ציון הלא תשאלי

1.
הצגה יומית בעזריאלי. היש מקום מטריקסאי יותר מעזריאלי? אני שונא את עזריאלי; כשאני שם, אף פעם אין לי מושג איפה אני. כל המדרגות הנעות האלה נעות שם כל הזמן, הכל נורא כאילו חי (התלבטתי ארוכות אם לכתוב "הכל נורא כאילו חי" או "הכל כאילו נורא חי", ובחרתי באופציה הראשונה, כי זה לא שהכל נורא חי, רק בכאילו; זה שהכל שם כאילו חי, רק בווליום נורא גבוה. אני שונא מרכזי קניות, הם גורמים לי רעידות. אני זוכר את הפעם הראשונה שהייתי בג'מבו צומת גלילות. זה היה יום אחרי שחזרנו מהודו, ואני קיבלתי שם התקף היסטריה לא קטן).
2.
יצאנו מהסרט, וחבורה של ילדים קטנים התחילו ללכת מכות. זה אומר: אני ניאו וזה אומר: אני ניאו, וכולם בועטים אחד בשני כמו משוגעים. נזכרתי איך כשהייתי ילד היינו הולכים לראות סרטי קונג-פו בפתח תקווה (לא זוכר איך קראו לקולנוע), וביציאה הערסים היו מנסים עלינו בעיטות חדשות. ללמדכם, חברות וחברים, שאין חדש תחת השמש – אפקטים באים ואפקטים הולכים, אבל תמיד בסוף הילדים החלשים מקבלים בעיטות.
3.
גם אני, כמו ילד, יצאתי מהסרט ובחניון דמיינתי לכמה רגעים שאני טריניטי (חרקות והכל). זה לא הוכיח את עצמו מי יודע מה, כי לא היה לי את האופרייטור של הנבוכדנצר שיגיד לי איפה היציאה הקרובה. כמובן שיצאתי ביציאה הלא נכונה. אם היו שם סוכנים, זה היה הסוף שלי.
4.
תהרגו אותי אם אני מבין את האנשים שממהרים להצהיר שה-Matrix Reloaded פחות טוב מהראשון. כמו הראשון, גם השני דורש עוד הרבה צפיות חוזרות. אנשים כל כך ממהרים להגיע למסקנות. זה משגע אותי. מה כבר יש במסקנות האלה שאנשים כל כך ממהרים להגיע אליהן?
5.
מה שכן, אני אוהב את הבחירה הפילוסופית של ה-Matrix Reloaded. הראשון התעסק בשאלת המציאות מול החלום, והשני מתעסק בשאלה הנובעת ממנה: שאלת הבחירה. גם כאן, נזכרתי בילדותי. ילדים דתיים נוהגים להתעסק הרבה בשאלת הבחירה החופשית. זו השאלה הפילוסופית הבסיסית ביותר: הרי אם יש אלוהים ואלוהים יודע מה שנבחר עוד לפני שבחרנו, מה שווה הבחירה שלנו?
6.
ברור שזו לא שאלה רצינית. ברור שזה לא משנה אם אלוהים יודע מה שתבחר, מה שחשוב זה שאתה לא יודע.
7.
קצת התעצבנתי שבסרט גנבו לי שורה שאני כבר המון זמן חושב עליה. היא הולכת בערך ככה: אם שואלים אותי האם אני מאמין באלוהים, אני אומר שהאלוהים שלי לא דורש ממני להאמין בו. אמונה היא לא חלק ממערכת היחסים שלי עם האלוהים שלי.
8.
בסרט רואים את טריניטי וניאו מזדיינים (לא ממש רואים כלום). זה תמיד הטריד אותי: איך מזיין "האחד". ז'תומרת – אם אתה יכול לעשות הכל, האם זה אומר שאתה הזיון הכי טוב בעולם?
9.
וזה מזכיר לי בדיחה:
איש אחד היה האיש הכי מהיר בעולם. הכל הוא היה עושה הכי מהר בעולם. הוא היה רץ הכי מהר, קורא הכי מהר, נוהג הכי מהר, תולה כביסה הכי מהר, נרדם הכי מהר, מתעורר הכי מהר, בקיצור – הכל הוא היה עושה הכי מהר. לא סתם הוא היה האיש הכי מהיר בעולם.
יום אחד מתקשרת אליו בחורה (הוא עונה לטלפון עוד לפני שהיא גומרת לחייג מרוב שהוא מהיר). היא אומרת לו: שמעתי שאתה האיש הכי מהיר בעולם, בוא נצא לדייט. אומר לה האיש (במהירות): יאללה.
בקיצור, הולכים לסרט (הוא הבין מי הרוצח הכי מהר באולם), אחר כך לארוחת ערב (הוא סיים את הקינוח לפנ שהיא נגעה במרק), אחר כך לטיול על שפת הים (הוא הולך נורא מהר, האיש!).
מגיעים הביתה. האישה אומרת לו: תתפשט. עוד לפני שהיא מסיימת את המילה, ההוא כבר ערום במיטה. אומרת לו האישה: ואוו, אתה תותח. רק תעשה לי טוב, לפני שאנחנו מתחילים – שים בבקשה קונדום.
אומר לה האיש: תראי, זה נכון שאני האיש הכי מהיר בעולם, והכל אני עושה הכי מהר בעולם, וגם הייתי מת לשכב אתך. אבל אם יש דבר אחד בעולם שאני שונא, זה ריח של גומי שרוף.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • במבה אדומה  On 28/05/2003 at 4:12

    עזריאלי דווקא מתחבר היטב למטריקס – כוורת הומה רומסת אישיות ומוכרת מוצרי תאגידים – איפה הגלולה האדומה? תביאו לי אותה! אני יכול להפסיק מתי שאני רוצה!

  • יובל  On 28/05/2003 at 9:57

    בקשר לנושא הבחירות. אני חושב שאפשר למצא את זה בשלוש מילים : בחר את גורלך

  • יאללה בסדר  On 28/05/2003 at 18:50

    ילד דתי אחד הלך לקולנוע ורץ לספר.

  • כרמל  On 28/05/2003 at 23:54

    קולנוע שלום, עליו השלום, זה היה הקולנוע של סרטי הקונג פו בפתח תקווה.

  • צוף  On 30/05/2003 at 1:20

    אשכרה, ולא צפוי.

    ואני, עוד לא הבנתי את המטריקס הראשון. כאילו, אני מתכוון, לא את השאלות הקיומיות. לא הבנתי איך הוא קופץ כל כך גבוה?

  • גילעד  On 31/05/2003 at 16:45

    אני לא אחזור כאן על השאלה שכולם שואלים (טוב, אולי כן: אם הוא יכול לעוף, למה הוא מבזבז 12 דקות מזמננו באקרובטיקה מול 100 סוכנים?), אבל אחרי שמחליטים שסצנות הקרבות של ניאו ארוכות מדי, הנאומים הפומפוזיים משעממים מדי, ובכלל, לקיאנו ריבס ולצ'רלי שין יש אותה הבעה של עגל, אפשר לעשות ספין-אוף לדיון ב"חופש הבחירה" לא רק ביחסו של האדם מול האלוהים, או הטבע, או היישות שאתם החלטתם ששולטת בבחירה.

    קחו את זה למשל לדיון שאני תמיד אוהב להתעסק בו: מסע בזמן. נתעלם מהדיון ביכולת הפיזיקלית לבצע מסע בזמן, וניקח כאקסיומה שזה אפשרי. עדיין נותרו שאלות של רציפות, כפי שהתבטאו למשל ב"בחזרה לעתיד" – אם אני הורג את סבא, איך אני נולד בכדי לחזור אחורה בזמן ולהרוג אותו?

    התשובה שאני אוהב היא שאנחנו חיים ביקומים מקבילים, ושכל חלקיק פעולה של כל מולקולה שנמצאת ביקום פותחת נתיב ליצירת יקום חדש. כך, ביקום אחד סבא מת, וביקום שני הוא חי, ולכן גם אני.

    בשלב מסויים ב"מטריקס 2" מתקיים הדיון הזה לגבי היכולת של האדם לשלוט על גורלו – בחירה חופשית מול דטרמיניסטיות. את ה"תירוץ" שאחת מהדמויות (דומני הארכיטקט) מספקת, אפשר ליישם גם לפתירת פרדוקס המסע בזמן: זה שההסטוריה כולה כבר כתובה מראש לא אומר שבכל נקודה ונקודה במהלכה לא ניתן לך חופש בחירה. העובדה שאתה חי מרמזת שבסופו של דבר סבא לא מת, כנראה מבחירה שלך.

    דין קונץ כותב ב-Lighting (כן, אני יודע שמתייחסים לקונץ כמו סטיבן קינג לעניים, אבל יש לו כמה ספרים מופלאים בהחלט) ש-history tries to reassert itself. אם למשל מישהו היה מצליח לחזור אחורה בזמן ולהסיט ברגע האחרון את הרובה של לי הארווי אוסוולד מלירות על JFK, משהו אחר כבר היה הורג אותו. אולי ריקושט, אולי מחלה. אבל לפי קונץ, יש משהו שגורם למצב לחזור לתכנון המקורי שלו.

    המטריקס הוא גם דוגמה טובה לפרדוקס הבחירה החופשית. למרות שכמעט כולם (כלומר אלו שאתם מעריכים את דעתם) יאמרו שזה מחורבן, אתם הרי חייבים ללכת. כמו שלט "צבע טרי".

  • שייקה  On 17/06/2003 at 1:36

    קונץ הרבה יותר כיף מקינג.
    לקרוא קינג מדכא מדי, ושמתי לב שקונץ פשוט כותב בשפה יפהפיה.

  • xena  On 05/07/2003 at 0:57

    אדון גלעד, שום בעיה לא נפתרה. אתה רק מדבר בטון של פתרון. שום דבר לא נפתר. תמשיך לחשוב ותראה שאין סיכוי שהיא תפתר אם מקבלים את הנחות היסוד שלה.

להשאיר תגובה

