פרשת השבוע – לֶךְ לְךָ

 

א.
בפרשת השבוע שלנו, לֶךְ לְךָ, אנחנו פוגשים לראשונה (אם לא מחשיבים אזכור קטן בסוף הפרשה האחרונה) את אבינו הראשון, אברם. רק באמצע הפרשה ישנה אלוהים את שמו של אבינו לאברהם. למה? מאותה הסיבה שהכלב מלקק לעצמו את הביצים (כי הוא יכול).

ב.
מיד בהתחלת הפרשה, ישר אחרי שאלוהים מצווה עליו ללכת מארצו, ממולדתו ומבית אביו וללכת לארץ כנען, אברם יורד לארץ מצרים, "כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ". כשהם מתקרבים למצרים, לוקח אברם את שרי אשתו (רק באמצע הפרשה ישנה אלוהים את שמה של שרי לשרה. למה? מאותה הסיבה שהכלב מלקק לעצמו את הביצים. ראו סעיף א') לשיחה ואומר לה: תראי מותק, את כוסית לא קטנה, ובשביל שלא יהרגו אותי וייקחו אותך, "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ, לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ, וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ" (י"ב, י"ג).

ג.
על פניו הצעד הזה של אברם נראה פחדני ומגעיל. מאבינו הראשון היינו מצפים לקצת יותר דוגמה אישית. בכל זאת, מדובר בגבר מזרחי, היישר מערבות אור-כשדים, היא עיראק, לא ככה? מה עם הכבוד?
מה עם "מי שנוגע באישתי אני מוציא לו את העיניים ואוכל את הכליות שלו עם כפית"?
מה עם "מי שרק מסתכל על אשתי הכוסית אני מוציא לו את הגרוגרת דרך התחת"?
מה עם "מי שרק חושב לעבור ליד אשתי אני שורף לו את הבית ונותן לסוסים שלי לאנוס את הבנות שלו אחת אחת"?
מה עם "מי שרק חושב להוציא את השם של אשתי מהפה שלו, אני עוקר לו את השיניים וסותם לו עם הטוחנות שלו את החור של הפיפי"?
ג.1.
אבל לא, לא אברהם שלנו. האיש חננה. בעוד בניו (אנחנו), חותכים אחד את השני במועדונים על הרבה פחות מזה, בעוד אנחנו, בניו של אברהם אבינו, רוצחים אחד את השני על מעבר נתיב בכביש (שלא לדבר על מה שאנחנו עושים לבני עם אחר), הרי שאבינו הראשון התעקש להימנע מעימות.
ג.2.
ואתם יודעים מה? אולי עדיף ככה. אם זה מה שיצא מאיתנו עם אב ראשון שכזה, מפחיד לדמיין איך היינו עם אבא עצבני יותר.

ד.
ואכן, לא עוברות שעתיים מאז שהם עוברים את הגבול, "וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים אֶת הָאִשָּׁה כִּי יָפָה הִוא מְאֹד. וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל פַּרְעֹה; וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה".
ואם זה לא מספיק, אז אברם שלנו גם עושה קופה על אשתו היפה, שנאמר בפסוק ט"ז "וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ; וַיְהִי לוֹ צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים".
ד.1
אבינו, ואין דרך יפה לומר את זה, מסרסר באשתו.

ה.
ואז, על פי הכתוב, מתערב אלוהים, שלא יכול לראות את אברם עושה את מה שהוא עושה: "וַיְנַגַּע יְהוָה אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים עַל-דְּבַר שָׂרַי, אֵשֶׁת אַבְרָם. וַיִּקְרָא פַרְעֹה לְאַבְרָם, וַיֹּאמֶר: מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי; לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי  כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא? לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא, וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה?! וְעַתָּה הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ. וַיְצַו עָלָיו פַּרְעֹה אֲנָשִׁים; וַיְשַׁלְּחוּ אֹתוֹ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ".

ו.
טוב, זה מה שאומרת לנו התורה, אבל ממתי אנחנו מאמינים לכל מה שכתוב בתורה?
אם אתם שואלים אותי, המקרה פשוט בהרבה: שרה אמנו – שרלילה לא קטנה – פשוט הדביקה את פרעה בהרפס. "נְגָעִים גְּדֹלִים"? מה זה נְגָעִים גְּדֹלִים הנגרמים ממגע מיני אם לא הרפס? אתם יכולים להסתכל כאן, על תמונות של נגעי הרפס, אבל אני בהחלט לא ממליץ לעשות את זה לפני האוכל, או בכלל.
איכס… מסכן פרעה.
זו, אם כן, האמת על מה שקרא שם. פרעה נתן לשרי, היא הדביקה אותו בהרפס, הוא קיבל "נְגָעִים גְּדֹלִים", התעצבן ורצה להרוג אותה, והיא אמרה, זה לא אני, זה אברם. אז הוא התעצבן עוד יותר; זונה מטונפת, את שוכבת עם אחיך? הוא לא אחי, הוא בעלי! בעלך? גם שקרן, גם סרסור, וגם מדביק את מלך מצרים בהרפס?
ואז הוא גירש את שניהם.
ומכאן, אחיות ואחים, השנאה של פרעה וצאצאיו לצאצאיו של אברהם. הכל בגלל מחלת מין אחת קטנה.
גם אלוהים יודע את זה, וכמה פרקים אחר כך (ט"ו, י"ג), "וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם: יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם  וַעֲבָדוּם  וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה".
ו.1
ואם כבר שירות לקהל, כאן תוכלו לקרוא קצת על ההרפס. איך נדבקים, איך נמנעים, איך נרפאים.

ז.
יש עוד הרבה עניינים וסיפורים מעניינים בפרשה הזו, אבל בואו נשמור משהו לשנים הבאות.

ח.
שבת שלום.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ימימה  On 22/10/2004 at 14:24

    בכל אופן, עודדה אותי מאוד השורה הזו:

    "אנשים הסובלים מהרפס 1 (הרפס השפתיים, פצעי חום) נמצאים בסיכון נמול יותר."

  • ימימה  On 22/10/2004 at 14:24

    .

  • תרצה  On 22/10/2004 at 18:57

    אתה גדול יותר מקופטש – ממש מצוין

  • ולדיסלב  On 23/10/2004 at 10:08

    מאז שעליתי לישראל, אני מבין שיש כאן הרבה בעיות לאנשים.
    ממש לא נראה לי שיש לך ידע כלשהו במקורות יהודיים. לכל אדם רציני שרוצה לעסוק בפרשנות המקרא, גם אם הוא רוצה להשתין בקשת על עצמו ועל המסורות של העם שלו, דרוש ידע בסיסי במקורות היהודיים, שכמות הפרשנות שיש בהם על כל סיפור מקראי עולה בעשרות מונים על כל פרשנות אחרת.
    מה שאתה עושה הוא זול, פתטי. אל תתיימר להפיק מעל דפי האתר הזה יותר מאשר סנסציה עלובה שרק מאששת את השנאה העצמית העמוקה שלך.
    כשמשתינים לתוך הבאר, חייבים לשתות ממנה קודם לכן.

  • ולדיסלב  On 23/10/2004 at 10:19

    אברהם המזרחי הנחות לא יבוא לך בחלום ויציק לך שלכלכת עליו ועל אשתו.
    אתה מבין, אתה עושה את העבודה בשביל עצמך. אתה מלכלך על עצמך.
    טיפש.

  • איתן כספי  On 23/10/2004 at 10:30

    איך חננה? הכל מתוכנן, עיוני.

    מגיע לארץ חדשה, משחק אותה נעבך אבל מכניס את אשתו ישר לארמון המלוכה, צמוד למלך, מרוויח על כך שווה כסף ועוד דופק את המלך במחלה ומקבל את אשתו בחזרה.
    זו עסקה סיבובית, חבוב. תלמד.

    זה חננה? זה מלך!
    הסופראנו היהודי הראשון!
    אז אל תתפלא אח"כ על מה שקורה כאן. יש מקורות.

  • ואתי עשו למלך הפרסים. (במקרה ההוא לא ידוע אם היתה מחלה, אבל איזשהו חיידק ידני כן עשה טבח בעם הפרסי)

  • גרי בשיץ  On 23/10/2004 at 13:06

    כנראה גם כן לכבוד פרשת השבוע, הכניסו ב"במה" את הסיפור הזה
    http://stage.co.il/Stories/387005
    עוד גירסה שאינה סותרת, לגבי מה דברים כפי שהם קרו באמת.

    עורכי ישראל שכמותכם!

  • צווי  On 24/10/2004 at 8:42

    החליף אברם את השם "אלים" בשם "אלהים". את הרבים הפך לאחד ב-ה' אחת . אולי גם אברם היה רבים לפני שנוספה לו ה'

  • צווי  On 24/10/2004 at 15:55

    לפני שנוספה לו ה' ונהיה אברהים אחד

  • הבחורה במשקפים הכהים  On 26/10/2004 at 7:59

    טוב לדעת שסחר בנשים זו מסורת יהודית עתיקה המופיעה במקורותינו.ולמעשה כל הסרסורים וסוחרי הנשים הולכים בדרכו של אביהם אברהם. מעבירים נשים גבולות וסוחרים בהם. מי אמר שאין זיקה למקרא ולמסורת בעם היהודי?

  • הבחורה במשקפים הכהים  On 26/10/2004 at 8:01

    אה, וברור שאתה יותר גדול מקופטש.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: