אנחנו הגדול ואנחנו הקטן, אנחנו הבפנים ואנחנו הבחוץ

הגשם יורד חזק ועל עץ ליד הבית שלי תלו מודעת אבל טריה, והדיו, בגלל הגשם, נוזל. המודעה בוכה. עברתי לידה וחשבתי שזה יפה. חשבתי שזה יפה איך הדיו והעץ מתאבלים, בדרכם, על המת; הדיו בוכה בגלל הנזילה, העץ בוכה בגלל הדקירה. אם הייתי העץ הזה לא הייתי מבין למה מטרידים אותי בכל השטויות האלה של בני האדם. אם הייתי העץ הזה והיו מבקשים ממני לכתוב דוח על בני האדם, הייתי מציין שהם כל הזמן מחפשים עבודה ו/או מתים.
כמו חמשת העיוורים שממששים פיל (אתם ודאי מכירים את המשל), גם העץ הזה לא יודע כלום על בני האדם. הנה, קחו את עצמכם בתור דוגמה, אתם בני בנאדם ולא תמיד אתם מחפשים עבודה ו/או מתים. חיים שלמים עוברים דרכיכם, שורקים לכם מלמטה, ואתם יורדים לשחק. מה שאני מנסה לומר זה שיש כל מני צורות להסתכל על כל דבר, ולא תמיד צריך לקחת את נקודת המבט של העץ. בואו תחשבו על זה ככה, אחיות ואחים: אם החיים הם פיל ואתם עיוור (והחיים הם תמיד פיל, ואנחנו תמיד עיוורים) – באיזה חלק של הפיל אתם מחזיקים?
בשבוע שעבר עסקנו, ועוד איך עסקנו, בסוגיית השיבוט, שהיא סוגיית האני המתפצל. קוראים נרגשים רבים פנו אלי השבוע ובפיהם בקשה: הרחב נא מעט בסוגיית האני המתפצל כפי שהיא משתקפת בבובת הבבושקה. טוב, עניתי, אנסה:
מי מאתנו לא מוקסם למראה של בובת הבבושקה, שנפתחת ובתוכה אחת בדיוק כמוה, ועוד אחת, ועוד אחת, ועוד אחת, קטנות יותר ויותר. מי מאתנו לא שיחק בבובת הבבושקה וחשב לעצמו: היי, גם אני ככה; גם אני מכיל בתוכי עוד ועוד אני, גם אני יש לי רבדים, וגם אני – אם אנסה – אוכל להגיע, אם רק אקלף מספיק, אל האני האמיתי, האני הגרעיני.
זו מחשבה יפה, אבל ילדותית (ואני טוען יותר מזה: היא יפה בגלל שהיא ילדותית). וזה כי אנחנו מסתכלים על בובת הבבושקה לא נכון. אנחנו יוצאים מתוך נקודת ההנחה שאנחנו הבבושקה הגדולה, שאנחנו מלאים בעוד ועוד אני קטן, ושפעולת הקילוף (או הכניסה פנימה) תחשוף את הדבר האמיתי. כל התרבות המערבית שלנו, האהובה/שנואה, מתבססת על בובת הבבושקה: על האמונה שהאדם הוא מעטפת, שהעיקר נמצא בפנים, עמוק יותר.
יש בזה משהו, אבל אני אומר משהו אחר: זה עובד גם ההפך. אנחנו לא רק הבבושקה הגדולה, אנחנו גם הבבושקה הקטנה. אנחנו – כן, אנחנו! – האני הגרעיני. אנחנו – וזו מחשבה מרעישה, משחררת, שולחת צמרמורות קלות באזור הגב התחתון – האני האמיתי. את/ה האני האמיתי של עצמך. את/ה לא הבחוץ של הדברים, את/ה הבפנים. הכל עובד הפוך: באותה העת שאנחנו (חושבים שאנחנו) מקלפים את עצמנו, אנחנו רק מוסיפים שכבות נוספות, מלבישים על עצמנו עוד בבושקה, ועוד אחת, גדולות יותר ויותר. אנחנו כל הזמן צומחים, ובכל שלב אנחנו מכילים גם את השלב הבא שלנו.
רוחנו, אל לה ליפול. עלינו להיות אמיצים ולהמשיך הלאה. כמו שהדבר הכי יפה בבובת הבבושקה זה כשכל הבבושקות כבר בחוץ, והן מונחות זו לצד זו על המדף, משמאל לימין בסדר עולה, ככה גם אנחנו הכי יפים: כשאנחנו מביטים על עצמנו, מונחים על מדף חיינו (שהוא המקף של יהודה עמיחי, המחבר בין יום הלידה ליום המוות), מסודרים משמאל לימין בסדר עולה. דומים אחד לשני, זה נכון, אבל גם שונים.
אנחנו הגדול ואנחנו הקטן, אנחנו הבפנים ואנחנו הבחוץ, אנחנו העבר ואנחנו העתיד, והכי חשוב: אנחנו יכולים להחליט מתי אנחנו כל אחד מהדברים הנ"ל. אנחנו יכולים להחליט מתי להפסיק לקלף ומתי להפסיק לעטוף. אנחנו האני האמיתי ומותר לנו לעשות מה שאנחנו רוצים.
העולם הוא יפה והחיים גם, ואם החיים הם פיל, אז הוא בטח לא מהפילים העצובים האלה בגני החיות. הו לא, החיים שלנו הם פיל בר! החיים שלנו מריעים, מנופפים באוזניים ענקיות, העיניים שלנו טובות ועמוקות, עורנו עבה, טביעות הרגל שלנו מותירות מכתשים באדמה, אנחנו משתכשכים באמבטיות בוץ, ואף אחד לא רוכב עלינו ואף אחד לא שם אותנו בקרקס. החיים שלנו הם פיל בר. תיקון: החיים שלנו הם פיל בר מעופף.
ואנחנו גם אותם חמשת העיוורים שבאים למשש את פיל הבר (קוראים יקרים: אל תנסו את זה בבית), אבל בהבדל אחד: אנחנו חמישה עיוורים – כל אחד מהעיוורים האלה הוא שלב אחר של בובת הבושקה – שעובדים ביחד. אנחנו לא אגואיסטים כמו העיוורים שבמשל הידוע; אנחנו משתפים אחד את השני, אנחנו מגיעים למסקנות משותפות. עיוור אחד מחזיק אוזן (רכה, דקה, נעימה למגע), עיוור שני מחזיק רגל (קשה, עבה, מחוספסת), עיוור אחד ממשש את הפיל כשהוא ישן, עיוור אחד ממשש אותו כשהוא רץ, וביחד אנחנו מגיעים למסקנה שפיל בר הוא הרבה דברים, כמו החיים, ובעצם: כמונו. כי כל אחד הוא החיים, או לפחות כל אחד הוא החיים שלו, זה בטוח.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

