42 מעלות – טור שני

הלוואי שתהיה פה שביתה כמו שעוד לא היתה פה. הלוואי שתבוא כבר השביתה של כל השביתות. הלוואי שהבנקים יהיו סגורים, שלאנשים לא יהיה מזומן, שנמל התעופה יהיה סגור, אין יוצא ואין בא, שהררי זבל יכסו את מרכז עזריאלי, שהעוללים לא ילכו לפעוטון, שהילדים לא ילמדו, שהמבוגרים לא ילכו לעבוד, שלא יהיה דלק בתחנות הדלק, שלא יחדשו ת עודות, שלא ירשמו דוחות, שלא יעבירו סחורות, שלא ישלמו משכורות, שלא תהיה תחבורה ציבורית, שלא תהיה תחבורה בכלל, שלא יעבדו את האדמה, שלא יסחרו בבורסה, שלא יקבלו קהל, שלא ישחטו פרות, שלא יעשו כלום. הלוואי שתהיה פה כזאת שביתה שכבר לא תהיה ברירה.
ואז תבוא המהפכה.
אני רוצה שהממשלה תפעיל את הצבא נגד הגמלאים, אני רוצה שהיס"מ יפנה בכוח אימהות חד הוריות, אני רוצה טנקים בגינת דובנוב ונגמש"ים בחוף הים, אני רוצה שפעם אחת ולתמיד יבינו האזרחים עד כמה דופקים אותם, ועד כמה דפקו אותם כל הזמן כשאמרו להם: עכשיו זה לא הזמן, קודם נגמור עם ההם.
רק ככה תבוא המהפכה, כשנבין שאנחנו זה ההם שגומרים אתם. 

אני רוצה לברוח,
אני רוצה להתחבא.
אני רוצה להרוס את הקירות
שכולאים אותי בפנים.
אני רוצה להושיט את ידי
ולגעת בלהבה,
במקום בו לרחובות אין שמות

ליאור אלמליח, ילד מפתח תקווה, התאבד החודש כי לא רצה להפוך למעמסה כלכלית. בחלק מהעיתונים אמרו שהוא בן 14, בחלק אמרו שהוא בן 15, אבל זה ממש לא משנה; בן 16 הוא לא יהיה אף פעם.
חברת החשמל ניתקה את החשמל בבית אלמליח עקב חוב של 480 ש"ח. ליאור לקח את זה קשה. דובר חברת החשמל, דדי גולן, מסר בתגובה: "חברת החשמל פועלת לפי חוק, ללא הבדל בין הלקוחות. אנו מוסרים את תנחומינו למשפחה".
שקע ותקע – צמד הבובות שמפרסם את חברת החשמל – מסרו בתגובה: סחתיין עליכום.

אני רוצה להרגיש את אור השמש על פני,
לראות את האבק נעלם בלי להשאיר עקבות
אני רוצה לתפוס מחסה מהגשם הרעיל
במקום בו לרחובות אין שמות

יותר ויותר אנשים מתאבדים בגלל המצב הכלכלי. חבל שאף אחד מהם לא פוליטיקאי.

במקום בו לרחובות אין שמות
במקום בו לרחובות אין שמות
אנחנו עדיין בונים,
ואז שורפים את האהבה,
שורפים את האהבה.
וכשאלך לשם,
אלך לשם אתך
זה כל מה שאני יכול לעשות

אביב הגיע, פסח בא. בני ישראל יוצאים מעבדות לעבדות.

הערים הוצפו
ואהבתנו העלתה חלודה.
אנחנו מוכים על ידי הרוח, עפים באוויר,
הופכים לאבק.
אני אראה לך מקום
גבוה בערבה המדברית,
מקום בו לרחובות אין שמות

אביב הגיע, פסח בא. תפרו לי בגד עם כיסים, אבל הכיסים ריקים. מילאו כיסי באגוזים, אבל אין לי שיניים. שמחה רבה, שמחה רבה, חתכו לסבתא שלי את הקיצבה.

במקום בו לרחובות אין שמות
במקום בו לרחובות אין שמות
אנחנו עדיין בונים,
ואז שורפים את האהבה,
שורפים את האהבה.
וכשאלך לשם,
אלך לשם אתך
זה כל מה שאני יכול לעשות

במקום בו לרחובות אין שמות אני דופק על כל הדלתות. בסוף מישהו יציץ דרך העינית, בסוף מישהו ישאל מי זה, בסוף מישהו יפתח, בסוף אני אשב על ספה של מישהו שאני לא מכיר ואשתה תה מתוק מדי ואומר: תודה. ואז אוסיף, אולי: יש עוגיות? או: איפה השירותים? במקום בו לרחובות אין שמות הדוורים הם חכמי העדה. במקום בו לרחובות אין שמות הנשים נותנות בקלות והגברים אצבעם קלה על ההדק.
במקום בו לרחובות אין שמות תבוא מהפכה, והיא תהיה כואבת.

 

U2
The Joshua Tree (1987)
Where The Streets Have No Name

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • לונדו  On 04/07/2003 at 19:53

    אתם יודעים מה זה "מבקר"? זה אדם שמגיע אחרי הקרב ובועט בפצועים. מה שאני לא אוהב בכל אנשי הביקורת, שצועקים שדופקים את העם, שמה שקורה הוא לא אנושי ולא טוב, זה שזה כל מה שהם עושים. יש לכם הצעה אחרת, חברים? למה אני לא ראיתי עד עכשיו אף אחד קם ואומר "תשמעו, מה שקורה הוא לא טוב, ואנחנו צריכים לעשות את זה, את זה ואת זה"? שמישהו יתן לי רעיון. כי זה שחרא עכשיו אני יודע, מעניין אותי איך יוצאים מהחרא. אתה יכול להגיד לי דרור? לא לתרגם לי שירים לעברית, לתאר בכאב לב את הילד שהתאבד, אלא לבוא ולהגיד לי מה לעשות בשביל שלא יהיה עוד ילד כזה, אתה יכול? כנראה שלא. אז תפסיקו לבעוט בפצועים, ותבינו שמי שדופק אותכם, אותנו, גם לפחות עושה משהו בשביל שיהיה ממה לדפוק. וכל עוד אין לכם הצעה אחרת, אתם סתם מבזבזים מקום (לא שזה פסול – חופש ביטוי הוא חופש ביטוי. זה פשוט מגעיל, אותי לפחות).

כתיבת תגובה

