ז'יז'ק ואני

 

חשבתי קצת על מותו של דרידה ועל זה שעכשיו אנחנו קצת תקועים עם ז'יז'ק שמייצר תיאוריות בקצב שהוליווד מפיקה סרטים. אני מוכן לשים אלף דולר: תוך לא הרבה זמן ייצא ספר חדש של זי'יז'ק שימצא רמזים למותו של כריסטופר ריב בגרסת הדי.וי.די של "תפוס ת'כריש" (חרא סרט, אגב) ויעמת את הדימוי של וויל סמית' (פנטזמה פאלית, דימוי האדון) אל מול הדימוי של יחסי סופרמן-כריסטופר ריב על פי לאקאן (האיווי של האחר הגדול, הסימבולי פוגש את הממשי. הדימיוני מתעמת עם האב האנאלי), עם רפרנסים לרשימת מכולת שנמצאה בעיזבונו של היצ'קוק (סובייקטיביזציה של ההתענגות), ורמזים לסיפור של שלגיה (ה-אחר הפראנואידי פוגש את ה-דבר האידיאלי). ז'יז'ק הוא לוליין, הוא לא פילוסוף אמיתי, כמו שדרידה היה. וזה כי ז'יז'ק לעולם יבוא מעמדת התלמיד, ואילו דרידה מההתחלה בא מעמדת האדון, ואת זה אפשר אולי לזקוף לזכות, או לחובת, העובדה שזה צרפתי וזה סלובני

ואז חשבתי כמה שאני רוצה פילוסוף עכשיו, ואין לי. כרגע, ניתן לומר שכרגע אני נטול פילוסוף, ונדמה לי שכל העולם ככה.

ז'אק דרידה, אם כן. יהי זכרו.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דורית  On 16/10/2004 at 17:16

    חשבתי כמה אהבל צריך להיות כדי לכתוב הספד כזה לדרידה.

  • Rogatka  On 16/10/2004 at 17:34

    כולנו עושים טעויות בחיים.

    שלך – לחשוב,
    שלי – לקרוא את תגובתך.

    "אז תאמין, שאם קילקלת, אתה יכול גם לתקן" (הפילוסוף הדגול א.בנאי).

  • דורית  On 16/10/2004 at 17:44

    כמו שאמר אורליוס "אתה לא טרגיקון גם לא זונה"
    במקרה שלך רוגטקה כמו במקרה של צדוק את יכולה לדלג על החלק הראשון.

  • ג'וני משוושה  On 16/10/2004 at 18:02

    אני בטוח, דורית, שאת נוסעת בפורד אריקה או פורד סיירה, או שנסעת במכוניות האלו, או שהיית רוצה לנסוע. ואל תעני לי.

  • אודי שרבני  On 16/10/2004 at 18:17

    ג'וני משוושה או מי שזה לא יהיה
    כתבת את אחד המשפטים הטובים שקראתי בזמן האחרון. באמת.
    חבל שבימנו צריכים להוסחף את "באמת" בשביל למלל משפט, אבל זה כבר משהו אחר)
    בכל מקרה, זה אמור להיות באיזה דיאלוג של סיפור או ספר
    זהו.

  • דרור פויר  On 16/10/2004 at 18:21

    גילוי נאות: עברתי על הפוסט שוב והורדתי את המשפט האחרון של הפסקה הראשונה, וזה מה שהוא היה: "…וזה כי ז'יז'ק לעולם יבוא מעמדת התלמיד, ואילו דרידה מההתחלה בא מעמדת האדון, ואת זה אפשר אולי לזקוף לזכות, או לחובת, העובדה שזה צרפתי וזה סלובני".

  • ג'ורג'  On 16/10/2004 at 18:24

    כלומר לא שאני מזלזל ביכולותיך האינטלקטואליות המוכחות בסדרת ספרי המופת שכתבת, ובכל זאת, נראה כאילו קצת צניעות לא היתה מזיקה לך בפוסט הזה.

  • דנה  On 16/10/2004 at 18:57

    בפוסט שכולו על טהרת הפילוסופיה ושבדרך כלל דורש מאדם ממוצע קצת מחשבה בעת הקריאה…במקום לראות את התוכן ואת השנינות החדה שבו יפי נפש פה מעדיפים לבקר את הסגנון ומן הסתם, כנראה שמבחינה אינטלקטואלית הם מתביישים להודות שהם לא ממש הבינו את הטקסט, ורק הסגנון נותר "מתנשא" בעינו.

  • דרור פויר  On 16/10/2004 at 19:17

    שוב אני עם עדכון נוסף: החזרתי בחזרה את המשפט שלפני קצת יותר משעה הורדתי, על ההבדל הלאומי בין שני האישים. מצטער על זה, וזו פעם אחרונה.
    אני לא יודע אם עשיתי נכון או לא, אבל זהו, לא נשנה יותר.

    ג'ורג': למה אתה מתכוון ב"צניעות"?

  • דנה  On 16/10/2004 at 19:19

    שהחזרת את המשפט האבוד שהושמט בלחץ הנהגת בפורד אריקה
    אהבתי!

  • דרור פויר  On 16/10/2004 at 19:27

    לא החזרתי אותו בגלל לחץ של אף אחד (לזה את קוראת לחץ?). בהתחלה הורדתי אותו כי חשבתי שהקטע הלאומי לא במקום, ואז קראתי את זה שוב, והיה עוד אימייל ידידותי שקבלתי, ואז ראיתי שזה בעצם הולך טוב יותר עם מאשר בלי, והחזרתי.

    ואני גם מסכים עם אודי: ג'וני משוושה הביא את משפט העשור.

  • נור  On 16/10/2004 at 22:26

    ואספר לחברי.

  • עומר  On 16/10/2004 at 23:17

    אני דווקא עסוק בימים אלו בלקבל מז'יז'ק הרבה מאוד. אז חשוב לי רק להבהיר לקוראות ולקוראים: אפילו שפויר כתב מה שכתב, מותר לכן/ם לקרוא את ז'יז'ק, ואפילו להפיק ממנו תועלת. ואני חושב, שאם ז'יזק הוא לוליין, אז טוב מאוד שהמציאו את הלוליינות.

    (את דרידה לא קראתי)

  • דרור פויר  On 17/10/2004 at 0:18

    בנות, אני מצטרף לקריאה של עומר – ז'יז'ק הוא אכן חומר קריאה מענג שניתן להפיק ממנו תועלת

  • dh  On 17/10/2004 at 9:05

    לא הבנתי כלום, אבל כלום, מזה או מזה. ולא שלא ניסיתי. אין לראות בכך ביקורת על שני מאורות גדולים אלה של האנושות, אלא על עצמי ותפיסתי המוגבלת מלידה בלבד.

  • דבי  On 17/10/2004 at 9:54

    מילה בסלע.
    אפילו שנורא כיף לתרגם את ז'יז'ק.
    ואני ממליצה בחום על דלז.
    אמנם גם הוא מת, אבל הטקסטים שלו מאוד מאוד חיים.

  • דרור פויר  On 17/10/2004 at 12:00

    דבי, כבר חודשים ארוכים שאני מנסה לקרוא את
    "the logic of sense"
    של דלז, וזה טקסט קשה ומאתגר ומעולה. בספר הזה, למי שלא יודע, דלז מנתח את עליסה בארץ הפלאות על פי הפילוסופיה של הסטואיקנים.

    ולך, הקורא ד.ה: אתה אומר שלא הבנת ואתה תולה את האשמה בתפיסתך המוגבלת מלידה. ואני אומר לך: היא לא מוגבלת מלידה, זה שנים של אימון שהגבילו אותה.

  • אלתוסר  On 17/10/2004 at 14:13

    שהביאנו עד הלום.
    אה, וגם לחנה הדוקטורנטית שלו.

  • dh  On 17/10/2004 at 16:37

    מה שבטוח שבשלב זה בחיי שניהם בלתי מובנים כמעט לגמרי עבורי.

  • רן  On 18/10/2004 at 5:32

    אני יודע שהסברים תמיד מקלקלים אבל אני סקרן.
    האם מישהו יכול לעשות טובה לאנשים שעולמם צר ולא הבינו?
    בתודה מראש

  • אודי אחר  On 21/10/2004 at 19:35

    אני מצטרף לרן.
    יש אנשים שנראים כמוכם ממש (רק, אתם יודעים, קצת יותר טוב), הם קוראים ספרים, עוזרים לזקנות לחצות את הכביש ולא הבינו מלה מהפוסטים האלה.
    פורד אריקה, פורד סיירה, מה לעזאזל ?!
    הצילו.

  • דרור פויר  On 22/10/2004 at 13:56

    רן ואודי אחר: אל תקחו קשה מדי את עניין המכוניות. גם אני לא הבנתי על מה מדובר, אולי כי לא מדובר על כלום: זה פשוט מצחיק, לא? שבמקום לומר לבנאדם שהוא טמבל, אומרים לו 'אתה נוסע בפורד סיירה או אריקה'. אני לא חושב שיש פה הרבה יותר מזה.

  • אשתו  On 23/10/2004 at 0:56

    פתיה כמו ג'סיקה רביט אני. ז'יז'ק עושה לי לחייך. ככה פשוט. התיאוריות שלו משמחות אותי, הרעיונות שלו משובבי נפש. אני בדיוק עם "תיהנו מהסימפטומים". ועוד איך נהנית. לגמרי.

  • חוד התער  On 29/12/2005 at 21:10

    זה סוקרטס, דקארט ו-יום.
    ניסיתי את ז'יז'ק לפני כמה ימים. בזבוז נייר, לטעמי.

כתיבת תגובה

