הדבר הפשוט הזה שקוראים לו רוקנרול

אני לא מאמין בגלגול נשמות, אני מאמין בבלבול נשמות, וכל זה בגלל שאני לא מאמין שיש דבר כזה כמו "אחד" בכל מה שנוגע לבנאדם. הבנאדם הוא אף פעם לא אחד כשהוא עומד בפני עצמו מול עצמו, נגיד מול מראה, ואומר לעצמו (שזה כבר מעיד על קיומו של עוד "אחד") משהו כמו: בוא'נה, אתה נראה טוב. אני לא מדבר אל עצמי בגוף ראשון כשאני עם עצמי, וגם אתם, אחיות ואחים, דעו לכם: אתם לא אחד. מי שאומר שיש "אחד" הוא שקרן, או יותר נכון: הוא לא שקרן, הוא מסכן, הוא קרבן של התעמולה.

איזה תעמולה, יא דרור, על מה אתה מדבר? אני מדבר על התעמולה של גלגול הנשמות, שאומרת שיש משהו אחד שמתגלגל. אין שום דבר שמתגלגל. יש כמה דברים – נשמות במקרה הזה – שמתבלבלים ביניהם, יוצרים דבר חדש שמתבלבל גם הוא, וכך הלאה והלאה. אנחנו תמיד יותר מאחד, ובגלל זה, אגב, אין אלוהים אחד. בעצם, יש: האלוהים הזה הוא אני. חיזרו אחרי: האלוהים הזה הוא אני. עוד פעם. זה משחרר, תודו. מי שזה לא משחרר אותו, יש לו בעיה רצינית.

אני לא אחד, ואם אני אחד זה רק בגלל שאני כמה שהפכו אחד. בעצם, למה אני אומר הפכו? הופכים. כל הזמן אנחנו הופכים למשהו, כל הזמן אנחנו מתהפכים, מתבלבלים, מתערבלים. רוצים עוד דוגמא שתוכיח שאין אחד? אין בעיה: סלט ביצים. הביטו נא, אחיות ואחים, בסלט ביצים. עכשיו, נסו לשלות מתוך סלט הביצים הזה ביצה אחת. נסו לומר: הצהוב הזה שייך ללבן הזה. לא תצליחו. אנחנו כולנו סלט ביצים אחד גדול, וכל אחד מאתנו הוא סלט ביצים בפני עצמו. אני סלט ביצים. חיזרו אחרי, אחיות ואחים: אני סלט ביצים. עוד פעם. אני סלט ביצים. זה משחרר, תודו. להיות סלט ביצים, אם תשאלו אותי, עדיף על פני להיות אלוהים, כי אלוהים אין לו טעם ואין לו ריח והוא לא מסב עונג אמיתי. האלוהים שלי, אם כבר, הוא המיונז בסלט הביצים שהוא אני. וגם המיונז, כשחושבים על זה, הוא סוג של סלט ביצים, רק נוזלי. אם כולם – אבל כולם – היו מודים שאלוהים הוא סלט ביצים נוזלי בתוך סלט הביצים שהוא אנחנו (אני, אנחנו, הכל אותו דבר), העולם היה מקום כל כך יפה לחיות בו, וכל כך שליו ואמיתי. הרי אף אחד לא היה יוצא למסע צלב בשם סלט ביצים. או שוחט, או יורה, או מטיל סגר, בשם סלט ביצים. ולא סתם המשילו חכמינו את הנשמה לביצה. הנשמה היא ביצה, הבנאדם הוא סלט ביצים. לפעמים אני חושב שיכולתי להיות אחלה בודהא, אם רק היה לי את האומץ להגיד לאנשים: אני יודע משהו שאתם לא.

בואו נעשה לרגע זום אאוט מסלט הביצים, וננסה להוכיח, שוב, מזווית אחרת, שאנחנו יותר מאחד. בואו ניקח אותי בתור דוגמא. אני לא אומר שנפשו של ג'ים מוריסון או וולט וויטמן או משה רבנו או ניטשה או פרננדו פסואה התגלגלה בי, אני אומר: כולם ביחד התבלבלו בי, הפכו אותי להיות האחד שהוא הרבה שהוא אני. אתם יכולים לקרוא את המשפט האחרון עוד פעם אם בא לכם. אם לא, לא צריך, אף אחד לא מכריח.

אתה שומע שיר של ג'ון לנון ואתה קצת ג'ון לנון בעצמך, ג'ון לנון התבלבל בך. בכל פעם שקורט קוביין מנפץ גיטרה בשידור חוזר איפשהו על פני הגלובוס, הוא מתבלבל בצופה. כי אנחנו כולנו כולנו. הנשמות שלנו מתבלבלות. סאוחתו העולם! חיזרו אחרי: סאוחתו העולם!

אתם יודעים מה, כל אחד ואחד מאתנו הוא כולנו, ורק אנשים שלא מבינים את זה מרשים לעצמם להתנהג כמו חארות. בואו ננתץ גיטרות חשמליות על מגברים אימתניים, בואו נצרח כמו משוגעים, בואו נקפוץ קפיצת ראש אל תוך מערכת תופים. יש לנו את הרוקנרול, אחיות ואחים. לעזאזל המחורבן – אנחנו הרוקנרול!

הייתי רוצה כל כך הרבה דברים שלא יהיו לי לעולם. הייתי רוצה שיום אחד כל בני האדם יחיו בשלום אחד עם השני, הייתי רוצה לחבק כל מניאק שאני רואה ולהוציא ממנו את המניאקיות, אבל אני רק אני, אין לי זמן לכל הדברים האלה. אתם תצטרכו להסתדר לבד, אחיות ואחים. כל המניאקים שלא חיבקתם נשארים מניאקים בגללכם. זו האשמה חמורה, אני מבין את זה, אני מקווה שגם אתם מבינים את זה.

ואני לא מאמין רק בבלבול נשמות, אני מאמין גם בטלטול נשמות, שזה די דומה. אני מטלטל אתי את הנשמות שאני רוצה שישארו אתי. לפעמים אני יוצא מהבית לקראת יום חדש ומחליט להשאיר בבית את הנשמה של סיד וישס ולקחת אתי את הנשמה של גנדי, ולפעמים להפך. אני מטלטל נשמות. בתרמיל שלי מונחים כל אלה שאי פעם נתקלתי בהם. אני סוחב אתי שורות של קפקא, שירים של קארבר, מאמרים של אהרון בכר, את משנתו של הלל הזקן ואת הזעם הקדוש של משה רבנו. אלוהים, איך אנשים לא מבינים שמשה רבנו מנתץ את הלוחות וג'ימי הנדריקס שורף את הגיטרות בדיוק מאותו המקום שבנפש? איך אנשים לא מבינים את הדבר הפשוט הזה שקוראים לו רוקנרול?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גל  On 19/05/2003 at 10:41

    תשמע אתה גלגל"צ שבוע בלי הפסקה ונראה אותך מבין את הרוקנרול

להשאיר תגובה

