פרשת השבוע – בחוקותיי

כשהייתי ילד קטן, דתי וממושקף, פרשת בחוקותיי (שנקראת גם פרשת התוכחה) תמיד הפחידה אותי; החלק העיקרי שלה מלא בקללות איומות ואיומים שהאלוהים העצבני שלנו – וואחד ערס – שם על השולחן שנבין מה יקרה אם נעיז לעזוב אותו.
פעם היתה לי חברה שהזכירה לי קצת את אלוהים של "בחוקותיי". היא אמרה לי: אני אהיה הכי טובה בשבילך, אני אעשה הכל, אתן לך כל מה שתרצה, ויותר מזה; אבל אם תבגוד בי, כך היא אמרה, אני אכרות לך את הזין, אעקור לך את העיניים, אשרוף לך את הבגדים ואמרר לך את החיים מעתה ועד עולם. אמרתי לה "שלום, חברה" (שנים אחר כך, התקשר ביל קלינטון וקנה את הזכויות למשפט הזה במאה מיליון דולר. משם ההון האגדי שלי, אם מישהו שאל את עצמו). אני לא אוהב איומים ואולטימטומים מעצבנים אותי לאללה.
הרשיתי לעצמי להעתיק כמה מהאיומים המופיעים בפרשה, שתקבלו את התחושה:
"והפקדתי עליכם בהלה, את השחפת ואת הקדחת מכלות עיניים, ומריבות נפש וזרעתם לריק זרעכם ואכלוהו אויבכם" (ויקרא, כ"ו, ט"ו); "והבאתי עליכם חרב נוקמת נקם-ברית, ונאספתם אל עריכם, ושילחתי דבר בתוככם" (כ"ו, כ"ה); "ואכלתם בשר בניכם ובשר בנותכם תאכלו, והשמדתי את במותיכם והכרתי את חמניכם וננתי את פגריכם על פגרי גילוליכם וגעלה נפשי אתכם" (כ"ו, כ"ט-ל); "ואבדתם בגויים ואכלה אתכם ארץ אויבכם" (כ"ו, ל"ח). ויש עוד המון.
כשהייתי קטן, כאמור, פרשת בחוקותיי תמיד היתה מבאסת אותי, ותמיד הייתי מתעצבן על כל הפרשנים שעשו סלטות באוויר כדי להסביר שהברכות בעצם מרובות על הקללות. איזה מרובות ואיזה נעליים: 13 פסוקים של ברכות לעומת 29 פסוקים של קללות ואיומים.
אלוהים הזה שלנו – שפעם הייתי מפחד לאללה לקרוא לו יהוה, אבל היום אין לי בעיה עם זה – איזה טיפוס חסר ביטחון!

כשהייתי ילד, תמיד למדו אותנו שאלוהים הוא הגבר ועם ישראל הוא האישה (כולל סקס והכל), אבל מקריאה בתנ"ך (שלא כולו, בואו נודה, ראוי לתואר "ספר הספרים", אבל חלקים גדולים ממנו מרהיבים ממש) תמיד התרשמתי ההפך: אלוהים מתנהג כמו הרבה יותר כמו אישה מאשר עם ישראל. הוא מזכיר לי את זאתי, שחתכה את הזין של בעלה במספריים, לורנה בוביט היה שמה אם אני לא טועה.

 

ועוד משהו קטן מפרשת השבוע, שמזכיר קצת את דרך הפעולה של אתרי אינטרנט. בפרק כ"ו, פסוק י', כתוב: "וישן מפני חדש תוציאו".

כל מי שאי פעם היה בהיי-טק מכיר את השיטה הזאת טוב מאוד. זו הרי שיטת ה-FIFO, שכמותה עובדים אתרים רבים, כולל האתר הזה. (ראשי תבות של: First In First Out). בפעם הראשונה שפגשתי מתכנת והוא אמר לי 'אנחנו עובדים FIFO', אמרתי לו: אל תגיד FIFO, אמור: ימח"ת (ישן מפני חדש תוציאו).

שבת שלום.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סי בייסיק - מתכנתת  On 23/05/2003 at 11:20

    או בעברית queue.
    אבל אני מעדיפה לעבוד עם מחסניות – Last In First Out.
    הרבה יותר נוח: push ו pop

  • מ'  On 23/05/2003 at 12:18

    אני מניחה שזה רק משהו שמשתמע ממה שאתה כותב, ולא משהו שהתכוונת אליו במובהק. כלומר אני מקווה שזה ככה.
    אבל השורה הזו שלך "אלוהים מתנהג כמו הרבה יותר כמו אישה מאשר עם ישראל." יוצא מנקודת הנחה שהנה, זו ההגדרה של אישה – נקמנית, מאיימת, חותכת זיינים במספריים.
    החברה שהיתה לך, ולורנה בוביט, הן לא בדיוק דוגמה לכלום. יודע מה, אף אישה היא לא דוגמה למין הנשי בכללותו.
    ובוא נדבר על נקמנות גברית? על קנאה, רכושנות, איומים?

    כנראה משהו שוביניסטי בסיס מוטמע אצלך עמוק עמוק. משהו שאומר, היי, נקמנות? איומים? אלימות במקרה של בגידה? בטח אישה. חוסר בטחון? צורך באיומים כדי להשיג שליטה? בטוח אישה.

    מטריד, גילויים שוביניסטיים כאלה וכמה הם מושרשים בתרבות.

  • דורי  On 23/05/2003 at 15:30

    אתמול, סמוך לחצות, היתה כאן כתבה שלו
    מ"כסף"(גלובס), והיום היא נעלמה

    ['גנבתי' טרמפ בתגובון, כי לא בא לי להסגיר
    אימייל. האין-בוקס שלי סובל מחרדת ספאם]

  • גיל  On 23/05/2003 at 16:35

    אני אקרא בכל שבוע. וגם תתחדש על האתר!

  • דתי  On 23/05/2003 at 18:37

    שזה משהו..

  • אנה  On 24/05/2003 at 1:24

    תגיע לאנלוגיות הרבה יותר משכנעות.
    הורה לילד בגיל 4 בערך, אולי קצת קודם, מגלה לפתע שהדרך הקלה ביתר לשכנע עולל מרדן וצווחן לשתף פעולה, היא, כן אכן – איומים.
    לא משהו דרמטי כמו "שחפת קדחת פגרים וחרבות" גם סתם איום בנוסח "לא תצחצח שיניים – יבואו קריוס ובקטוס להתנחל בהם" עובד.

    ואני תמיד אמרתי, אלוהים חינך אותנו, כמו אמא את ילדה.
    עכשיו הוא כבר מת ונותרנו להתחנך לבד.

  • נור  On 24/05/2003 at 10:36

    ישן מפני חדש תוציא
    זהו משפט המפתח שצריך ללמד את כל הרבנים
    אשר מנסים לכפות עלינו את חוקי התורה הישניםוהלא מתאימים
    ובעיקר את הפרושים הפרטיים שלהם למה שצריך להעשות
    ובאשר להשוואת השם לאשה – אף פעם אל תכליל
    שום בן/בת אנוש לכלום
    זה "גזעני" וצר אופק
    אלא אם אתה משתמש בהומור לצורך הבהרה
    צ'או

  • morcarmon  On 24/05/2003 at 11:45

    בהפטרה.

  • שלמה קפלן  On 09/07/2005 at 7:18

    וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן, נוֹשָׁן; וְיָשָׁן, מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ
    קודם יש להתבסס על המסורת הישנה ואח"כ ניתן גם לחדש

  • יוסי שוורץ  On 16/06/2006 at 2:57

    מסתבר שאתה בעצמך נבער וחשוך שונא נשים ואנטישמי.
    ואתה עוד קורא לעצמך עיתונאי?
    איזה עיתון אתה כותב של KKK?

כתיבת תגובה

