אז שיחליטו עם הם רוצים לחיות תחת חסות ממשלת ישראל או הפלסטינאים.לבחירתם הם.

  • כרמל  On 08/01/2005 at 21:41

    ועוד משהו. אני חושבת שהמטאפורה של העצני מעוותת והולכת קצת בכיוון של דוד שליט אבל מעבר לו. אם המתנחלים מושווים לעם שישב במצרים כל הרעיון של אלוהים בשלב ההוא היה בהחלט לפנות אותם למקום טוב יותר. הם התעקשו להתקע שם אפילו שהיה קשה, כי הם תמיד עקשנים, עסוקים בסבלותיהם וצריך מכות אסונות אותות ומופתים כדי למשוך בכלל את תשומת ליבם. זו לא הפעם הראשונה שעמנו גולה ומתעקש להתקע בגלות. זה שהפעם הגולה היא פנים-ישראלית באופן מסויים זה רק מקשה עליהם לראות שהם נאחזים בטפל ומפספסים את העיקר. אלוהים מחזיק בשני קצוות המקל. הוא מכביד את ליבו של צה"ל? אולי. המטרה היא לעורר את המתנחלים לצאת שוב למדבר, לבחון את הערכים שהם נאחזו בהם באובססיה, ללכת לתבוע דיברות חדשות אולי. יותר מדי זמן הם עבדו רעיון אחד בכזו דבקות עיוורת שכבר מתקרבת לעבודה זרה כשלא שוקלים את מחירה הכולל. אני חושבת שיש לקח בפרשת השבוע שהם מפספסים. ואתה פויר, אל תוותר על הנראטיב שלך בתורה בגלל שהם בוחרים לראותה כפי שמתחשק להם.

  • אבילון  On 09/01/2005 at 2:27

    ומיהו דור המדבר שחייב כולו למות לפני שנוכל להגיע לאיזושהי ארץ מובטחת? האם זה דור מקימי המדינה? דור השואה? אולי פרס ושרון?

  • רני השובב  On 09/01/2005 at 4:19

    דור המידבר ? דור המידבר לצערי יהיה אני ואתה במידה ונמשיך להלך ועינינו עצומות לרווחה.
    לדעתי זו השעה לספק צו שמונה לשפיות לאנושיות ועל כולנו להתגייס למלחמה על פרצופה של מדינתינו.
    ואתה מר דרור היקר, אל תיתן להם להכניע אותך ותוותר על נארטיב התורה בגלל ל"ו רשעים.
    מצוות ומעשים טובים לכולנו

  • נופר  On 13/01/2010 at 18:17

    הזדעזעתי למקרא הדברים. כמה חוסר רגישות.

  • בוא נלך על איזה דבר תורה יפה בפרשת שבוע שכולם יסכימו אותו, ואני לא מתכוון להצדיק שום צער כלשהו לחיות מעבר לצורך

להשאיר תגובה

